Στιβ Τζομπς
Ύστερα από το «Jobs» με τον Άστον Κούτσερ το 2013, τούτη είναι η δεύτερη απόπειρα – και περισσότερο πετυχημένη αυτή τη φορά- να μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη, η αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του ιδρυτή της Apple.
Η ιστορία του γκουρού της τεχνολογίας μέσα από την καταγραφή των άγνωστων λεπτομερειών που συνόδευσαν τον Jobs στα λανσαρίσματα τριών προιόντων- σταθμών στην καριέρα του. Πρώτα γνωρίζουμε τη θριαμβευτική παρουσίαση του Macintosh το 1984, ακολουθεί το αποτυχημένο NeXTcube το 1988 και η ταινία κλείνει με την πρωτοποριακή εμφάνιση του iMac το 1998. Και στα 3 αυτά projects ο Steve Jobs άφησε έντονο το στίγμα του καινοτόμου δημιουργού, την ίδια στιγμή που αδυνατούσε να δώσει λύσεις στα προβλήματα της προσωπικής ζωής του.
«Can a great man be a good man?». Το tagline της ταινίας περιγράφει απόλυτα την θεματική μιας αλλιώτικης βιογραφίας που αντί να καταγράψει σημαντικά γεγονότα από την προσωπική ιστορία του Jobs, εστιάζει σε 3 στιγμιότυπα από την επαγγελματική σταδιοδρομία του, που είχαν κομβικό χαρακτήρα στη ζωή του. Μέσα από την «μαρκετίστικη» χροιά τους, αναζητούνται τα ψήγματα ανθρωπιάς και ευαισθησίας πίσω από το σκληρό προφίλ ενός εγωκεντρικού, μακιαβελικού ηγέτη.
Το σενάριο που έγραψε ο κορυφαίος ίσως σύγχρονος σεναριογράφος του Χόλιγουντ, o βραβευμένος με Όσκαρ για το «Social network» Aaron Sorkin, ακολουθεί τη θεατρική δομή που επέλεξε ο επίσης βραβευμένος με Όσκαρ Danny Boyle. Ο σεναριογράφος “πατάει” στο best seller του Walter Isaacson -το οποίο προκάλεσε έντονες συζητήσεις όταν πρωτοκυκλοφόρησε- για να αναδείξει τη χαρισματική φύση ενός πρωτοπόρου της τεχνολογίας αλλά και το απωθητικό πορτρέτο ενός ανθρώπου ανίκανου να επικοινωνήσει συναισθηματικά και θεωρείται «τέρας» στις προσωπικές σχέσεις του.
Με «σαιξπηρική» αίσθηση στο κέντημα των διαλόγων, μεθοδικό χτίσιμο στη σκιαγράφηση των βασικών χαρακτήρων και ιμπρεσιονιστικές πινελιές στο σκηνικό, το φιλμ των Boyle- Sorkin διαθέτει αντικειμενική ματιά, δυναμισμό και αμείωτη ένταση. Χάρη στο τελευταίο στοιχείο αντιπαρέρχεται της στατικής, κλειστής «θεατρικότητας» του, ενώ κερδίζει επιπλέον πόντους από το σύνολο των ερμηνευτών.
Ο Michael Fassbender, αεικίνητος, αδυνατισμένος κατά 10 κιλά ώστε να μοιάζει κάπως του Jobs και με την ακλόνητη αυτοπεποίθηση του ιδιοφυή χειραγωγού, «βγάζει» όλη την τραγική διάσταση ενός μοναχικού, σαιξπηρικού βασιλιά (κοινές αναλογίες με τον Jesse Aisenberg που είχε υποδυθεί τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ στο «Social Network»), που διακρίνεται από πάθος για την επίτευξη του στόχου του αλλά και αδιαφορία για τους ανθρώπους γύρω του. Η Kate Winslet, δουλεύει σε βάθος το ρόλο της στοχαστικής και αποτελεσματικής βοηθού του Jobs, φτιάχνοντας μια στεγνή αλλά και τόσο μεστή περσόνα, που εστιάζει πάντα στην ουσία των γεγονότων. Αμφότεροι προτάθηκαν για το Όσκαρ (Ά ρόλου ο Fassbender, β ρόλου η Winslet) στις μοναδικές υποψηφιότητες του φιλμ.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης