Η Ωραία Κοιμωμένη από τα μπαλέτα της Αγίας Πετρούπολης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Τα θρυλικά Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης επιστρέφουν στην Ελλάδα με την “Ωραία Κοιμωμένη” του Πιοτρ Ίλιτς Τσαικόφσκι, το «Μπαλέτο των Μπαλέτων», σε χορογραφία του σπουδαίου Konstantin Rassadin, από 13 έως 15 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Μαγεία, λάμψη, χάρη, κομψότητα: τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης, με την αρμονία και την ακρίβειά τους, με τον συνδυασμό υψηλής τέχνης και τεχνικής, συνταιριάζουν απαράμιλλα δύο μεγάλες ρωσικές παραδόσεις: τον κλασικό χορό και το καλλιτεχνικό πατινάζ.
Φέτος τα Μπαλέτα ζωντανεύουν ανεπανάληπτα την πιο ρομαντική ιστορία όλων των εποχών, την Ωραία κοιμωμένη, που από το 1890 που πρωτοπαρουσιάστηκε ως κλασικό μπαλέτο στην Αγία Πετρούπολη συνεχίζει να γοητεύει. Η αναζήτηση της αληθινής αγάπης και η αιώνια μάχη του Καλού και του Κακού γίνονται ένα φαντασμαγορικό παραμύθι πάνω στον πάγο, με πλούσια και εκθαμβωτικά σκηνικά και κοστούμια. Υπό την εμπνευσμένη διεύθυνση του Rassadin, ο οποίος χορογραφεί την Ωραία κοιμωμένη με σεβασμό στην αυθεντική χορογραφία του 1890, οι 35 χορευτές των Μπαλέτων χαρίζουν στους θεατές ενέργεια και φινέτσα, μα πάνω απ’ όλα μια συναρπαστική, διαχρονική ιστορία που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό.
Τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης
Τα περίφημα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης (St. Petersburg State Ice Ballet) ιδρύθηκαν το 1967 κι έγιναν παγκοσμίως γνωστά, καθώς συνδύασαν για πρώτη φορά το κλασικό μπαλέτο με το καλλιτεχνικό πατινάζ, προτείνοντας στο κοινό μια νέα μορφή χορού. Το κύρος των Μπαλέτων έχει πια εδραιωθεί διεθνώς, αφού έχουν κερδίσει πολλές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς κι έχουν δώσει περισσότερες από 9000 παραστάσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.
Τα Μπαλέτα χρωστούν τη μεγάλη φήμη τους στον χορογράφο Konstantin Rassadin, ο οποίος ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής το 1980. Σημαντική είναι, επίσης, και η συμβολή του Μουσικού Διευθυντή Leo Korkhin, ο οποίος είναι εξέχων Μαέστρος των μεγαλύτερων ορχηστρών της Ρωσίας, ανάμεσα τους και της φημισμένης Συμφωνικής Ορχήστρας της Φιλαρμονικής της Αγίας Πετρούπολης.
Σήμερα τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης περιλαμβάνουν περισσότερους από 100 χορευτές, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται μερικά από τα σπουδαιότερα ονόματα του καλλιτεχνικού πατινάζ, όπως οι Olga Kuvashova, Elena Komarova, Pavel Ivanov, Alexei Pogodin κ.ά. Τα Μπαλέτα έχουν επίσης συνεργαστεί με κορυφαίους αθλητές του πατινάζ –Ολυμπιονίκες, παγκόσμιους πρωταθλητές και πρωταθλητές Ευρώπης– όπως οι Ludmila Beloussova, Oleg Protopopov, Alexei Ulanov και Ludmila Smirnova.
Konstantin Rassadin: ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπαλέτων στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης
Ο Konstantin Rassadin σπούδασε χορό στο Κονσερβατουάρ της Αγίας Πετρούπολης και στην περίφημη Ακαδημία Ρωσικού Μπαλέτου, στη σχολή της Βαγκάνοβα. Για 23 χρόνια είχε τον τίτλο του κορυφαίου χορευτή του Μπαλέτου Μαρίνσκι, ερμηνεύοντας με μεγάλη επιτυχία περισσότερους από 24 πρωταγωνιστικούς ρόλους. Έχει συναντηθεί επί σκηνής με ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του χορού, όπως οι Natalia Dudinskaya, Alla Shelest, Alla Osipenko και Natalia Makarova, καθώς και με τους χορευτές Rudolf Nureyev, Konstantin Sergeev και Mikhail Baryshnikov. Επίσης, συνεργάστηκε με σπουδαία ονόματα του κλασικού μπαλέτου, όπως ο Yuri Grigorovich και ο Leonid Yakobson.
Από το 1980 που διευθύνει τα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης, ο Rassadin ακολουθεί πιστά την παράδοση των κλασικών χορογραφιών τού Κίροφ και τις αναδεικνύει μέσα από τη μαγευτική τεχνική του πατινάζ, χορογραφώντας, μεταξύ άλλων, τα έργα Ρομαντικό Ποίημα, Καρυοθραύστης, Λίμνη των Κύκνων, Ρωμαίος και Ιουλιέτα και Σταχτοπούτα – και βέβαια την Ωραία κοιμωμένη.
Η Ωραία κοιμωμένη: μια κορυφαία στιγμή στην ιστορία του μπαλέτου
Το «μπαλέτο των μπαλέτων» έκανε πρεμιέρα στην Αγία Πετρούπολη στις 14 Ιανουαρίου 1890. Θεωρείται το λαμπρότερο έργο του χορογράφου Marius Petipa, με την ωραιότερη μουσική για μπαλέτο που έχει γράψει ποτέ ο Tchaikovsky. Η Ωραία κοιμωμένη ήταν το πρώτο μπαλέτο που χόρεψε ο Rudolf Nureyev στη Δύση (1961), ο πρώτος ρόλος του George Balanchine (στο περίφημο Θέατρο Μαρίνσκι), το έργο με το οποίο πρωτοεμφανίστηκε το Royal Ballet στις Ηνωμένες Πολιτείες και το έργο με το οποίο ξανάρχισε τις παραστάσεις του το Royal Opera House στο Covent Garden (με την Margot Fonteyn στο ρόλο της Αυγής) το 1946, μετά τον B’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η πλοκή του βασίζεται στο κλασικό παραμύθι του μεγάλου Γάλλου παραμυθά Charles Perault La Belle au bois dormant, δηλαδή η Ωραία του κοιμώμενου δάσους, που εκδόθηκε το 1697. Σ’ ένα μακρινό βασίλειο, ο Βασιλιάς και η Βασίλισσα γιορτάζουν τη γέννηση της κόρης τους, της Πριγκίπισσας Αυγής. Στη γιορτή έχουν προσκληθεί και καταφτάνουν όμορφες νεράιδες και ξωτικά, που φέρνουν δώρα και ευχές στο νεογέννητο κοριτσάκι. Όμως μια κακιά Μάγισσα, θυμωμένη που δεν την κάλεσαν στη γιορτή, ορκίζεται να πάρει εκδίκηση. Όταν η Πριγκίπισσα κλείσει τα δεκάξι, η Μάγισσα ρίχνει τα μάγια της και το κορίτσι βυθίζεται σ’ έναν βαθύ ύπνο για εκατό χρόνια. Μόνο το φιλί ενός αγνού και ενάρετου Πρίγκιπα μπορεί να την ξυπνήσει. Τότε εμφανίζεται ο Πρίγκιπας, δίνει το πολυπόθητο φιλί στην Πριγκίπισσα και εκείνη ξυπνά. Η βασιλική αυλή γιορτάζει την αγάπη τους και σύντομα τελούνται οι γάμοι τους, μέσα σε μια ατμόσφαιρα γιορτής και ευφορίας.