Η Διάσωση
Ridley Scott και διάστημα: μια σχέση δοκιμασμένη στο πέρασμα του χρόνου («Μπλέιντ Ράνερ», «Προμηθέας», «Άλιεν») που αντέχει ακόμη…
Μια επανδρωμένη με 6 αστροναύτες αμερικανική αποστολή στον Άρη αναγκάζεται σε άτακτη αποχώρηση από τον πλανήτη, όταν μια ξαφνική ισχυρή καταιγίδα τους αιφνιδιάζει. Ένα μέλος της αποστολής, ο αστροναύτης Μαρκ Γουάτνι (Matt Damon) θεωρείται νεκρός και εγκαταλείπεται από το υπόλοιπο πλήρωμα. Ομως ο Γουάτνι είναι ακόμη ζωντανός και θα πρέπει να βρει όχι μόνο τον τρόπο να επιβιώσει στον έρημο κι αφιλόξενο κόκκινο πλανήτη αλλά και να ειδοποιήσει τη Γη για την κατάσταση του.
Μια ιστορία επιβίωσης- κάτι σαν τον «Ναυαγό» αλλά στο διάστημα- από τον μετρ του σασπένς και του απλόχερου θεάματος Ridley Scott, που παίρνει το best seller του Andy Weir «Άνθρωπος στον Άρη» (εκδόσεις Παπαδόπουλος) και παρουσιάζει μια άρτια από πολλές απόψεις ταινία.
Ο αφηγηματικός άξονας του βρετανού σκηνοθέτη είναι παρόμοιος με εκείνο του βιβλίου. Ο Μαρκ μιλάει με σαρκασμό και… πνεύμα στην κάμερα («ιδού τα απομνημονεύματα μου σε περίπτωση που θέλετε να τιμήσετε τον πρώτο άνθρωπο που πέθανε στον Άρη») ξορκίζοντας έτσι το φόβο του επικείμενου θανάτου του και διατηρώντας ταυτόχρονα την αγωνία, την ανθρωπιά αλλά και το κοφτερό μυαλό του βοτανολόγου, που ξέρει ότι για να βγει ζωντανός από αυτή την περιπέτεια πρέπει να επιστρατεύσει όλο το απόθεμα της επιστημονικής γνώσης και της ευφυίας του.
Έτσι γινόμαστε μάρτυρες της εναγώνιας προσπάθειας του ήρωα να σχεδιάσει εναλλακτικές καλλιέργειες με βάση τα αποθηκευμένα κόπρανα (!) του πληρώματος, να ψάχνει τρόπο για να στείλει σήματα SOS στη Γη, και να δημιουργεί συνθήκες «καλοπέρασης» παρότι η μόνη μουσική που βρίσκει στα κιτάπια των πρώην συντρόφων του είναι η μισητή για αυτόν disco της αρχηγού Λιούις (Jessica Chastain)!
Το φιλμ παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον από την αρχή ως το φινάλε.
Το φιλμ παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον από την αρχή ως το φινάλε. Η δράση δεν περιορίζεται μόνο στον μοναχικό ήρωα αλλά μεταφέρεται σχεδόν σε όλο το δεύτερο μέρος στη Γη, όπου παρακολουθούμε τις αντιδράσεις των ανθρώπων της NASA, μόλις συνειδητοποιούν την γκάφα ολκής που έκαναν με «την εντυπωσιακή κηδεία μετά τιμών του ήρωα αστροναύτη».
Η κινηματογράφηση του Scott τα έχει όλα: κλιμάκωση του σασπένς, δεξιοτεχνία στις σκηνές δράσης – ναι υπάρχει και τέτοια- σφιχτοδεμένο μοντάζ, ατμόσφαιρα απειλής χάρη στην καταπληκτική φωτογραφία του πολωνού Dariusz Wolski, ο οποίος έχει αποδώσει στις ερήμους της Ιιρδανίας την αχανή ερημειά της επιφάνειας του Άρη. Ειδική μνεία αξίζει και η ερμηνεία του Damon που παίρνει την ταινία πάνω του και την κάνει προσωπική υπόθεση.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης