MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Θεατής: “Δεσποινίς Τζούλια” του Στρίντμπεργκ στο Νέο Θέατρο Βασιλάκου

Εντυπώσεις από την παράσταση «Δεσποινίς Τζούλια» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ που σκηνοθετεί η Λίλλυ Μελεμέ στο Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου.

author-image Νίκος Ρουμπής

Το έργο
Το κείμενο-ψυχανάλυση του Στρίντμπεργκ λαμβάνει χώρα σε ένα πλουσιόσπιτο μια γιορτινή βραδιά. Ενώ ο αφέντης απουσιάζει, η κόρη του αφήνει τις αναστολές και πηγαίνει στα διαμερίσματα των υπηρετών. Εκεί αποφασίζει να διεκδικήσει έναν από αυτούς και παραμερίζοντας τον όποιο δισταγμό καταλήγει στην αγκαλιά του.

Δύο διαφορετικοί κόσμοι έρχονται σε επαφή: Από τη μια ο Ζαν, ο υπηρέτης που προσδοκά το καλύτερο μέλλον, τον προβιβασμό στην ανώτερη κοινωνία. Αυτό που αναζητά είναι μια ευκαιρία και η δεσποινίδα Τζούλια, αυτή τη μεθυστική βραδιά, του παρουσιάζεται ως μάνα εξ ουρανού, θα λησμονήσει ακόμα και την αρραβωνιαστικιά του μπρος στο κάλεσμα της τύχης. Για την Τζούλια στόχος είναι η απαλλαγή από το βαρύ φορτίο ενός δυσβάστακτου ανώτερου επιπέδου, θέλει να λυτρωθεί από αυτό, να γίνει ένα με τους πολλούς και ταπεινούς, να λυτρωθεί μέσα στην ανωνυμία και τον ξεπεσμό. Αφήνοντας παράμερα κάθε ίχνος λογικής και συναίσθησης λειτουργεί παρορμητικά, δοκιμάζοντας τις αντοχές των άλλων και τις δικές της μαζί.

Η ανεξέλεγκτη πορεία της οδηγεί σε ένα βασανιστικό παιχνίδι επιβολής, εναλλαγής ισχυρού και ανίσχυρου, εν τέλει μάταιο και χωρίς καμιά προοπτική. Το ξύπνημα από το “όνειρο” είναι οδυνηρό και για τους δύο, ο έρωτας είναι αταίριαστος στην περίπτωσή τους, η συνύπαρξη αδύνατη, τα σχέδια διαφυγής μάταια, σταδιακά και μοιραία οδηγούν στην τρέλα και τη συντριβή.

despoinia tzoulia theatro basilakou2

Η Παράσταση

Έναρξη dance, πρωτότυπη και ιδιαίτερη, οι τρεις πρωταγωνιστές σε τρία διαφορετικά επίπεδα, εκπροσωπούν τη διαφορετική τους καταγωγή. Σταδιακά όμως η απόδοση του κειμένου αποκτά όλο και πιο χαλαρή διάσταση, η πάλη των δύο φύλων, το ερωτικό παιχνίδι, η προσπάθεια επιβολής δεν εντοπίζονται πουθενά. Οι εναλλαγές σε αυτόν τον διαρκή αγώνα εξουσίας, ανύπαρκτες σχεδόν.

Η Τζούλια υποτάσσεται νωρίς στην επιθυμία, ταλαντεύεται ελάχιστα ως προς την αριστοκρατική της καταγωγή. Ο υπηρέτης γρήγορα γίνεται από θύτης κυνηγός ενώ η δική του σύντροφος παρακολουθεί αμέτοχη και μοιάζει να δέχεται την ήττα. Σύντομα ο πόθος της Τζούλιας γίνεται παραφροσύνη, μετατρέπεται σε απόλυτη βία, στεγνό αίμα, χωρίς τόπο για διάκριση συναισθημάτων. Η Τζούλια περιγράφει το σχέδιο διαφυγής, περιφέρεται αιματοβαμμένη επί σκηνής, εικόνες διαρκείας με υπερβολική οπτική βία σε μια χαλαρή -αφηγηματική μόνο- συνολική προσέγγιση.

tzoulia 2

Οι Ερμηνείες

Γενικά η παράσταση μένει στην επιφάνεια και αυτή μάλιστα σε τόνους υπερβολής. Οι ερμηνείες δεν πείθουν: ο Ορέστης Τζιόβας αποδίδει τον υπηρέτη με σκληρότητα, η Μαρία Κίτσου με απίστευτη ένταση ως Τζούλια, εστιάζει μονομερώς στην παράφρονα πλευρά, η Αμαλία Αρσένη, αν και με ρόλο δευτερεύοντα, κάπως διασώζεται με την προσγειωμένη ερμηνεία στην μανιώδη ατμόσφαιρα.

tzoulia 3

Το Σύνολο

Ελλειμματική Τζούλια με πολλές ενστάσεις που αφορούν τόσο στη σκηνοθεσία, όσο και τις ερμηνείες.

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις