MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Tα SOS του Ελληνικού Φεστιβάλ 2016: 14 παραστάσεις που ξεχωρίζουν

Επιλογές ανάμεσα στις 70 και πλέον παραγωγές που επιφυλάσει στο αθηναϊκό και στο κοινό της Επιδαύρου, το Ελληνικό Φεστιβάλ.

author-image Στέλλα Χαραμή

Με τον χρόνο να μετράει αντίστροφα για την έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου σε τρεις εβδομάδες από σήμερα, παραδίδουμε μια ατζέντα με τις σημαντικότερες ή ελκυστικότερες παραγωγές, ελληνικές και ξένες που έχει να παρουσιάσει η διοργάνωση το φετινό καλοκαίρι.

1) Αϊντα, όπερα της Λυρικής στο Ηρώδειο
lyrikiaidaels1
Η πρώτη νέα παραγωγή της Λυρικής Σκηνής – σε συμπαραγωγή με την φημισμένη διοργάνωση Οπερας της σισιλιάνικης Ταορμίνα – ανοίγει το φετινό φεστιβαλικό καλοκαίρι, με όπερα του Βέρντι σε σκηνοθεσία του Ιταλού Ενρίκο Κοστιλιόνε και μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ, Μύρωνα Μιχαηλίδη. Θα ακολουθήσει (στα τέλη Ιουλίου) η άλλη εμβληματική όπερα του Μπιζέ, η «Κάρμεν».
10, 11, 12 και 15 Ιουνίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

2) Η τάξη μας, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού στην Πειραιώς 260
kalavrianositaksimas111

Μετά και την πρόσφατη, απολυταρχική απαγόρευση αναφοράς στον Κομμουνισμό, το έργο του Ταντέους Σλομποτζιάνεκ που ο Γιάννης Καλαβριανός σκηνοθέτησε τον χειμώνα για τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, φαντάζει βασανιστικά επίκαιρο. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε μια επαρχιακή πόλη της Πολωνίας όπου η σφαγή 1600 Εβραίων αποδιδόταν για χρόνια στους Γερμανούς κατακτητές παρότι υπεύθυνοι ήταν οι καθολικοί συμπολίτες τους.
17 και 18 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Χώρος Η


3) Julius Ceasar-Spared parts, σε σκηνοθεσία του Ρομέο Καστελούτσι στο Εθνικό Θέατρο
castellucciSVoltolinaeDMasini
Ο Ιταλός σταρ της σκηνοθεσίας Ρομέο Καστελούτσι επιστρέφει για τέταρτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών, με μια διαφορετική ωστόσο συνθήκη από τις προηγούμενες. Η εικονοκλαστική προσέγγιση των έργων του απομακρύνεται ελαφρώς μπροστά στην επαναπροσέγγιση που κάνει στον σαιξπηρικό «Ιούλιο Καίσαρα» (20 χρόνια μετά την πρώτη του ενασχόληση), σ’ ένα ανέβασμα που στο εξωτερικό συνοδεύτηκε από εξαιρετικά δύσθυμες κριτικές.
17 έως 18 Ιουνίου, Εθνικό θέατρο, Αίθουσα Εκδηλώσεων

4) Απολογίες 4 &5, από τους Vasistas στην Πειραιώς 260
Apologies

Μετά τα πολυταξιδεμένα «Αίματα» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, η διεθνής ομάδα των Vasistas συνεργάζεται ξανά με τον συγγραφέα Ευθύμη Φιλίππου. Η ιδιαίτερη γραφή του αυτή τη φορά θα οδηγήσει την ομάδα και στην σκηνοθεσία της δραστήριας Αργυρώς Χιώτη σε μια, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, δίκη για τρία πρόσωπα.
20 και 21 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Χώρος Ε


5) Αμλετ, σε σκηνοθεσία του Οσκάρας Κορσουνόβας στην Πειραιώς 260
Hamletas 21 photo Dmitrij Matvejev
Θεωρείται ο εντατικότερος και παραγωγικότερος ανατόμος των σαιξπηρικών έργων τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία. Και με το κορυφαίο από αυτά ασχολείται ο Οσκάρας Κορσουνόβας, σχολιάζοντας την πιο πρόσφατη ευρωπαϊκή Ιστορία.
25 και 26 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Χώρος Δ

6) Minefield, σε σκηνοθεσία της Λόλα Αρίας στην Πειραιώς 260
lolaarias1
Δυο φορές προσκεκλημένη από την Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η πολιτικοποιημένη Αργεντίνα δημιουργός επιστρέφει στην Αθήνα για να αναβιώσει το πολεμικό παρελθόν των νησιών Φόκλαντ μέσα από τις διηγήσεις βετεράνων πια Βρετανών και Αργεντίνων που πολέμησαν μεταξύ των το 1982.
28 και 29 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Χώρος Η

7) Φεντερίκο Φελίνι – Νίνο Ρότα από την ΚΟΑ στο Ηρώδειο
Nino Rota
Με δύο φυσιογνωμίες που καθόρισαν την κινηματογραφική ιστορία του 20ου αιώνα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση του διακεκριμένου Φρανκ Στρόμπελ παρουσιάζει ένα οπτικοακουστικό αφιέρωμα στα φιλμ και στα σάουντρακ των δύο αυτών μύθων. Θα είναι η μία από τις τρεις συναυλίες που θα δώσει η ΚΟΑ στο Ηρώδειο.
5 Ιουλίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

8) La dispute σε σκηνοθεσία της Σοφίας Μαραθάκη στην Πειραιώς 260
marathaki ABF7768
Ίσως η πιο πολυσυζητημένη νεότερη σκηνοθέτις της προηγούμενης σεζόν (με την παράσταση «Ο Φίλιπ Γκλας και μια φρατζόλα ψωμί») ετοιμάζεται να παρουσιάσει την επόμενη σκηνοθεσία της βασισμένη στην «Φιλονικία», την πρωτότυπη κωμωδία του Μαριβώ, μια μελέτη πάνω αέναη προσπάθεια του ανθρώπου να ελέγξει τη φύση.
15 και 16 Ιουλίου, Πειραιώς 260, Χώρος Η

9) Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Oresteia
Ίσως η δυναμικότερη συλλογή παραστάσεων των τελευταίων ετών στο αργολικό κοίλον συγκεντρώνεται φέτος, με τουλάχιστον πέντε στις επτά παραγωγές να αποτελούν επείγοντες λόγους για την κάθοδο στην Επίδαυρο. Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί την αισχύλεια «Ορέστεια» (8 και 9 Ιουλίου), ο Στάθης Λιβαθινός ενορχηστρώνει την συμπαραγωγή της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή (15 και 16 Ιουλίου), ο σπουδαίος Λιθουανός Ρίμας Τούμινας καταθέτει έναν ελληνορωσικό «Οιδίπου Τύραννο» (29 και 30 Ιουλίου), ο Μιχαήλ Μαρμαρινός δοκιμάζει για πρώτη φορά Αριστοφάνη με την «Λυσιστράτη» (5 και 6 Αυγούστου) ενώ ο Νίκος Καραθάνος στην πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στην Επίδαυρο επιχειρεί με «Ορνιθες» (19 και 20 Αυγούστου). Να σημειώσουμε πως καθεμιά από αυτές τις παραγωγές συγκεντρώνει και ζηλευτούς θιάσους πρωταγωνιστών.

10) Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
tsanaklidou
Παρότι και φέτος, το θέατρο της Μικρής Επιδαύρου στερείται συγκεκριμένης ταυτότητας και ακροβατεί ανάμεσα στη μουσική και το θέατρο, ανάμεσα στις έξι παραγωγές ξεχωρίζουν τουλάχιστον τρεις: Η Τάνια Τσανακλίδου, καλλιτέχνις που μοιράζεται ανάμεσα στο θέατρο και τη μουσική, ερμηνεύει τραγούδια που έγραψαν ιστορία πάνω στη σκηνή στην παράσταση «Μείναν τα τραγούδια μόνα» (8 και 9 Ιουλίου), ο Σταμάτης Κραουνάκης παραδίδει μια νέα παράσταση με αφορμή τον ιστορικό λόγο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην Πνύκα το 1838 (15 και 16 Ιουλίου) ενώ ένας από τους πλέον ανερχόμενους νέους ηθοποιούς, ο Αργύρης Πανταζάρας παρουσιάζει την «Μητρόπολη», μια σκηνική σύνθεση που ενώνει τους αγγελιοφόρους των αρχαίων τραγωδιών (22 και 23 Ιουλίου).

11) West side story, από την Καμεράτα στο Μέγαρο
Petrou 2
Μετά το επιτυχημένο περσινό εγχείρημα του «Kiss me Kate», η ορχήστρα της Καμεράτας σε μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου επιστρέφει με τον βασιλιά του αμερικανικού μιούζικαλ του Λέοναρντ Μπερνστάιν. Μαζί με τον Πέτρου, την παράσταση θα συν-σκηνοθετήσει ο διακεκριμένος Αμερικανός Χορογράφος Τζον Τοντ.
17 Ιουλίου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Αλεξάνδρας Τριάντη

12) Αντιγόνη του Ανούιγ σε σκηνοθεσία της  Ελένης Ευθυμίου στο Rex
Antigone
Μετά τις αλλεπάλληλες σκηνοθετικές δουλειές της με την ομάδα «Εν δυνάμει» η Ελένη Ευθυμίου επιστρέφει στην σκηνή του Φεστιβάλ Αθηνών, αυτή την φορά με την, κατά Ανούιγ, «Αντιγόνη» και τον πολιτικό της λόγο να φλερτάρει με τα αδιέξοδα της εποχής μας.
21 και 22 Ιουλίου, Θέατρο Rex, Σκηνή Κοτοπούλη

13) Macbeth σε σκηνοθεσία του Μπρετ Μπέιλι στο Μέγαρο Μουσικής
Macbeth
Αφού μας καθήλωσε με το εικαστικό δρώμενο του «Exhibit B» (στο πλαίσιο του Fast Forward Festival) ο Μπρέτ Μπέιλι επενέρχεται στην Αθήνα και σε συνεργασία με την  νοτιοαφρικανική ομάδα Third World Bunfight ανεβάζει την όπερα του Βέρντι, τοποθετώντας την δράση στις ανατολικές επαρχίες του Κονγκό, εν μέσω εμφυλίου πολέμου. Ο βέλγος συνθέτης Φαμπρίτσιο Κασόλ ξαναγράφει το μουσικό θέμα του Βέρντι, προσαρμοσμένο για δώδεκα μουσικούς και δέκα τραγουδιστές όπερας.
22 και 23 Ιουλίου, Μέγαρο Μουσικής, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη 

14) Dark ages, σε σκηνοθεσία του Μίλο Ράου στο Rex
Dark ages 2
Μας πρωτοσυστήθηκε με το συγκλονιστικό χρονικό της γενοκτονίας στη Ρουάντα μέσα από το «Hate Radio» (φιλοξενούμενος πέρυσι του Fast Forward Festival της Στέγης) και επανέρχεται με μια ακόμα παράσταση πάνω στα πολιτικά εγκλήματα, εστιάζοντας στις πολεμικές συρράξεις που κατακερμάτισαν την Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια τις τελευταίες δεκαετίες.
25 και 26 Ιουλίου, Θέατρο Rex, Σκηνή Κοτοπούλη

Περισσότερα από Art & Culture