Αφιέρωμα “Film Noir”: Τρίτες με μυστήριο στον OTE TV
Ένα μεγάλο αφιέρωμα στις μεγαλύτερες επιτυχίες των film noir ταινιών προγραμματίζει ο OTE TV για όλο το Μάιο!Κάθε Τρίτη βράδυ στις 22.00 συντονιζόμαστε στο κανάλι ΟΤΕ CINEMA 2 και ταξιδεύουμε στο Χόλυγουντ του ’40 και απολαμβάνουμε σινε-διαμαντάκια που έγραψαν ιστορία!
Ο κινηματογραφικός όρος film noir (στα γαλλικά “μαύρη ταινία”) αναφέρεται στις ταινίες αυτής της εποχής που χαρακτηρίζονται από χαμηλό φωτισμό και έντονες ασπρόμαυρες αντιθέσεις, επιρροές από το γερμανικό εξπρεσιονισμό. Επίσης, πληθώρα ιστοριών και συμπεριφορών χαρακτήρων προέρχονται από το χώρο του αστυνομικού μυθιστορήματος στις ΗΠΑ κατά την περίοδο της Οικονομικής Ύφεσης.
Χαρακτηριστικά των φιλμ νουάρ αποτελούν οι κυνικοί ήρωες, οι έντονοι φωτισμοί, οι συχνές αναδρομές στο παρελθόν (flashbacks), οι ίντριγκες και κάποια υπόγεια δείγματα υπαρξιστικής φιλοσοφίας. Το ερώτημα που συνεχίζει να υφίσταται μεταξύ των ειδικών είναι αν τα φιλμ νουάρ αποτελούν ξεχωριστό κινηματογραφικό είδος ή όχι.
Farewell, My Lovely (1975) – Δέκα Δολοφόνοι για τον Ντετέκτιβ Μάρλοου
Τρίτη 17 Μαΐου στις 22.00 στο ΟΤΕ CINEMA 2
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί την τρίτη μεταφορά της νουβέλας του Raymond Chandler με πρωταγωνιστή τον Φίλιπ Μάρλοου στη μεγάλη οθόνη. Αυτό το neo-noir του Dick Richards με πρωταγωνιστή τον Robert Mitchum, μας μεταφέρει στα χρόνια του Μεσοπολέμου αφού η δράση συμβαίνει το 1941 λίγο καιρό πριν τις επιθέσεις στο Περλ Χάρμπορ. Ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Μάρλοου βυθίζεται στη διαφθορά της υψηλής κοινωνίας στην προσπάθειά του να ανακαλύψει την εξαφάνιση της Βέλμα, της πρώην φιλενάδας του γκάνγκστερ (και πρώην καταδίκου) Μουζ Μαλόϊ, ο οποίος είναι πελάτης του. Η μπλουζ μουσική επένδυση από τον David Shire και η φωτογραφία του John A. Alonzo σε συνδυασμό με τη σκηνοθετική ματιά του Richards μας προσφέρουν ένα εντυπωσιακό, ελεγειακό φιλμ. Η επιλογή του καστ είναι ιδανική με τους ηθοποιούς να ταιριάζουν απόλυτα στους ρόλους τους. Πρωταγωνιστούν οι: Robert Mitchum, Charlotte Rampling, Jim Thompson, John Ireland, Harry Dean και Sylvia Miles (υποψήφια για Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου).
The Bride Wore Black (1968)- Η νύφη φορούσε μαύρα
Τρίτη 24 Μαΐου στις 22.00 στο ΟΤΕ CINEMA 2
Μια αινιγματική ιστορία πάθους και εκδίκησης με τη μαγευτική Ζαν Μορό στο ρόλο της παθιασμένης για εκδίκηση συζύγου να εντυπωσιάζει. Την ημέρα του γάμου της, βγαίνοντας από την εκκλησία, μια γυναίκα βλέπει τον άντρα της να πέφτει κάτω από πυροβολισμούς. Το μόνο που την απασχολεί στη συνέχεια είναι να ανακαλύψει τους πέντε δολοφόνους για να πάρει εκδίκηση. Και διαλέγει πέντε διαφορετικούς και ανατριχιαστικούς τρόπους εκτέλεσης. Το έργο βασίζεται στο μυθιστόρημα του Γουίλιαμ Αϊρις, ενώ ο σκηνοθέτης, François Truffaut, επικεντρώνεται στο μοτίβο της γυναίκας – αράχνης μέσα από μια Χιτσκοκική ματιά αφού ο κυνισμός και η ανατροπή κυριαρχούν. «Η Νύφη φορούσε μαύρα» ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα στο Φεστιβάλ των Καννών το 1969 και αποτέλεσε μια από τις πιο “σκοτεινές” ταινίες του Γάλλου κινηματογραφιστή. Πρωταγωνιστούν οι: Jeanne Moreau, Jean-Claude Brialy, Michel Bouquet.
Jackie Brown (1997)
Τρίτη 31 Μαΐου στις 22.00 στο ΟΤΕ CINEMA 2
Στην τρίτη του ταινία ο Ταραντίνο διασκευάζει σεναριακά το μυθιστόρημα του Έλμορ Λέοναρντ δημιουργώντας ένα ρεαλιστικό φιλμ νουάρ. Άλλο ένα έργο του σκηνοθέτη που αποτελεί ύμνο στη γυναικεία αποφασιστικότητα και δύναμη. Το έργο αυτό με έντονο ανατρεπτικό χαρακτήρα αφηγείται την ιστορία της ωραίας, μαύρης, σαρανταπεντάρας αεροσυνοδού που παλεύει να επιβιώσει και να μαζέψει όσα περισσότερα χρήματα μπορεί για τα μετέπειτα χρόνια της ζωής της. Βρίσκεται έτσι ανάμεσα σε ένα αφεντικό της τοπικής Μαφίας, που τη χρησιμοποιεί για να μεταφέρει παράνομα χρήματα, και στους πράκτορες του FBI που θέλουν να τον συλλάβουν. Εκτός από την έντονη αστυνομική πλοκή, χαρακτηριστική είναι και η σκιαγράφηση των ηρώων, από τους πρωταγωνιστές έως και τους δεύτερους χαρακτήρες. Το φιλμ νουάρ του Ταραντίνο φαίνεται να συνδέεται άμεσα με την καθημερινή ζωή, αλλά παράλληλα και με το χαρακτηριστικό ύφος του είδους. Πρωταγωνιστούν οι: Pam Grier, Samuel L. Jackson, Robert Forster