Urban Diary#5: Δήμητρα Ζαχοπούλου: μια μπαλαρίνα μας συστήνει την τεχνική του barre
Είναι Σάββατο πρωί και φτάνω στο στούντιο της Μαρίας Γριπάρη, στο Ελληνικό, για το καθιερωμένο μου μάθημα barre. Εκεί με περιμένει η δασκάλα μου Δήμητρα η οποία με έκανε να αγγίξω για πρώτη φορά τη ξύλινη μπάρα του μπαλέτου και να έρθω κοντά στη φιλοσοφία του απαιτητικού αυτού χορού μέσω μιας εντελώς νέας, διασκεδαστικής και αποτελεσματικής μεθόδου.
Η Δήμητρα είναι μια 26χρονη μπαλαρίνα που μέρα με τη μέρα φθάνει όλο και πιο κοντά στα όνειρά της! Το μπαλέτο είναι όλη της η ζωή αφού το αγάπησε από την πρώτη στιγμή σε μικρή ηλικία και μέχρι σήμερα έχει σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά της!
Οι διακρίσεις της στο εξωτερικό είναι πολυάριθμες με συμμετοχή στις μεγαλύτερες σκηνές της Ευρώπης. Ήρθε η στιγμή λοιπόν να ξεχωρίσει και στη χώρα μας λανσάροντας ένα διαφορετικό είδος εκγύμνασης, μια παραλλαγή του κλασσικού μπαλέτου· η Δήμητρα έφερε το barre στην Ελλάδα εξελίσσοντάς το μέσω της δικής της μεθόδου και καθιερώνοντάς το ως τη νέα τάση στη μοντέρνα γυμναστική!
Με τη barre method by Dimitra Zachopoulou η μεγαλύτερη αντοχή και ελαστικότητα στο σώμα είναι σίγουρη ενώ παράλληλα μπορείς να δεις άμεσο αποτέλεσμα με το σχηματισμό λεπτών και γυμνασμένων ποδιών, έντονων κοιλιακών και γραμμωμένων χεριών!
Πότε μπήκε στη ζωή σου το μπαλέτο;
Η αλήθεια είναι πως από μικρό κορίτσι που ήμουν ήθελα να τραβάω την προσοχή (χαχα!) Ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με κάτι καλλιτεχνικό και μάλιστα ενθουσιαζόμουν πολύ με το χορό, τη σκηνή, τα φώτα και τη μουσική. Παρόλα αυτά στην αρχή ξεκίνησα κάνοντας πρωταθλητισμό στη ρυθμική γυμναστική και το μπαλέτο χρησίμευε κυρίως σαν προετοιμασία για μια καλύτερη κίνηση στο άθλημα αυτό. Όμως γρήγορα συνειδητοποίησα οτι ο αθλητισμός δε με γέμιζε, δε μου αρκούσε αφού επιζητούσα πάντα το κομμάτι της τέχνης. Έτσι, σταμάτησα την ενόργανη, γράφτηκα στο μπαλέτο και ήδη από τα 13 μου ήξερα πως θα γίνω χορεύτρια. Από εκεί και πέρα όλη μου η ζωή είχε δρομολογηθεί με βάση αυτό -πρόβες, γυμναστική, συστηματική προετοιμασία- ώσπου στα 17 μου άρχισα να σπουδάζω μπαλέτο στη Λάρισα, στην Ανώτερη Σχολή Χορού του Gesh Mihov. Μόλις τελείωσα έφυγα στο εξωτερικό, πήρα μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς και φεστιβάλ ενώ το πρώτο μου συμβόλαιο ήταν στο English Youth Ballet στο Λονδίνο και το τελευταίο -καλύτερη δουλειά που έχω κάνει ως τώρα- ήταν στην Αμβέρσα στο Royal Ballet of Flanders. Έχω χορέψει σε όπερες διάφορων Ευρωπαϊκών χωρών και μάλιστα αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που θέλησα να γίνω χορεύτρια! Τα ταξίδια!
Πώς σου γεννήθηκε η ιδέα να ασχοληθείς με αυτό το ιδιαίτερο είδος μπαλέτου;
Πριν ένα χρόνο, με το που γύρισα στην Ελλάδα θέλοντας πια να ζήσω μόνιμα εδώ και ενώ οι φίλες μου μου είχαν ζητήσει επανειλημμένα να τους μάθω μπαλέτο μου ήρθε η ιδέα! Σκέφτηκα πώς θα μπορούσα να απλοποιήσω την τεχνική του μπαλέτου ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι φίλες μου να μάθουν εύκολα, να έχουν ένα σώμα “μπαλαρίνας” χωρίς όμως να χρειάζεται να γνωρίζουν τη τεχνική, χωρίς την καταπόνηση και όλα τα χρόνια εμπειρίας που έχουν οι χορευτές;! Είχα ήδη παρακολουθήσει ορισμένα σεμινάρια στο Λονδίνο σχετικά με αυτή τη μέθοδο – η οποία είναι πολύ διαδεδομένη στο εξωτερικό αποτελόντας πια trend- και αποφάσισα να τη ξεκινήσω στην Ελλάδα. Έτσι αν και άρχισα σε σπίτια μόνο με μια καρέκλα, οι πρώτοι μαθητές μου είδαν αμέσως αποτελέσματα στο σώμα τους διαδίδοντας τη δουλειά μου σε όλο και περισσότερα άτομα. Την ίδια στιγμή λοιπόν η Μαρία Γριπάρη πίστεψε σε μένα όταν ακόμα εγώ η ίδια δεν ήμουν σίγουρη-δεν είχα ξεκινήσει ακόμα συστηματικά με συγκεκριμένη δομή-και μου πρότεινε να δουλέψω στο καινούριο στούντιο που θα άνοιγε!
Σε τι διαφέρει το barre από το κλασσικό μπαλέτο; Ποια τα χαρακτηριστικά αυτής της μεθόδου;
Η κύρια διαφορά σε σχέση με το μπαλέτο είναι πως εκεί δεν έχουμε τόσες επαναλήψεις της ίδιας άσκησης όπως γίνεται στο barre. Στο μπαλέτο υπάρχουν πολλές ασκήσεις που τεχνικά δε μπορεί να τις κάνει κάποιος που δεν είναι χορευτής οπότε εγώ επιμένω σε αυτές που μπορείς να κάνεις ακόμα και αν δεν έχεις ξανασχοληθεί με το μπαλέτο με πολλές επαναλήψεις όμως ώστε να υπάρχει πιο έντονο αποτέλεσμα. Επίσης μια ακόμα διαφορά είναι πως δε χορεύουμε, το μάθημα δεν είναι δηλαδή μετρημένο πάνω στη μουσική. Τέλος δεν επιμένω σε ορισμένα τεχνικά στοιχεία του μπαλέτου, αλλά επιμένω στα στοιχεία που πρέπει να γίνουν για να μη τραυματιστείς. Η χάρη και η ευλυγισία δεν αποτελούν προϋποθέσεις αλλά χτίζονται σιγά σιγά. Στη συγκεκριμένη μέθοδο διατηρώ το fitness στοιχείο που είναι έντονο στο barre που βλέπουμε στο εξωτερικό, εξελίσσοντας το όμως περισσότερο στη φιλοσοφία του κλασσικού μπαλέτου. Τα αποτελέσματα είναι αλήθεια άμεσα αφού γυμνάζει όλους τους μυς του σώματος και αυτό που βλέπεις έντονα σε σχέση με άλλα είδη γυμναστικής είναι πως λεπταίνουν γρήγορα τα πόδια και “μαζεύεις”.. αλλάζει το σχήμα του σώματός σου!
Η συγκεκριμένη μέθοδος που στο εξωτερικό είναι πολύ γνωστή έχει την ίδια απήχηση και εδώ στην Ελλάδα; Ο κόσμος είναι “ανοιχτός” σε αυτή τη διαφορετική από τα συνηθισμένα γυμναστική;
Στην αρχή είναι αρκετά δυστακτικοί σ’ αυτό γιατί συνήθως ακούνε μπαλέτο οπότε τα συναισθήματα είναι ανάμεικτα. Φαντάζονται κότσο, πουέντ και όλη τη χάρη που συνεπάγεται. Άλλοι έχουν αποθημένο με το μπαλέτο από τα παιδικά τους χρόνια και ενθουσιάζονται ενώ άλλοι δε το θέλουν, τους έχει χαραχτεί στο μυαλό ως καταπίεση καθώς τις περισσότερες φορές οι γονείς πιέζουν τα παιδάκια να ξεκινήσουν. Αυτό που μπορώ να πω σίγουρα είναι πως ο κόσμος ενθουσιάζεται με το γρήγορο αποτέλεσμα που βλέπει- τη διαφορά εκγύμνασης, την αλλαγή στο σώμα. Το σημαντικό είναι πως μπορούν να γυμναστούν άτομα που έχουν θέματα με αρθρώσεις καθώς δεν υπάρχουν πηδήματα μέσα στις ασκήσεις προκαλώντας κραδασμούς. Ακόμα ανάμεσα στους μαθητές μου υπάρχουν και άντρες- οπότε δε θα το χαρακτήριζα καθαρά κοριτσίστικη γυμναστική. Η αλήθεια είναι πως πέρα από την αντοχή και την ευλυγισία που αποκτάς αυτό που προσωπικά με ευχαριστεί είναι η όλη ιδέα του να φτιάχνω ωραία σώματα, σώματα χορευτών.
Θα έλεγες πως υπάρχει έντονο το στοιχείο της δημιουργικότητας σ’αυτό που κάνεις; Κατά πόσο είναι δυνατό να εμπνέεσαι και να εμπλουτίζεις με νέα στοιχεία τη δουλειά σου;
Φυσικά και είναι δυνατή η έμπνευση αφού όπως πιστεύω το μπαλέτο είναι τέχνη, δε θεωρείται άθλημα. Η τέχνη λοιπόν δεν έχει όρια, μπορείς να βρίσκεις συνεχώς διαφορετικά πράγματα να ασχοληθείς, να αυτοσχεδιάσεις! Το σώμα μπορεί να δώσει τόσα σχήματα! Έτσι λοιπόν επειδή βασίζομαι πάνω στην τέχνη του χορού μπορώ να ανακαλύπτω συνεχώς καινούριες ασκήσεις, περίεργες αλλά αποτελεσματικές που παράλληλα να είναι και λίγο fun και να τις βάζω στο ασκησιολόγιό μου. Πάντοτε προσέχοντας να εκτελούνται σωστά.
Τί σημαίνει η άθληση και η διατροφή για σένα;
Η άθληση και η διατροφή είναι τρόπος ζωής για μένα. Ακόμα και αυτή τη δουλειά να μην έκανα πάλι θα ασχολιόμουν με αυτά τα δύο στοιχεία. Μου αρέσει πολύ να γυμνάζομαι, να κάνω γιόγκα, πιλάτες, να τρέχω και γι’αυτό νομίζω πως εμπνέομαι καθημερινά αφού λατρεύω να μπερδεύω διαφορετικά είδη γυμναστικής στο πρόγραμμά μου. Είμαι όλης αυτής της φιλοσοφίας του υγιεινού τρόπου ζωής και της φροντίδας σώματος αλλά και πνεύματος. Θα ήθελα πολύ κάποια στιγμή να ασχοληθώ με ένα ανάλογο πρότζεκτ συνδυασμού wellness και barre.
Αυτό που θα πρότεινα λοιπόν είναι να κρατήσουμε το όνομα της Δήμητρας καθώς είναι βέβαιο πως προσεχώς θα απασχολήσει πολύ το ελληνικό fitness και wellnes!
Tη Δήμητρα και τη μέθοδο barre μπορείς να βρεις στο Maria Gripari Pilates Studio (Ιασωνίδου 62, Ελληνικό) και στο Elpida Zorba Ballet Dance Studio (Στρατάρχου Παπάγου 29, Βούλα). Ακόμα μπορείς να επισκεφτείς την επίσημη σελίδα της στο Facebook The Barre Method by Dimitra Zachopoulou .
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- «Ανοιχτό Βιβλίο» με τον Γιάννη Σαρακατσάνη: Νέα εκπομπή αφιερωμένη στο βιβλίο κάνει πρεμιέρα στην ΕΡΤ3
- Αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη: Κώστας Μακεδόνας και Φωτεινή Βελεσιώτου μάς ταξίδεψαν σε «Ακρογιαλιές δειλινά»
- Ποινές και νέα μέτρα για αλκοόλ σε ανηλίκους – Επαναποινικοποίηση σε βαθμό πλημμελήμματος