Ανυπόφοροι Γείτονες 2
Λίγα σίκουελ- ειδικά στις κωμωδίες- έχουν την εξυπνάδα ή την τόλμη να προχωρήσουν την ιστορία τους ένα (κωμικό και σεναριακό) βήμα παρακάτω αντί να επαναλάβουν τη γνωστή, δοκιμασμένη συνταγή. Οι «Ανυπόφοροι γείτονες 2» το κάνουν.
Το συντηρητικό ζευγάρι των αμερικανικών προαστίων που γνωρίσαμε στην πρώτη ταινία, ο Μακ και η Κέλι (Seth Rogen, Rose Byrne) ετοιμάζονται να υποδεχτούν το νέο μέλος της οικογένειας τους. Ύστερα από τη μικρή Στέλλα, ένα δεύτερο κοριτσάκι πρόκειται να γεννηθεί και οι γονείς του αποφασίζουν να μετακομίσουν σε νέα γειτονιά και μεγαλύτερη κατοικία. Πρώτα όμως θα πρέπει να ξεφορτωθούν την παλιά. Τα συμβόλαια με τους νέους αγοραστές είναι έτοιμα να υπογραφούν αλλά στο διπλανό σπίτι καταφτάνει με άγριες διαθέσεις μια αδελφότητα κοριτσιών που έχει για αρχηγό τους τη Σέλμπι (Chloë Grace Moretz) και καθοδηγητή τους στα ξέφρενα πάρτι έναν παλιόφιλο του Μακ και της Κέλι. Ο απελπιστικά ανώριμος ακόμη κι ύστερα από τόσο καιρό Τέντι (Zac Efron) ζητάει την εκδίκηση του!
Κι ενώ από το άκουσμα της υπόθεσης περιμένεις να δεις μια από τα ίδια, με τη μόνη διαφορά να εντοπίζεται στην… αλλαγή φύλου (στην πρώτη ταινία ο Τέντι κι οι φίλοι του έκαναν κόλαση τη ζωή των μικροαστών γειτόνων ενώ εδώ τη σκυτάλη παίρνουν η Σέλμπι και οι κολλητές της), το σενάριο κάνει στροφή, εκεί κάπου στα μέσα του φιλμ, 180 μοιρών. Είναι από την αρχή πάντως που διαφαίνεται πως κάτι αλλιώτικο γίνεται στο σίκουελ, όταν διαπιστώνουμε ότι ο καλύτερος φίλος του Τέντι έχει συμφιλιωθεί με την γκέι πλευρά του κι ετοιμάζεται να παντρευτεί τον αγαπημένο του. Γεγονός πάντως που έχει συνέπειες για τον Τέντι, που αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι εκτός του ότι όλοι οι φίλοι του έχουν «προχωρήσει», αυτός έχει μείνει και στάσιμος και ανώριμος, με τα μόνα του ταλέντα να παραμένουν τα ίδια όπως και στα 20 του: οι ακαταμάχητοι κοιλιακοί και η διοργάνωση πετυχημένων πάρτι.
Στο «πάρτι» αυτό πάντως εντοπίζουμε κι άλλες φρέσκες ιδέες που σχετίζονται είτε με την αλλαγή νοοτροπίας (η νέα γενιά της Σέλμπι και των φίλων της καταρρίπτει ασυζητητί τη σεξιστική, αντιφεμινιστική κυρίαρχη ιδεολογία των προηγούμενων γενεών που θέλει τη γυναίκα σκέτο σκεύος ηδονής) είτε με την αναζήτηση της ταυτότητας και την επώδυνη διαδικασία ενηλικίωσης είτε με το χάσμα των γενεών και την κρίση ηλικίας. Το τελευταίο είναι και το πλέον ευρηματικό όχημα για ένα διαρκή βομβαρδισμό κωμικών σκετς όπου ο 26άρης Τεντ αντιμετωπίζεται ως…old man από τις κυνικές τινέιτζερ προστατευόμενες του (δεν χρειάζεται να πούμε στο πως αναφέρονται στους παντρεμένους γείτονες τους) και τον ωθούν σε «παραίτηση», με αποτέλεσμα να στραφεί εκείνος στους πρώην εχθρούς του ώστε να αποδώσει δικαιοσύνη και να βρει το νόημα στην «κακότυχη» μοίρα του.
Φυσικά κάποια (πετυχημένα) πράγματα δεν γίνεται να αλλάξουν. Οι ανασφαλείς γονείς εξακολουθούν να βρίζουν ασύστολα μπροστά στο παιδί τους, το χορευτικό στριπ τιζ του ημίγυμνου Zac Efron σε στιλ «Magic-Mike» κλονίζει τις στέρεες πεποιθήσεις των κοριτσιών, οι μπάφοι συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται μεταξύ των δύο γειτονικών σπιτιών. Πάνω από όλα όμως η μη πολιτική ορθότητα του καυστικού χιούμορ πιάνει υψηλά επίπεδα ασέβειας και αποδόμησης, με τα αντανακλαστικά εγρήγορσης του να εντυπωσιάζουν. Το αμερικανικό όνειρο, ο μικροαστισμός, τα εβραϊκά στερεότυπα, η ισχυρή βιομηχανία του σεξ έως και ο… Bill Cosby είναι κάποια μόνο από τα «ανέκδοτα» που χρησιμοποιεί ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Nicholas Stoller («Σηκωτός για τη συναυλία», «Όταν με παράτησε η Σάρα») ο οποίος αναδεικνύεται σε υπολογίσιμο όνομα της σύγχρονης κωμωδίας.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης