Ο Μεσσίας του Χαίντελ από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Η Καμεράτα και ο μαέστρος της, Γιώργος Πέτρου, παρουσιάζουν το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου στις 21.00, το αριστουργηματικό έργο της δυτικής θρησκευτικής μουσικής, τον “Μεσσία” του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, με τον οποίο ανοίγει ο Κύκλος των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων του Μεγάρου.
Το φημισμένο μουσικό σύνολο θα παρουσιάσει το εμβληματικό ορατόριο του γερμανού συνθέτη με όργανα εποχής, σε μια εκδοχή βασισμένη στην πρώτη εκτέλεση του έργου το 1742 στο Δουβλίνο.
Η Καμεράτα, διεθνώς γνωστή με την επωνυμία Armonia Atenea, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα καλύτερες ορχήστρες της εποχής μας και έχει αποσπάσει σημαντικούς επαίνους για τις ερμηνείες της από τη διεθνή κριτική.
Τέσσερις διακεκριμένοι έλληνες μονωδοί θα συμμετάσχουν στη μία και μοναδική αυτή συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, η μετζοσοπράνο Μαίρη-Έλεν Νέζη, ο τενόρος Γιάννης Φίλιας και ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς. Μαζί τους, το φωνητικό σύνολο Musica Atenea.
Ο Μεσσίας και ο Χαίντελ
Ο Μεσσίας (Μessiah, HWV 56) του Γκέοργκ-Φρήντριχ Χαίντελ (1865-1759), το δημοφιλέστερο ίσως θρησκευτικό έργο όλων των εποχών, εξακολουθεί να μαγεύει τους ακροατές 250 χρόνια μετά τον θάνατο του δημιουργού του. Ο Χαίντελ συνέθεσε το περίφημο ορατόριό του, το 1741, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου να το παρουσιάσει στο Δουβλίνο, όπου θα μετέβαινε κατόπιν πρόσκλησης του αρμοστή της Ιρλανδίας, κόμη του Ντέβονσαϊρ, στο πλαίσιο μιας σειράς φιλανθρωπικών συναυλιών. Μάλιστα, τα έσοδα από τις παρουσιάσεις του Μεσσία διατέθηκαν για την ενίσχυση τριών τοπικών ιδρυμάτων, ενώ μέρος τους χρησιμοποιήθηκε για την απελευθέρωση 142 κρατουμένων για χρέη. Σε αυτές τις συναυλίες, ο συνθέτης, μεταξύ άλλων, έπρεπε να επιβεβαιώσει τη φήμη του ως δημιουργού εκκλησιαστικής μουσικής και να προτείνει στο κοινό ένα πρωτότυπο και εντυπωσιακό έργο.
Το αγγλικό ποιητικό κείμενο του ορατορίου, το οποίο βασίζεται κυρίως σε αποσπάσματα της Καινής Διαθήκης (Προφητείες, Ψαλμοί, Ευαγγέλια, Επιστολές Παύλου, Αποκάλυψη Ιωάννου), φέρει την υπογραφή του Τσαρλς Τζέννενς. Το έργο, με τα έξοχα χορωδιακά του μέρη –το περίφημο «Αλληλούια» παραμένει πάντοτε μια σύνθεση ανυπέρβλητου μουσικού κάλλους–, πρωτοπαρουσιάστηκε στην ιρλανδική πρωτεύουσα στις 13 Απριλίου 1742, με τη συμμετοχή σολίστ και των ανδρικών- παιδικών χορωδιών από τους καθεδρικούς ναούς του Αγίου Πατρικίου και του Ιησού Χριστού. Έτυχε, δε, ενθουσιώδους υποδοχής από το κοινό και τους ειδικούς, γεγονός που εξασφάλισε στον Χαίντελ τον μεγαλύτερο θρίαμβο της ζωής του. Η πρώτη εκτέλεση του Μεσσία στο Λονδίνο έγινε έναν χρόνο αργότερα (1743), αλλά το έργο ερμηνεύτηκε ελάχιστες φορές όσο ήταν εν ζωή ο συνθέτης, ενώ τυπώθηκε 20 χρόνια αργότερα, στα 1763, μετά τον θάνατο του Χαίντελ, καθώς οι συνεχείς παρεμβάσεις και διορθώσεις του στην παρτιτούρα, είχαν δυσχεράνει την οριστική έκδοση του έργου.