MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
25
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Εθνικό θέατρο: Γνωριμία με την νέα διοίκηση πριν την επανεκκίνηση του οργανισμού

Το Εθνικό παίρνει ξανά μπροστά με νομοθετική αναμόρφωση, συνδρομή οικονομικού μάνατζερ και βασική προτεραιότητα τον ενεργό ρόλο του οργανισμού στο κομμάτι της παιδείας.Από τη Στέλλα Χαραμή

Στάθης Λιβαθινός: Βασίζομαι στην λογική της συνέχειας και δεν πρόκειται να ακυρώσω έναν προγραμματισμό επειδή δεν είναι δικός μου
author-image Στέλλα Χαραμή

Ανέβηκε στη σκηνή του Εθνικού θεάτρου για πρώτη – και όπως ευχήθηκε – για τελευταία φορά. Θιασώτης του θέατρου ο ίδιος, διευκρίνισε πως «δεν πρέπει να μιλούν οι πολιτικοί αλλά οι καλλιτέχνες». Ανάμεσα σε καλλιτέχνες λοιπόν, την καινούργια καλλιτεχνική διοίκηση αλλά και το νεοσυσταθέν Διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης προλόγισε το νέο κεφάλαιο στην «δεξαμενή καθήκοντος που λέγεται Εθνικό». «Η παρουσία μας αφορά το μέλλον κι όχι το παρελθόν» είπε χαρακτηριστικά, αφήνοντας, μετά από πολύ καιρό, κατά μέρος την διαμάχη που στιγμάτισε το Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Σωτήρη Χατζάκη. «Εφάρμοσα το νόμο και τα δικαστήρια θα το κρίνουν» σχολίασε με φειδώ.

Νίκος Ξυδάκης: Στην υπόθεση Χατζάκη, εφάρμοσα τον νόμο και τα δικαστήρια θα το κρίνουν

Εν μέσω οικονομικών ελέγχων από τα αρμόδια εποπτικά όργανα που σκοπό έχουν να ρίξουν φως στα πεπραγμένα της προηγούμενης διοίκησης, ο κ. Ξυδάκης επεξεργάζεται ήδη για το «μετά» της εσωτερικής κρίσης. Μια νομοθετική αναμόρφωση ως «δώρο» για το νέο διοικητικό σχήμα «που θα καταστήσει το Εθνικό πιο ευέλικτο, λειτουργικό, στέρεα θεμελιωμένο και πιο αποτελεσματικό κατά την διαφανή χρήση του δημόσιου χρήματος. Αυτή η κίνηση θα έχει δύο σκοπούς: Την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και την, σε βάθος παιδεία, του ελληνικού λαού».

ethniko2

Η παιδεία ως προτεραιότητα, φαίνεται πως είναι ο κοινός τόπος στην επανεκκίνηση του Εθνικού, τόσο για τον αναπληρωτή υπουργό όσο και για τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, Στάθη Λιβαθινό. «Ηρθε η ώρα να αναβαθμίσουμε την θεατρική παιδεία, να επενδύσουμε όχι στο αύριο αλλά στο μεθαύριο» σημείωνε χαρακτηριστικά. Υπόσχεση την οποία παρακολουθώντας την, μέχρι τώρα, διαδρομή του ως σκηνοθέτη μπορούμε γρήγορα να συνδέσουμε με το πάγιο αίτημα του για την δημιουργία Σχολής Σκηνοθεσίας καθώς και για την επανίδρυση της Πειραματικής Σκηνής – την οποία ο ίδιος δημιούργησε επί διοίκησης Κούρκουλου με εξαιρετικά αποτελέσματα.

Στάθης Λιβαθινός: Βασίζομαι στην λογική της συνέχειας και δεν πρόκειται να ακυρώσω έναν προγραμματισμό επειδή δεν είναι δικός μου.

Φαίνεται πως το Εθνικό που οραματίζεται ο Στάθης Λιβαθινός είναι ένας επιδραστικός πόλος τέχνης, με άνοιγμα τόσο στην ελληνική επαρχία όσο και στο εξωτερικό, έτοιμος να υπερασπιστεί τις βαθύτερες ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας. «Δεν είμαστε εδώ για να κάνουμε το χατίρι κανενός, αλλά για να ευαισθητοποιήσουμε την κοινωνία στο θέατρο, για να προσφέρουμε κάτι φωτεινό, τώρα ειδικά, που ο τόπος δοκιμάζεται. Η τέχνη δεν είναι καμωμένη για να γίνεται αρεστή στους πολιτικούς αλλά για να περνάει στην απέναντι πλευρά» σημείωνε με παρρησία στη φωνή του. Ως καπετάνιος αρχίζει να διασχίζει την «βαθιά θάλασσα» του Εθνικού – όπως την ονομάτισε – με μια νέα παρουσία στο πλήρωμα του: «Εναν οικονομικό μάνατζερ που θα σχεδιάζει την βιωσιμότητα του οργανισμού, ο οποίος δεν έχει τίποτα να κρύψει από τους εργαζόμενους του και από τον ελληνικό λαό».

Οι σκόπελοι σε αυτό το ταξίδι προφανώς δεν λείπουν. Στη σκιά της εθνικής κρίσης, με τους ενδελεχείς οικονομικούς ελέγχους στο εσωτερικό του να βρίσκονται σε εξέλιξη, ο Στάθης Λιβαθινός και ο αναπληρωτής διευθυντής Θοδωρής Αμπαζής, πρέπει να ετοιμάσουν το ρεπερτόριο της επόμενης περιόδου. Βεβαίως, αυτή η διαδικασία αποδεικνύεται πολύ πιο προκλητική από ότι θα περίμεναν, αφού ο απερχών Σωτήρης Χατζάκης φρόντισε να ανακοινώσει τον προγραμματισμό, έχοντας δε υπογράψει και πλήθος συμβάσεων, μόλις λίγα 24ωρα πριν την αποπομπή του.

«Μοιάζει με έτοιμο φαγητό που μας παραδίδει η προηγούμενη διοίκηση αλλά θα το χειριστούμε με σεβασμό, ακόμα κι αν βάλουμε λίγο από την δική μας μαγειρική μέσα σε αυτό. Ο προγραμματισμός εμπλέκει πολλούς καλλιτέχνες και προτεραιότητα μας είναι ο διάλογος μαζί τους. Βασίζομαι στην λογική της συνέχειας και δεν πρόκειται να ακυρώσω έναν προγραμματισμό επειδή δεν είναι δικός μου. Ωστόσο, στο μέτρο του οικονομικά εφικτού θα προσθέσουμε πράγματα που δεν μπορούν να περιμένουν πια» τόνισε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής.

Στις δύο εβδομάδες που έχει αναλάβει επί της ουσίας καθήκοντα, το νέο διοικητικό σχήμα έχει βρεθεί μπροστά σε ευχάριστες όσο και δυσάρεστες εκπλήξεις. Από τη μια στελέχη που παραιτούνται αξιοπρεπώς, όπως ο πρώην αναπληρωτής διευθυντής του Εθνικού Αντώνης Κούφαλης, καλλιτέχνες δέχονται να επαναδιαπραγμευτούν την υψηλότατη αμοιβή τους, όπως η Αλκηστη Πρωτοψάλτη (που πρωταγωνιστεί στις «Τρωάδες» του καλοκαιριού) ή ο Θανάσης Παπαγεωργίου που παραιτείται της μιας εκ των δύο συμβάσεων που είχε υπογράψει εφόσον αναλαμβάνει χρέη προέδρου του Διοιηκητικού Συμβουλίου. Από την άλλη, όμως υπάρχουν και οι καλλιτέχνες που οχυρώνονται πίσω από τις συμφωνημένες αμοιβές τους, απρόθυμοι να συμβάλλουν στο «νοικοκύρεμα» του Εθνικού.

ethniko3

Σε επίπεδο διοίηκησης πάντα, (το νέο ΔΣ αποτελείται από τους Θανάση Παπαγεωργίου (πρόεδρος), Κυριάκος Κατζουράκης (αντιπρόεδρος) και μέλη τους Αμαλία Μουτούση, Ιωσήφ Βιβιλάκη, Μέλπω Ζαρόκωστα, Ρήγα Αξελό και Ταξιάρχη Χάνο που στο σύνολο τους είναι «καλλιτέχνες κι όχι τεχνοκράτες», όπως επισήμανε ο κ. Παπαγεωργίου, δεσμεύτηκαν να εργαστούν για ένα «σπουδαίο ελληνικό Εθνικό θέατρο». 

 
Λίγο πριν την πρώτη συνεδρίαση του νέου ΔΣ, ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Κυριάκος Κατζουράκης παραλλήλισε το Εθνικό με το μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οταν οι εργαζόμενοι σε συνεργασία με τους κατοίκους της περιοχής φυγάδευσαν κι έσωσαν τους θησαυρούς του από τους Γερμανούς εισβολείς. «Πρέπει να μιμηθούμε την λογική τους» είπε. «Μας χρειάζεται μια τέτοια πρωτοβουλία εθελοντισμού».

Περισσότερα από Θεατρικά Νέα