Θεατής: “Δεσποινίς Τζούλια” του Στρίντμπεργκ στο Νέο Θέατρο Βασιλάκου
Εντυπώσεις από την παράσταση «Δεσποινίς Τζούλια» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ που σκηνοθετεί η Λίλλυ Μελεμέ στο Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου.
Το έργο
Το κείμενο-ψυχανάλυση του Στρίντμπεργκ λαμβάνει χώρα σε ένα πλουσιόσπιτο μια γιορτινή βραδιά. Ενώ ο αφέντης απουσιάζει, η κόρη του αφήνει τις αναστολές και πηγαίνει στα διαμερίσματα των υπηρετών. Εκεί αποφασίζει να διεκδικήσει έναν από αυτούς και παραμερίζοντας τον όποιο δισταγμό καταλήγει στην αγκαλιά του.
Η ανεξέλεγκτη πορεία της οδηγεί σε ένα βασανιστικό παιχνίδι επιβολής, εναλλαγής ισχυρού και ανίσχυρου, εν τέλει μάταιο και χωρίς καμιά προοπτική. Το ξύπνημα από το “όνειρο” είναι οδυνηρό και για τους δύο, ο έρωτας είναι αταίριαστος στην περίπτωσή τους, η συνύπαρξη αδύνατη, τα σχέδια διαφυγής μάταια, σταδιακά και μοιραία οδηγούν στην τρέλα και τη συντριβή.
Έναρξη dance, πρωτότυπη και ιδιαίτερη, οι τρεις πρωταγωνιστές σε τρία διαφορετικά επίπεδα, εκπροσωπούν τη διαφορετική τους καταγωγή. Σταδιακά όμως η απόδοση του κειμένου αποκτά όλο και πιο χαλαρή διάσταση, η πάλη των δύο φύλων, το ερωτικό παιχνίδι, η προσπάθεια επιβολής δεν εντοπίζονται πουθενά. Οι εναλλαγές σε αυτόν τον διαρκή αγώνα εξουσίας, ανύπαρκτες σχεδόν.
Η Τζούλια υποτάσσεται νωρίς στην επιθυμία, ταλαντεύεται ελάχιστα ως προς την αριστοκρατική της καταγωγή. Ο υπηρέτης γρήγορα γίνεται από θύτης κυνηγός ενώ η δική του σύντροφος παρακολουθεί αμέτοχη και μοιάζει να δέχεται την ήττα. Σύντομα ο πόθος της Τζούλιας γίνεται παραφροσύνη, μετατρέπεται σε απόλυτη βία, στεγνό αίμα, χωρίς τόπο για διάκριση συναισθημάτων. Η Τζούλια περιγράφει το σχέδιο διαφυγής, περιφέρεται αιματοβαμμένη επί σκηνής, εικόνες διαρκείας με υπερβολική οπτική βία σε μια χαλαρή -αφηγηματική μόνο- συνολική προσέγγιση.
Οι Ερμηνείες
Γενικά η παράσταση μένει στην επιφάνεια και αυτή μάλιστα σε τόνους υπερβολής. Οι ερμηνείες δεν πείθουν: ο Ορέστης Τζιόβας αποδίδει τον υπηρέτη με σκληρότητα, η Μαρία Κίτσου με απίστευτη ένταση ως Τζούλια, εστιάζει μονομερώς στην παράφρονα πλευρά, η Αμαλία Αρσένη, αν και με ρόλο δευτερεύοντα, κάπως διασώζεται με την προσγειωμένη ερμηνεία στην μανιώδη ατμόσφαιρα.
Το Σύνολο
Ελλειμματική Τζούλια με πολλές ενστάσεις που αφορούν τόσο στη σκηνοθεσία, όσο και τις ερμηνείες.