Ένας Χαρισματικός Άνθρωπος
Ενδιαφέρον – αν και κάπως εύπεπτο- φιλμ που φωτίζει τη φιλική σχέση του εκδότη Maxwell Perkins με τον Thomas Wolfe καθώς και τα γεγονότα που οδήγησαν τον τελευταίο στη συγγραφή ενός εμβληματικού έργου της αμερικανικής λογοτεχνίας του 20ου αιώνα…
Στην Νέα Υόρκη του 1929 ο Maxwell Perkins (Colin Firth) είναι ήδη πετυχημένος εκδότης, στο παλμαρέ του οποίου πιστώνεται η ανακάλυψη του Φιτζέραλντ και του Χεμινγουέι. Ο άγνωστος ακόμη συγγραφέας Thomas Wolfe (Jude Law) βλέπει τους εκδότες να απορρίπτουν ο ένας μετά τον άλλον τα έργα που έχει γράψει. Όταν όμως πέσει στα χέρια του Perkins ένα βιβλίο του Thomas Wolfe, εκείνος θα το ρουφήξει στη κυριολεξία μέσα σε ελάχιστο χρόνο και θα αποφασίσει να το εκδώσει. Ο ακοινονόμητος και χαοτικός Wolfe θα συμφωνήσει με τις επεμβάσεις και τα ‘κοψίματα» του Perkins και το βιβλίο θα γίνει best seller. Στη δεύτερη συνεργασία όμως των δύο αντρών αρχίζουν τα προβλήματα που ξεκινούν με ένα βιβλίο γραμμένο σε 5000 σελίδες!
Το κρισιμότερο στοιχείο της ταινίας αφορά κυρίως στη σχέση των δύο ηρώων (επαγγελματική, φιλική, «πατέρα- γιου») και στο πως εκείνη καθόρισε τη δημιουργική διαδικασία του συγγραφέα από το Άσβιλ της Βόρειας Καρολίνας που υπέγραψε το κορυφαίο βιβλίο της αμερικανικής λογοτεχνίας «Γύρνα πίσω άγγελε μου». Το σενάριο του John Logan κινείται στη γραμμή της αντικειμενικής απόδοσης των ιστορικών γεγονότων όσο κι αν αυτό είναι κομματάκι δύσκολο να συμβεί.
Οι προσωπικότητες των δύο αντρών αλληλοσυμπληρώνονται και κοντράρονται δημιουργικά σε πολλά σημεία. Η εμπειρία του εκδότη ξεχωρίζει τους θησαυρούς από την χειμαρρώδη λογοτεχνική φλέβα του ταλαντούχου συγγραφέα και τους τοποθετεί σωστά στις εμπορικές διαστάσεις ενός βιβλίου. Ενστάσεις σίγουρα θα υπάρχουν αρκετές, αλλά οι Grandage και Logan είναι απόλυτοι: ο τίτλος του φιλμ δεν αναφέρεται μόνο στον Wolfe όπως θα νόμιζε κανείς αλλά και στην πλούσια, χαρισματική προσωπικότητα του Perkins.
Ενώ όμως όλα αυτά φαντάζουν και είναι συναρπαστικά, η σκηνοθετική προσέγγιση του θεατρικού Grandage στο κινηματογραφικό ντεμπούτο του είναι μάλλον συντηρητική και ανασφαλής. Επιλέγει να πάει σε βέβαιες ακαδημαϊκές λύσεις, όπου τα καίρια διλήμματα (οικογένεια ή καριέρα;) έχουν ανώδυνες, συγκαταβατικές λύσεις. Ευτυχώς που υπάρχουν όμως οι πρωτοκλασάτοι ερμηνευτές για να πριμοδοτήσουν με επιπλέον δέλεαρ την ενδιαφέρουσα από αρκετές απόψεις – κυρίως ιστορικού και λογοτεχνικού ενδιαφέροντος- ταινία.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης