Fast Forward Festival 3 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Το 3ο Fast Forward Festival – “Όλη η πόλη μια περφόρμανς” έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 16 έως 31 Μάη.
Σε εποχές μεταβατικές, όπου η καθημερινή ρευστότητα υπονομεύει τον κριτικό στοχασμό πάνω στο παρελθόν και το μέλλον, το Fast Forward Festival 3 εστιάζει στο τρίπτυχο «τέχνη, κοινωνία, πολιτική», σε μια απόπειρα να προτείνει, μέσα από αντισυμβατικές αισθητικές εμπειρίες, νέες προοπτικές ανάλυσης, κατανόησης και ποιητικής μετάπλασης του παρόντος.
Έχοντας για έδρα τους το Άμστερνταμ, τη Βηρυττό, τις Βρυξέλλες, το Κέηπ Τάουν, τη Μελβούρνη, τη Ραμάλα, το Σέφιλντ και το Τελ Αβίβ, οι καλλιτέχνες που έρχονται το Μάιο στη Στέγη φιλοδοξούν να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο της τέχνης στις σύγχρονες ετερογενείς κοινωνίες, καταθέτοντας ριζοσπαστικές δημιουργίες που δεν στέκονται απέναντι στην ιστορία, αλλά εγγράφονται σε αυτήν αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι της.
Χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων μέσων και της σύγχρονης τεχνολογίας, το τρίτο Fast Forward Festival επικεντρώνεται στο θέμα των συνόρων και των ορίων –γεωγραφικών, πολιτισμικών, κοινωνικών, αισθητικών. Τοποθετείται σε περιοχές υβριδικές, στα όρια του θεάτρου, του χορού και της σύγχρονης τέχνης, με έμφαση πάντα στο δημόσιο χώρο και με ένα ιδιαίτερο, αυτή τη φορά, ενδιαφέρον για την τέχνη της εγκατάστασης που αποτελεί κυρίαρχη φόρμα τον τελευταίο καιρό στις παραστατικές τέχνες: ο θεατής καλείται να πάρει μέρος σε «ολικές» εμπειρίες που ενεργοποιούν όλες του τις αισθήσεις και οι οποίες του δίνουν τη δυνατότητα να χειριστεί, όπως ο ίδιος επιθυμεί, το χρόνο του – ακριβώς όπως θα συμπεριφερόταν σε ένα μουσείο. Η διαφορά είναι ότι εδώ ο θεατής αποτελεί και ο ίδιος μέρος της εγκατάστασης.
Μοναχική και με ακρίβεια προκαθορισμένη είναι η περιδιάβαση του θεατή στα φορτισμένα δωμάτια μνήμης του Thomas Bellinck, για «την άνοδο και την πτώση της Ευρωπαϊκής Ένωσης», όπου ο Φλαμανδός καλλιτέχνης στοιβάζει δεκάδες αντικείμενα και ντοκουμέντα από τα πρώτα χρόνια της ΕΕ. Πρόκειται για ένα νομαδικό, φουτουριστικό μουσείο, το οποίο ο Μπέλλινκ στήνει από το 2013 σε διάφορες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, προσθέτοντας συνεχώς νέα «κεφάλαια», σε μια απόπειρα να ανοίξει εγκαίρως τη συζήτηση για τα σύγχρονα αδιέξοδα.
Μοναχική και ενίοτε αμήχανη είναι η περιδιάβασή του και στο Exhibit B, την πολυσυζητημένη «ανθρώπινη εγκατάσταση» με την οποία ο Νοτιοαφρικανός Brett Bailey καυτηριάζει τις σύγχρονες πρακτικές της Δύσης στο θέμα των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών.
Στο 3o FFF, το Back to Back Theatre από την Αυστραλία επιστρέφει στην Αθήνα με ένα ιδιότυπο «θέατρο δρόμου». Επαγγελματίες ηθοποιοί με νοητική στέρηση, οι πρωταγωνιστές του εισβάλλουν στην καθημερινότητα μιας πολυσύχναστης αθηναϊκής πλατείας και παίρνουν το ρίσκο να εκτεθούν στο τυχαίο και το απρόβλεπτο. Το θέμα των συνόρων αγγίζουν και οι δύο παραστάσεις του FFF εντός Στέγης, που δίνουν φωνή σε όσους συνήθως δεν «ακούγονται», καθώς βρίσκονται στην αδύναμη πλευρά του κόσμου.
Ο Ισραηλινός χορογράφος Arκadi Zaides στρέφει το κριτικό βλέμμα του στην καθημερινότητα των Παλαιστινίων που ζουν στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, ενώ η Edit Kaldor, την οποία θα πρωτογνωρίσουμε στο Transitions III, χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να δημιουργήσει ένα φανταστικό κοινωνικό κίνημα στο όριο τέχνης και ακτιβισμού.
Κάτια Αρφαρά
Καλλιτεχνική Διευθύντρια Fast Forward Festival
Σύλληψη και Καλλιτεχνική διεύθυνση φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά
Οργάνωση παραγωγής: Δήμητρα Δερνίκου
Γενική τεχνική διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας
Εκτέλεση παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος
Γενικός συντονισμός: Μαρίνα Τρουπή
Βοηθοί εκτέλεσης παραγωγής: Δέσποινα Σιφνιάδου, Ειρηλένα Τσάμη