Φεστιβάλ Αθηνών 2016: Η πρώτη τους φορά
Φρέσκος αέρας για την διοργάνωση χάρη σε θεατρικούς δημιουργούς, κείμενα και μετακλήσεις που κάνουν την φεστιβαλική πρώτη.
Εμφανίζονται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ. Παίζουν και παίζονται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ. Ερχονται από το εξωτερικό για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ. Οι, πάσης φύσεως, πρωτιές της φετινής διοργάνωσης – έργα, σκηνοθέτες και δημιουργοί – σε μια… πρώτη ανάγνωση.
Τα καινούργια πρόσωπα
Λιγότερο ή περισσότερο έμπειροι, επτά νέοι ή νεότεροι δημιουργοί δοκιμάζουν να σκηνοθετήσουν για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ.
Ιόλη Ανδρεάδη
- Την γνωρίσαμε ως ηθοποιό μολονότι τα τελευταία χρόνια εμπλέκεται ολοένα και πιο δραστικά στην δραματουργική και σκηνοθετική διαδικασία των παραστάσεων στις οποίες συμμετέχει. Έτσι και στην περίπτωση της «Monaksxa» η Ειρήνη Φαναριώτη, παίζει, γράφει και σκηνοθετεί – τα δύο τελευταία για παρθενική φορά στην διοργάνωση. (30 Ιουνίου & 1 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
- Πολύπειρος παρότι λογίζεται εκπρόσωπος της νέας γενιάς, ο Κώστας Γάκης σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο φεστιβάλ και μάλιστα ένα μη αναμενόμενο για τις συνήθεις ενασχολήσεις του αντικείμενο: Αριστοφάνη. Η «Αριστοφανειάδα» του θα είναι ένα ποτ πουρί από τα έργα του μεγάλου σατιρικού με ένα mixed θίασο παλαιών και νεότερων κωμικών ηθοποιών. (11 Ιουλίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού)
- Σκηνοθέτησε μια από τις πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις του προηγούμενου χειμώνα και τώρα κάνει το ντεμπούτο της στη διοργάνωση. Μετά το «Ο Φίλιπ Γκλας και μια φρατζόλα ψωμί» η Σοφία Μαραθάκη επεξεργάζεται την «Φιλονικία» του Μαριβώ στην παράσταση «La dispute», μια μελέτη πάνω αέναη προσπάθεια του ανθρώπου να ελέγξει τη φύση. (15-16 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
- Σπουδαγμένη και πολυταξιδεμένη στο εξωτερικό, με μικρότερη παρουσία στα ελληνικά θεατρικά πράγματα, η Ιόλη Ανδρεάδη κέρδισε αναγνώριση με την πρόσφατη σκηνοθεσία της στην «Οικογένεια Τσέντσι» ενώ τώρα διασκευάζει ελεύθερα και σκηνοθετεί τον σαιξπηρικό Ληρ στο «Young Lear». (17-18 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
- Αφού διεύρυνε το κοινό του με τον «Αμλετ» του 2014 ο Χρήστος Θεοδωρίδης και η «Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων» μπαίνει και στην φεστιβαλική περιοχή με το σχεδίν άγνωστο έργο του Κρίστοφερ Μάρλοου «Η σφαγή των Παρισίων» στηριγμένοι στα εργαλεία της σωματικότητας και της μουσικής. (18-19 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
- Αθόρυβη και μέτοχος σε μικρής κλίμακας παραστάσεις μέχρι σήμερα, η ηθοποιός και σκηνοθέτις Δανάη Θεοδωρίδου ντεμπουτάρει με την επίσης μικρής κλίμακας περφόρμανς «One small step for a man: Hello, goodbye» που εμπνέεται από την αποστολή της NASA στο διάστημα των επανδρωμένων διαστημοπλοίων Voyager. (21-23 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
- Ανάμεσα στους δραστήριους νέους σκηνοθέτες, ο Αλέξης Ρίγλης επιχειρεί για πρώτη φορά στο φεστιβάλ με το δημοφιλές έργο της Κάριλ Τσέρτσιλ «Top girls», που υπογράμμισε την ταξική διαφορά στην Αγγλία της Θάτσερ. Στην διάθεση του ένας πληθωρικός γυναικείος θίασος. (23-24 Ιουλίου, Πειραιώς 260)
Κώστας Γάκης
Τα καινούργια έργα
Ανάμεσα στα 26 θεατρικά έργα που συνθέτουν τον προγραμματισμό του Φεστιβάλ Αθηνών τα έξι από αυτά ανεβαίνουν για πρώτη ενωπίω κοινού και τα τρία για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Revolt Athens
- Μετά την μίνι ευρωπαϊκή περιοδεία σε Βερολίνο, Βαρκελώνη, Βιέννη και Ζάγκρεμπ, η Ελλη Παπακωνσταντίνου έρχεται στην Ελλάδα με ένα έργο… από Ελλάδα για την ελληνική κρίση. Το «Revolt Athens» ως μια in progress περφόρμανς καταγράφει τα κοινωνικοπολιτικά προβλήματα μιας πόλης και κατ’ επέκταση μιας χώρας. (15-16 Ιουνίου, Πειραιώς 260)
- Το έργο του Ταντέους Σλομποτζιάνεκ «Η τάξη μας» επισφράγισε την συνεργασία του σκηνοθέτη Γιάννη Καλαβριανού με τον Θεατρικό Οργανισμού Κύπρου. Πρόκειται για την θεατροποίηση της συνταρακτικής ιστορικής αποκάλυψης πως Πολωνοί πολίτες βρίσκονταν πίσω από την αποτρόπαιη δολοφονία 1600 Εβραίων συμπολιτών τους κατά τον πρώτο χρόνο του Β΄ Παγκοσμίου. (17-18 Ιουνίου, Πειραιώς 260)
- Στην δεύτερη συνεργασία τους με τον διεθνή συγγραφέα Ευθύμη Φιλίππου, η πολυεθνική ομάδα των Vasistas ανεβάζει τις «Απολογίες 4&5», το τρίτο θεατρικό του έργο, που παρακολουθεί την διεξαγωγή μιας άτυπης δίκης. Σκηνοθετεί η Αργυρώ Χιώτη. (20-21 Ιουνίου, Πειραιώς 260)
- Για την δεύτερη συμμετοχή του στη διοργάνωση ο Βασίλης Μαυρογεωργίου και η ομάδα του Skrow Theater επιφυλάσσουν την «Αβαρία», ένα σχόλιο για τα φορτία που πρέπει κανείς ν’ αφήσει πίσω του προκειμένου να συνεχίσει να ζει. (25-26 Ιουνίου, Πειραιώς 260).
- «Τι είναι μοναξιά» αναρωτιέται το σχήμα των των Terre de Semis με επικεφαλής την Ειρήνη Φαναριώτη που υπογράφει και το κείμενο, προσπαθώντας να ερευνήσει το φαινόμενο της μοναξιάς (υπό τον τίτλο «Monaksxa») μέσα από προσωπικές μαρτυρίες, επιστημονικά δεδομένα και ιστορικά γεγονότα. (30 Ιουνίου & 1 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
- Δεν είναι καινούργιο έργο αφού γράφτηκε στα μέσα του 18ου αιώνα αλλά είναι η πρώτη φορά που ο «Αμύντας», η ποιμενική κωμωδία του Γεώργιου Μορμόρη ανεβαίνει στη σκηνή, ύστερα από την επιμονή του Σπύρου Ευαγγελάτου που ανέσυρε το έργο από τη λήθη και την ανωνυμία. (8 Ιουλίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού)
- Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο της Λυν Νότατζ «Ruined» σε σκηνοθεσία του Βρετανού Ντέινις Ρέιντ και με ελληνικό θίασο ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, βασισμένο στην συγκλονιστική ιστορία μιας Ουγκαντέζας που στην προσπάθεια της να επιβιώσει ανοίγει πορνείο με «εργαζόμενες» γυναίκες – θύματα ομαδικών βιασμών. (10-11 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
- Μετά την πρώτη παρουσίαση του υπό εργαστηριακή μορφή στο διεθνές φεστιβάλ World Wide Lab το 2014, η σκηνοθέτις Ιόλης Ανδρεάδη παρουσιάζει έναν αναποδογυρισμένη «Βασιλιά Ληρ» με τον τίτλο «Young Lear» διαβάζοντας την ιστορία μέσα από τα μάτια των παιδιών του. (17-18 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
- Το μνημειώδες έργο του Ζαν Ζενέ «Το παραβάν» – που οφείλει κι ένα μέρος της φήμης του στις αντιδράσεις που προκάλεσε στην Γαλλία το 1961 – ανεβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο Δαμιανός Κωνσταντινίδης. Εδώ ο Ζενέ αποκαλύπτει τους όρους διατήρησης της τάξης στην Αλγερία από τους Γάλλους καταρρίπτοντας πολλά στερεότυπα περί ηρωϊσμού. (30-31 Ιουλίου, Πειραιώς 260).
Monakxa
Οι καινούργιοι επισκέπτες
Ανάμεσα στις διεθνείς μετακλήσεις του καλοκαιρινού προγραμματισμού, το Φεστιβάλ Αθηνών προστρέχουν για πρώτη φορά έξι ξένοι δημιουργοί – λιγότερο ή περισσότερο σημαντικοί και καταξιωμένοι.
Λόλα Αρίας
- Παρά τις σποραδικές επισκέψεις του στην Ελλάδα, την τελευταία δεκαετία – με πλέον πρόσφατη τη συνεργασία του με το θέατρο «Πορεία» τον περασμένο χειμώνα – ο Οσκάρας Κορσουνόβας, ο διακεκριμένος στην Ευρώπη, Λιθουανός σκηνοθέτης συμμετέχει για πρώτη φορά στην διοργάνωση. Και μάλιστα με το masterpiece του «Αμλετ». (25-26 Ιουνίου, Πειραιώς 260).
- Ανάμεσα στις πρόσφατες γνωριμίες του αθηναϊκού κοινού χάρη στις συχνές επισκέψεις της στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η Αργεντίνα Λόλα Αρίας, συστήνεται και στον κόσμο του φεστιβάλ με το γνώριμο πολιτικό της φλέγμα στην παράσταση ντοκουμέντο «Minefield», μια lecture performance για τον πόλεμο στα νησιά Φόκλαντ.
- Επιχειρεί σκηνοθετικά για πρώτη φορά επί ελληνικού εδάφους παρότι έχει αξιοποιήσει την ιδιότητα του ως δασκάλου παραδίδοντας σεμινάρια σε Ελληνες ηθοποιούς. Κατά τα άλλα, ο σκηνοθέτης, βραβευμένος ηθοποιός και συγγραφέας Ντένις Ρέιντ από την Αγγλία σκηνοθετεί μια νεανική ομάδα Ελλήνων ηθοποιών στο έργο – ντοκουμέντο «Ruined» της Λυν Νότατζ. (28-29 Ιουνίου, Πειραιώς 260).
- Μετά το ανεπανάληπτο ντεμπούτο μέσα από το εικαστικό δρώμενο του «Exhibit B» που φιλοξένησε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση πριν από ένα μήνα, ο Νοτιαφρικανός Μπρετ Μπέιλι επιστρέφει σκηνοθετώντας τον σαιξπηρικό «Μακμπέθ», στην οπερατική εκδοχή του Βέρντι, πάντα με τους ίδιους ιδεολογικούς κανόνες που διέπουν το έργο του: Την ανάδειξη της αποικιοκρατικής βαρβαρότητας στην αφρικανική ήπειρο. (22-23 Ιουλίου, Μέγαρο Μουσικής)
- Πέρυσι, περίπου τέτοια εποχή, συστηνόταν στο κοινό της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση με την παράσταση ντοκουμέντο «Hate Radio» και τώρα επιστρέφει στην Αθήνα με το «Dark Ages» που καταγράφει την πρόσφατη ιστορία των πολέμων στην Ανατολική Ευρώπη και στα Βαλκάνια. Είναι ο 38χρονος Μίλο Ράου από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του πολιτικού θεάτρου στην Ευρώπη, αυτή την εποχή. (25-26 Ιουλίου, Θέατρο Rex)
- Παρά τη μικρή σκηνοθετική του εμπειρία, ο Γάλλος σκηνοθέτης Ζουλιέν Γκοσλίν έρχεται στην Αθήνα με την καλή έξωθεν μαρτυρία σε θέατρα της Κεντρικής Ευρώπης, την κολεκτίβα του του «Si Vous pouviez lecher mon coeur» και την 12ωρη παράσταση του «2666», την μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος του Ρομπέρτο Μπολάνιο. (30-31 Ιουλίου Μέγαρο Μουσικής)
Ντένις Ρέιντ