Γκουλτούρα Απόψε: Σαλώμη από τον Θέμελη Γλυνάτση
Υπέρμετρη, απροσάρμοστη, γελοιοδέστατη Σαλώμη. Υπέροχη Σαλώμη.Πηγή: Gkoultura.gr
Ο Θέμελης Γλυνατσης εξερευνά τους ήρωες της αυλής του Ηρώδη μέσα απο το κείμενο του Οσκαρ Γουαηλντ σαν απολαυστικά queer (με κεφαλαία μάλλον, QUEER) προσωπικότητες οδηγουμενους στα πιο γελοία όρια απο τα πάθη και τις επιθυμίες τους, στα όρια της καταστροφής, της δικής τους και των αλλων, όπου θα αποκαλύψουν τις αληθινές πτυχές τους.
Ο νεαρός αξιωματικός του Βασίλη Λιάκου που αυτοκτονεί κοιτάζοντας εμμονικά τη νεαρή πριγκίπισσα και ψιθυρίζοντάς το όνομα της, ενώ όμως τον χαϊδεύει ακόμα ερωτικά και του φυσάει προτροπές ο ερωτευμένος φίλος του (και σωματοποιημένο πάθος του).
Η Σαλώμη της Θεοδώρας Τζήμου, ένα κακομαθημένο αντικοινωνικό παιδί, μακριά απο το ερωτικό πλάσμα που περιμέναμε αλλά και πάλι αντικείμενο πόθου, τόσο λάθους.
Ο προφήτης Ιωάννης του Θανάση Δόβρη μια αρρωστιάρικη κακομοίρικη φιγούρα αληθινού θρησκευτικού φανατικού.
Ο Ηρώδης του Νέστορα Κοψιδά ένα αριστούργημα βλαχομπαρόκ, ισορροπώντας ανάμεσα σε μια εκλεπτυσμένη θηλυκότητα και μια λαϊκή απλότητα – πάντα με τις θεσπέσιες γυμνές ξυρισμενες γάμπες εξω απο την υπερπαραγωγή δερμάτινο φόρεμα-παλτό του.
Και η Ηρωδιάδα της Αλεξάνδρας Ντεληθέου, σαν βγαλμένη από τα 80s της Ντενίση και της Λάμψης, αμετανόητα λαϊκιά και κομπλεξική και βήτα αριστοκράτισσα.
Ενα σύνολο απο χαρακτήρες με κοινο στοιχειο τις έντονες αντιθέσεις στην δεδομένη εικόνα τους, που όμως όλες έρχονται να κλειδώσουν πανω στο κείμενο του Όσκαρ Γουάηλντ – και τελικά είναι αυτές οι συχνα κωμικές υπερβολές που ανθρωποποιουν το δράμα τους. Στα τελευταια λεπτά, με τον Ηρώδη να παρακαλάει τη Σαλώμη με όλα τα πλούτη του για να αλλάξει τη φρικτή παραγγελιά της και εκείνη να εμμένει με παιδικό πείσμα και αδιαφορία θα με στοιχειώνουν για καιρό.
Είναι ενα μεγαλο στοίχημα αυτό, μια τόσο γελοία και αληθινή οπτική στους χαρακτήρες, και σε εναν τόσο αυτοσόβαρο χώρο όπως το Οδού Κυκλάδων. Για μενα το κερδιζει πανηγυρικά, αν και καταλαβαίνω παράλληλα γιατί είχαμε ακούσει τόσες προειδοποιήσεις και αρνητικές κριτικές από άλλους. Απόψε ένιωσα και την ΕΝΟΧΗ του κοινού να κρατήσει το γέλιο του, να μην κακοχαρακτηριστει.
Αυτό μας έφαγε και τώρα και τοτε.