Ακαδημία Τεχνών εν όψει. Πάλι…
Η ανακοίνωση που έφτασε χθες από το υπουργείο Πολιτισμού έλεγε ότι σε κοινή τους σύσκεψη, το υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισαν «να δρομολογηθει η ίδρυση Ακαδημίας Τεχνών, στην οποία θα ενταχθούν οι Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης. Επιτροπή των δύο Υπουργείων θα εξετάσει την αναμόρφωση του προγράμματος και της διάρκειας σπουδών των σχολών αυτών, με στόχο την αναβάθμισή τους και την ένταξή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, η επιτροπή θα μελετήσει τις δυνατότητες αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων ιδιωτικών σχολών με αντίστοιχο περιεχόμενο σπουδών».
Μια είδηση, που από την πρώτη ανάγνωση είναι σε σωστή κατεύθυνση παρότι δεν είναι καινοφανής. Ακουμπάει, δε, και στο διαρκές όραμα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινού, ότι η Δραματική Σχολή του Εθνικού «οφείλει και πρέπει να γίνει ανώτατη».
Το ενδιαφέρον είναι ότι η ανακοίνωση του υπουργείου αγγίζει και τους αποφοίτους των ιδιωτικών δραματικών σχολών, γύρω στις 25-26 ανώτερες ιδιωτικές Δραματικές Σχολές, συμπεριλαμβανομένης και της Σχολής του Θεάτρου Τέχνης. Κι εκεί υπάρχει ένα τεράστιο και αχανές τοπίο. Και μαζί μ’ αυτό υπάρχει και μια πληροφορία που είχαμε αυτές τις μέρες: ότι το υπουργείο ψάχνει να δει τί θα γίνει με τις ιδιωτικές δραματικές σχολές. Η πληροφορία που είχαμε έλεγε ότι αναζητούσε και την εκδοχή της κατάργησης των εξετάσεων στις ιδιωτικές Δραματικές Σχολές.
Ο μέσος ετήσιος όρος υποψηφίων σε δραματικές σχολές είναι περίπου 1.100 σπουδαστές
Το έψαξα. Τα στοιχεία που συγκέντρωσα είναι τα εξής: ότι μερικές από αυτές τις σχολές υπολειτουργούν, μερικές έχουν κάποιο αξιοπρεπές επίπεδο και υπάρχουν και οι καλές που επενδύουν στο κύρος και την ιστορία τους (Θεάτρο Τέχνης, Βεάκη). Εμαθα επίσης ότι ο μέσος ετήσιος όρος υποψηφίων είναι περίπου 1.100 σπουδαστές. Από αυτούς προσέρχονται τελικά στις εξετάσεις περίπου 900 και αποφοιτούν κάθε χρόνο από 250 ως 320 σπουδαστές. Ομως κάθε επιχειρηματίας-σχολάρχης έχει δικαίωμα να παίρνει κι άλλους κι ο αριθμός γίνεται ανεξέλεγκτος. Κι έτσι οι σοβαρές σχολές κάνουν σοβαρές εξετάσεις και οι άλλες κάνουν τυπικές εξετάσεις. Πάντως, καλό είναι να γνωρίζουμε, σε επίπεδο αριθμών, ότι στη Δραματική Σχολή του Εθνικού, φέτος εισήλθαν 16 σπουδαστές!!!
Εμαθα επίσης ότι για τα θέματα παιδείας των ιδιωτικών Δραματικών Σχολών υπάρχει μια Γνωμοδοτική Επιτροπή, διετούς θητείας, που γνωμοδοτεί για το ποιοι καθηγητές έχουν προϋποθέσεις να διδάξουν, ποιος επιχειρηματίας μπορεί να ανοίξει και να λειτουργήσει μια δραματική σχολή, πόσο κατάλληλα είναι τα κτίρια που τις φιλοξενούν, κ.λπ. Αυτή τη στιγμή μέλη της Γνωμοδοτικής Επιτροπής, η θητεία της οποία λήγει τον Αύγουστο του 2016 είναι οι εξής: Αιμιλία Υψηλάντη, Νανά Νικολάου, Γιώργος Παλιός, Αντώνης Αντωνίου και Βασίλης Κυρίτσης ως πρόεδρος). Οτι αυτή η επιτροπή εγκρίνει τη διαδικασία εισαγωγής και τα πτυχία των σπουδαστών και ότι οι σπουδαστές δεν κάνουν μεταπτυχιακά χωρίς την έγκριση της επιτροπής.
Οι «σχολάρχες» ζητούν από τους εκάστοτε υπουργούς Πολιτισμού την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στις ιδιωτικές Δραματικές Σχολές
Εμαθα ακόμα ότι αυτό το αίτημα για κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στις ιδιωτικές Δραματικές Σχολές το ζητούν κάθε τόσο οι «σχολάρχες» από τους εκάστοτε υπουργούς Πολιτισμού. Διότι όπως σχολιάζει και σκηνοθέτης που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του «οι εξετάσεις είναι πραγματικό κριτήριο για όσους θέλουν να ζήσουν από τους σπουδαστές τους;».
Εν τω μεταξύ να θυμίσουμε ότι η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος έχει καταργηθεί από το 1982. Ο ηθοποιός και μεταφραστής Νίκος Χατζόπουλος, μέλος μέχρι πριν λίγο καιρό του Δ.Σ. του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών μας λέει: «Αυτό (σ.σ. η κατάργηση της άδειας δηλαδή) θεωρήθηκε ότι θα πλήξει το επάγγελματα, παρ’ όλα αυτά κρατήθηκε το πράγμα σ’ ένα επίπεδο, γιατί όλοι καταλάβαιναν ότι πρέπει να πάνε σε μια συγκεκριμένη σχολή. Η προσπάθειά μας ήταν να βάλουμε τις δραματικές σχολές στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν μπορεί να μην υπάρχουν κριτήρια σε μια δουλειά που έχει να κάνει με την ικανότητα. Παρ’ όλα αυτά η συντριπτική πλειοψηφία βγάζει σχολή. Το Σωματείο επίτηδες κράτησε μια διάκριση, με άλλες προϋποθέσεις γράφονται ως τακτικά μέλη όσοι έχουν πτυχίο αναγνωρισμένης σχολής με άλλες όσοι δεν έχουν. Αν καταργηθούν οι εξετάσεις στις δραματικές σχολές, πάμε να κάνουμε χειρότερη αυτή την κατάσταση που ήδη είναι άθλια».
Η φράση που αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου πάντως, δηλώνει ότι κάτι υπάρχει στο μυαλό του, αλλά δεν γίνεται σαφές: «η επιτροπή θα μελετήσει τις δυνατότητες αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων ιδιωτικών σχολών με αντίστοιχο περιεχόμενο σπουδών». Θα ασκήσει πιο αυστηρούς ελέγχους; Θα βάλει κάποιοι πλαίσιο λειτουργίας; Θα υπάρχει πρόγραμμα σπουδών που θα ισχύει για όλες τις σχολές; Θα αναγνωρίζει κάποιες που θα ανταποκριθούν και άλλες όχι; Πάντως, εξετάσεις γίνονται ακόμα και στο X-Factor! Κι αυτό κάτι σημαίνει για ανθρώπους που ονειρεύονται να κάνουν μια δουλειά που δεν είναι απλώς δουλειά, αλλά έρχεται σε άμεση επαφή με τους ανθρώπους, με τα κείμενα, με το συναίσθημα.
Και κάτι τελευταίο: η ιδέα για την ίδρυση Ακαδημίας Τεχνών δεν είναι καινούργια. Υπήρχε από τότε που υπουργός Πολιτισμού ήταν ο Κώστας Καραμανλής, την οποία είχε ανακοινώσει στις 21 Μαΐου του 2007! Κοντεύουν δέκα χρόνια και τίποτα δεν έχει γίνει ακόμα. Και τότε σε συνεργασία των δύο υπουργείων είχε σχεδιαστεί.
Εξακολουθώ να πιστεύω ότι δεν είναι σε λάθος κατεύθυνση η σκέψη του υπουργείου. Αρκεί να μη μείνει πάλι στο επίπεδο της σκέψης και της εξαγγελίας. Και αυτή τη φορά κτίρια υπάρχουν. Το «Σχολείον» της Ειρήνης Παπά, περιμένει την ουσιαστική νέα του χρήση.