Συν + Πλην: Ο Βυσσινόκηπος στη Στεγή Γραμμάτων & Τεχνών
Θετικές και αρνητικές σκέψεις για τον “Βυσσσινόκηπο” του Τσέχοφ που σκηνοθετεί ο Νίκος Καραθάνος στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Το έργο
Με σημείο συνάντησης ένα κτήμα από βυσσινιές, ο Αντόν Τσέχωφ στο κύκνειο άσμα του, καταπιάνεται με το τέλος της εποχής της γαιοκτησίας. Ουμανιστής και διεισδυτικός κοιτάζει τους ανθρώπους που έζησαν σε μια χρονική μετάβαση: Λίγο πριν από την κατάρρευση της φεουδαρχίας και την άνοδο μιας πρωτόγονης καπιταλιστικής τάξης στη Ρωσία ενώ στον ορίζοντα διαφαίνονται οι επερχόμενες δυνάμεις του σοσιαλισμού.
Ωστόσο, το πατρικό της που, βρίσκεται σε ένα κτήμα 1000 στρεμμάτων γεμάτο από βυσσινιές, είναι πλέον υποθηκευμένο και πρόκειται να μπει σε πλειστηριασμό. Ο αδελφός της, Γκάγεφ προσπαθεί να αποτρέψει την πώληση ενώ ο Λοπάχιν, ο πάλαι ποτέ μουζίκος και εργάτης της οικογένειας, επιχειρεί να τους πείσει να πουλήσουν την έκταση σε παραθεριστές. Γύρω τους, ένα σύνολο ανθρώπων, διαφόρων κοινωνικών τάξεων, που βιώνουν την αλλαγή με ένα προσωπικό τρόπο και κουβαλούν κάτι από το μέλλον που έρχεται.
Τα Συν (+)
- Η σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου σπάει με πρωτοφανή τόλμη τη φόρμα της «τσεχωφίτιδας» διατηρώντας ανέγγιχτα τα νοήματα του έργου. Σπρώχνει τους ήρωες του να ακροβατήσουν ανάμεσα στην μεταφυσική και την γήινη τους διάσταση.
- Η βαθιά συγκίνηση που κλιμακώνεται για να κορυφωθεί στο φινάλε.
- Από τις πιο συνεκτικές ομάδες που έχει γνωρίσει η ελληνική σκηνή τα τελευταία χρόνια, ο θίασος του «Βυσσινόκηπου» ερευνά το «μετά» της ρεαλιστικής απόδοσης χαρακτήρων. Ένα σύνολο από κλόουν σε κατάσταση υπαρξιακής μοναξιάς. Ρεσιτάλ από την Γαλήνη Χατζηπασχάλη ως Λιουμπώφ.
- Η εξαίσια, μεταφυσική σχεδόν, αγωνία που μεταδίδει η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου.
- Σκηνογραφικό επίτευγμα η απεικόνιση του σπιτιού ως ποντικότρυπας από την Ελλη Παπαγεωργακοπούλου.
- Η, με όρους υπερρεαλισμού, κινησιολογική καθοδήγηση από την Αμάλια Μπένετ.
Τα Πλην (-)
- Ο καταιγισμός από αλλόκοτους πειραματισμούς που, σε ένα βαθμό, η σκηνοθεσία δεν κατάφερε να τεκμηριώσει.
- Το σουρεαλιστικό, «κιτσοπούλειο» ύφος ως ένθεση, που αποδυνάμωσε την ροή της παράστασης.
Το Άθροισμα (=)
Το πλέον ανατρεπτικό και συνάμα διεισδυτικό ανέβασμα Τσέχωφ που έχουμε δει.