Γράμμα Από Το Παρελθόν
Επιστροφή στις καλές ταινίες για τον Atom Egoyan («Γλυκό πεπρωμένο», «Exotica») με ένα «δύσκολο» αλλά αφηγηματικά έντεχνο δραματικό θρίλερ που είναι χτισμένο πάνω στις μνήμες του Ολοκαυτώματος
Μετά τον θάνατο της συζύγου του ο Ζεβ, ένας ηλικιωμένος άνδρας που πάσχει από άνοια, το σκάει από το γηροκομείο και με οδηγό του ένα γράμμα που του υπενθυμίζει διαρκώς την «αποστολή» του, αναζητάει το ναζιστή που ευθύνεται για την εξόντωση της οικογένειας του στο Άουσβιτς. Γνωρίζοντας ότι τέσσερις μόλις άνθρωποι μοιράζονται το όνομα αυτού που αναζητά, θα πρέπει να σιγουρευτεί ποιος είναι ο πραγματικός δολοφόνος.
Η γηρασμένη μορφή του συγκινητικού Christopher Plummer αφήνει έντονο το ίχνος της πίσω από τα βαριά βήματα του Ζεβ (λύκος στα εβραϊκά) ο οποίος ψάχνει το δολοφόνο της οικογένειας του για να απονείμει δικαιοσύνη 7 δεκαετίες, μετά από το έγκλημα του Άουσβιτς. Το πρωτότυπο, αυτό οδοιπορικό, ενός άρρωστου άντρα 92 ετών που καλείται να δώσει την οριστική… «τελική λύση», γίνεται στα χέρια του καναδοαρμένιου σκηνοθέτη το ιδανικό όχημα για να δώσει στην ταινία του αμείωτη ένταση και ψήγματα καθαρόαιμου ψυχολογικού θρίλερ, χιτσκοκικών καταβολών.
Παρά τις σεναριακές αδυναμίες – δύσκολα γίνονται πειστικές κάποιες από τις πράξεις του ήρωα λόγω αντικειμενικών δυσκολιών- η ταινία είναι χτισμένη πάνω σε μια στιβαρή ιδεολογική βάση με πολυσήμαντο συμβολισμό και τρομερό ενδιαφέρον. Η ιστορική μνήμη, το διαρκές ταξίδι στο χρονοχώρο, οι εναλλαγές ρόλων μεταξύ θύτη και θύματος, η αναζήτηση της ταυτότητας, το παρελθόν ως αδιαμφισβήτητη (;) πυξίδα πλοήγησης στο μέλλον, η προσωπική ευθύνη, η συγχώρεση και η εκδίκηση, η ανικανότητα του ανθρώπου να μαθαίνει από τα λάθη του παρελθόντος…
Είναι μερικά μόνο από τα βασικά κλειδιά που ανοίγουν τις καλά σφραγισμένες πόρτες με τα μυστικά της πλοκής, σε τούτη τη γοητευτική κι ατμοσφαιρική ταινία, που μοιάζει με θρίλερ αλλά στο πυρήνα της είναι ένα συγκινητικό υπαρξιακό δράμα.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης