Οι Έλληνες κριτικοί κινηματογράφου ψηφίζουν τις 10 καλύτερες ταινίες του 2015
Το κορυφαίο ευρωπαϊκό φιλμ σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου είναι η «Νιότη» του Πάολο Σορεντίνο (με το βραβείο σεναρίου να πηγαίνει στον «Αστακό») ενώ στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οι αμερικανοί κριτικοί αναδεικνύουν ως φαβορί των Όσκαρ το «Κάρολ» και το (άπαιχτο ακόμη στην Ελλάδα) «Spotlight». Στα διασημότερα έντυπα η λίστα με τα κινηματογραφικά best of της χρονιάς περιλαμβάνει ακόμη τα «Assassin» (νο 1 για το «Sight and sound» με δεύτερη ταινία το «Κάρολ»), «Mia Madre» του Νάνι Μορέτη (“Cahiers du cinema”), «45 χρόνια» («Guardian») ενώ το «Spotlight» ήταν η κυρίαρχη επιλογή με την οποία συμφωνούν τόσο το περιοδικό TIME όσο και το Rolling Stone.
Οι Έλληνες κριτικοί από την άλλη, μας δίνουν τις δικές τους λίστες με τα κορυφαία φιλμ της χρονιάς, με τον «Γιο του Σαούλ» να είναι η μοναδική ταινία που δίνει το παρόν σε όλες τις παρακάτω λίστες…
Oρέσετης Ανδρεαδάκης (ΣΙΝΕΜΑ)
1. Ο Γιος του Σαούλ (Saul Fia) του Λάζλο Νέμες
2. Ανωτέρα Βία (Force Majeure) του Ρούμπεν Όστλουντ
3. Ο Αστακός (The Lobster) του Γιώργου Λάνθιμου
4. Carol του Τοντ Χέινς
5. Τα μυαλά που κουβαλάς του Πιτ Ντόκτερ
6. Χωρίς Μέτρο (Whiplash) του Ντέμιαν Σαζέλ
7. Το Μαργαριταρένιο Κουμπί (The Pearl Button) του Πατρίσιο Γκουσμάν
8. Birdman του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάρτου
9. Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει του Τζέι Τζέι Έιμπραμς
10. Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής (Mad Max: Fury Road) του Τζορτζ Μίλερ
Έγραψε (για τον «Αστακό»): … σε βυθίζει με όλες τις αισθήσεις μέσα στον εκπληκτικό κόσμο του και σε ακολουθεί ακόμα και μετά τους τίτλους τέλους, στους οποίους ακούγεται το «Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη», με τη φωνή της Σοφία Λόρεν…
Ρόμπι Εκσιέλ (Έθνος)
1.Ανωτέρα βία του Ρούπερτ Όστλουντ
2.Ο γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
3.Mad Max: Ο δρόμος της οργής του Τζορτζ Μίλερ
4.Χειμερία νάρκη του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν
5.Νυχτερινός ανταποκριτής του Νταν Γκίλροϊ
6.Το αλάτι της γης του Βιμ Βέντερς
7.Χωρίς μέτρο του Ντέιμιεν Σαζέλ
8.Άσφαλτος του Σαμουέλ Μπενσετρί
9.Το παραμύθι των παραμυθιών του Ματέο Γκαρόνε
10. Μυστική λέσχη του Πάμπλο Λαραίν
Έγραψε (για το «Παραμύθι των παραμυθιών»): «…ένα στοχαστικό – με εθιστικό μουσικό θέμα από τον Ντεσπλά- παραμύθι γύρω από το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα τα παραμύθια που γνωρίζουμε…»
Γιάννης Ζουμπουλάκης (Το Βήμα)
(έχει άλλες τρεις ισάξιες ταινίες στη λίστα του: την «Χειμερία νάρκη», το «Αλάτι της γης» και το «Sicario»)
1. Χωρίς μέτρο του Ντέιμιεν Σαζέλ
2. Birdman του Αλεχάντρο Ινιαρίτου
3. Ανωτέρα βία του Ρούπερτ Όστλουντ
4. Λεβιάθαν του Αντρέι Σβιάνγκιντσεφ
5. Τιμπουκτού του Αμπντεραχμάν Σισακό
6. Μακριά από τους ανθρώπους του Νταβίντ Ελοφέν
7. Μακμπέθ του Τζάστιν Κερζέλ
8. 99 σπίτια του Ραμίν Μπαχρανί
9. Ο Γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
10.Κάρολ του Τοντ Χέινς
Έγραψε (για τα «99 σπίτια»): «…ο Μπαχρανί θα πετύχει έναν ανατριχιαστικά εύστοχο σχολιασμό πάνω στη διάβρωση του καπιταλιστικού συστήματος, το οποίο βεβαίως εδώ είναι ο πραγματικός «κακός» της ιστορίας…»
Κωνσταντίνος Καϊμάκης (Monopoli.gr)
1. Κάρολ του Τοντ Χέινς
2. Ο Γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
3. Mommy του Ξαβιέ Ντολάν
4. Χωρίς μέτρο του Ντέιμιεν Σαζέλ
5. Birdman του Αλεχάντρο Ινιαρίτου
6. Ανωτέρα βία του Ρούπερτ Όστλουντ
7. Λεβιάθαν του Αντρέι Σβιάνγκιντσεφ
8. Σε Ακολουθεί του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ
9. Ο Αστακός του Γιώργου Λάνθιμου
10. Σον το πρόβατο, η ταινία των Μ. Μπάρτον, Σ. Στάρζακ
Έγραψε (για το «Κάρολ»): «…είναι από τις σπάνιες φορές που η κινηματογραφική μεταφορά είναι εξίσου καλή- αν όχι καλύτερη- από το υλικό του πρωτότυπου βιβλίου…»
Άκης Καπράνος (Τα Νέα)
1. Ο Γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
2. Ο Νόμος της Αγοράς του Στεφάν Μπριζέ
3. Λεβιάθαν του Αντρέι Σβιάνγκιντσεφ
4. Χειμερία νάρκη του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν
5. Τιμπουκτού του Αμπντεραχμάν Σισακό
6. Mad Max: Ο δρόμος της οργής του Τζορτζ Μίλερ
7. Η φυλή του Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκι
8. Amy, Το Κορίτσι Πίσω Από το Όνομα του Ασίφ Καπάντια
9. Τα Μυαλά που Κουβαλάς του Πίτερ Ντόκτερ
10. Ο Αστακός του Γιώργου Λάνθιμου
Έγραψε (για το «Νόμο της αγοράς»): «Το αληθινό διαμάντι αυτής της κινηματογραφικής σεζόν κάνει έξοδο μαζί με μία σειρά αξιόλογων φιλμ, που αναπόφευκτα θα αναμετρηθούν στα ταμεία. Αλλος «νόμος» κι αυτός – ή μήπως ο ίδιος;»
Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος (Lifo)
(χωρίς σειρά αξιολόγησης)
1. Ο Γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
2. Έμφυτο ελάττωμα του Πολ Τόμας Άντερσον
3. Χωρίς μέτρο του Ντέιμιεν Σαζέλ
4. Τα Μυαλά που Κουβαλάς του Πίτερ Ντόκτερ
5. Νιότη του Πάολο Σορεντίνο
6. Σε Ακολουθεί του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ
7. Τιμπουκτού του Αμπντεραχμάν Σισακό
8. Το αλάτι της γης του Βιμ Βέντερς
9. Ο Αστακός του Γιώργου Λάνθιμου
10. Νυχτερινός ανταποκριτής του Νταν Γκίλροϊ
Έγραψε (για το «Τιμπουκτού») : «…Ο Σισακό επιλέγει να αφηγηθεί με λυρισμό και σοφιστικέ αφαίρεση, αντί να επιδείξει σοκαριστικές εικόνες, για να θίξει τη βία σε μια καυτή γεωγραφική ζώνη, όπου ο θρησκευτικός σκοταδισμός απειλεί να ισοπεδώσει την αρετή της ανθρωπιάς και την ίδια τη χαρά της ζωής».
Γιώργος Κρασσακόπουλος (Athens Voice)
1. Κάρολ του Τοντ Χέινς
2. Ο Γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
3. Λεβιάθαν του Αντρέι Σβιάνγκιντσεφ
4. Ο Αστακός του Γιώργου Λάνθιμου
5. Mad Max: Ο δρόμος της οργής του Τζορτζ Μίλερ
6. Dheepan:Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα του Ζακ Οντιάρ
7. Σε Ακολουθεί του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ
8. Star Wars: the Force Awakens του Τζέι Τζέι Έιμπρααμς
9. Νιότη του Πάολο Σορεντίνο
10. Ενα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα της Άννα Λίλι Αμιρπούρ
Έγραψε (για τη «Νιότη»): «…ένα διαπεραστικό έργο τέχνης, που έχει την τόλμη να σου κλείνει το μάτι ενώ μιλά για τον τρόμο του ανθρώπου απέναντι στην επικείμενη στιγμή όταν θα κλείσει τα μάτια…»
Χρήστος Μήτσης (Αθηνόραμα)
1. Ο Γιος του Σαούλ του Λάζλο Νέμες
2. Τα Μυαλά που Κουβαλάς του Πίτερ Ντόκτερ
3. Χειμερία Νάρκη των Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν
4. Το Μικρό Νησί του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ
5. Ανωτέρα Βία του Ρούμπεν Έστλουντ
6. Σε Ακολουθεί του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ
7. Ο Αστακός του Γιώργου Λάνθιμου
8. Dheepan:Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα του Ζακ Οντιάρ
9. Ο Κύριος Τέρνερ του Μάικ Λι
10. Το Μαργαριταρένιο Κουμπί του Πατρίσιο Γκουσμάν
Έγραψε ( για τα «Μυαλά που κουβαλάς»): «…Αριστουργηματικό κινούμενο σχέδιο της Pixar, το οποίο σχολιάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά με ξεκαρδιστικό σαρκασμό, βαθιά τρυφερότητα και ατελείωτες κινηματογραφικές ιδέες…»