Πόλεμος και Ειρήνη
Το σπουδαίο ρωσικό έπος του Sergey Bondarchuk, διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος που έγραψε ο Leo Tolstoy, στην ολοκληρωμένη μορφή του που διαρκεί σχεδόν 7 (!) ώρες.
Μέσα από την ιστορία πέντε οικογενειών της αριστοκρατίας αναδύεται το μωσαϊκό της τσαρικής Ρωσίας. Με την παραστατική περιγραφή των μαχών και των συρράξεων, ο Leo Tolstoy αφήνει να διαφανούν οι βαθύτερες σκέψεις του για έννοιες όπως ο πατριωτισμός, ο ανθρωπισμός και η ηθική. Οι αποφάσεις των ηγετικών μορφών των στρατιωτικών εξελίξεων, όπως του Ναπολέοντα και του Κουτούζοφ, περνούν σε δεύτερη μοίρα για να αναδειχτεί η αξία της λαϊκής δύναμης και των ικανοτήτων των απλών στρατιωτών της προεπαναστατικής περιόδου.
Η ταινία χωρίζεται σε 4 μέρη. Το πρώτο διαρκεί 147’, το δεύτερο 100’, το τρίτο 84’ και το τέταρτο 100’. Ο κεντρικός πρωταγωνιστικός ρόλος, η πριγκίπισσα Νατάσα Ροστόβα, ερμηνεύτηκε από την: Lyudmila Saveleva, η οποία είχε πρόσφατα αποφοιτήσει από την φημισμένη Ακαδημία Ρωσικού Μπαλέτου Βαγκάνοβα.
Το φιλμ ακολουθεί πιστά την ιστορική ροή του βιβλίου και σχεδόν όλη η πλοκή είναι χτισμένη γύρω από τους Ναπολεόντειους πολέμους. Αρχίζει με την μάχη του Άουστερλιτς και την εισβολή των Γάλλων στην Ρωσία το 1812 και ολοκληρώνεται με την ήττα του Ναπολέοντα. Αρχικά, το 1956 το «Πόλεμος και Ειρήνη» γυρίστηκε σε ταινία από τον Κινγκ Βίντορ.
Η ταινία του Κινγκ Βίντορ προβλήθηκε στην ΕΣΣΔ το 1959. Γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία, καθώς 31,5 εκατομμύρια Σοβιετικοί πολίτες παρακολούθησαν την ταινία. Καθώς πλησίαζε η 150η επέτειος(1962) από την εισβολή των Γάλλων, σε μια εποχή όπου η διπολική αναμέτρηση ΕΣΣΔ-ΗΠΑ ήταν κυρίαρχη σύγκρουση του πλανήτη, η Σοβιετική Υπουργός Πολιτισμού Φούρτσεβα, αναπτύσσει την ιδέα του γυρίσματος μιας ταινίας που θα βασιζόταν στο μυθιστόρημα του Λ.Τολστόι.
Λίγο αργότερα, σε μια ανοιχτή επιστολή η οποία δημοσιεύτηκε στον Τύπο, υπογεγραμμένη από σοβιετικούς σκηνοθέτες, διακυρήχθηκε ότι «Είναι ζήτημα τιμής για τον σοβιετικό κινηματογράφο να κάνει μια ταινία, η οποία θα ξεπεράσει την αμερικανο-ιταλική παραγωγή και σε καλλιτεχνική αξία, και σε αυθεντικότητα». Αυτή η παραγωγή θα είναι η σοβιετική απάντηση στην ταινία του Βίντορ. Αρκετοί σοβιετικοί καλλιτέχνες επιθύμησαν να γυρίσουν την ταινία. Ανάμεσα σε αυτούς οι Σ.Γκερασίμοφ και Μ.Ρομ. Τελικά επιλέχθηκε ο Σεργκέι Μπόνταρτσουκ, διότι εξέφραζε καλύτερα το πνεύμα της νέας εποχής. Το φιλμ κέρδισε το ξενόγλωσσο Όσκαρ στην τελετή του 1969.