Το Δάσος με τις Σημύδες
O Andrzej Wajda σε μια από τις σημαντικότερες δημιουργίες του βασίζεται στο βιβλίο του Jaroslaw Iwaszkiewica και κερδίζει το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ της Μόσχας 1970.
Τα γεγονότα της ταινίας διαδραματίζονται στις αρχές του 20ου αιώνα, στο δάσος με τις σημύδες όπου βρίσκεται το σπίτι του δασολόγου Μπολεσλάβ. Ο θάνατος της συζύγου του έχει αλλάξει εντελώς τη ζωή του, και μονάχα η παρουσία της κόρης του Όλιας και της οικονόμου δεν του επιτρέπουν να γίνει ένας ερημίτης. Μια μέρα τον επισκέπτεται ο αδερφός του ο Στανισλάβ, ο οποίος είναι βαριά άρρωστος με φυματίωση. Η γοητεία της απελπισίας του και η δίψα του για τη ζωή έρχονται σε αντίθεση με την πνευματική νάρκη του Μπόλεσλαβ. Έτσι, αρχίζει μια υποσυνείδητη συναισθηματική αντιπαλότητα ανάμεσα στα δυο αδέρφια…
Πρόκειται για μια ταινία για τον έρωτα και τον θάνατο, η ατμόσφαιρα της οποίας θυμίζει τον ψυχολογικό κινηματογράφο του Μπέργκμαν. Η σκληρή, εκφραστική ματιά του πολωνού σκηνοθέτη έχει κάτι από την τολμηρή ομορφιά που συναντάμε στα έργα του Jacek Malczewski.
Η ομοιότητα της ταινίας με το έργο του καλλιτέχνη της μελαγχολίας έχει ξανά τονιστεί επανειλημμένα στο παρελθόν. Είναι απορίας άξιο το αν ο Βάιντα εσκεμμένα στυλιζάρισε κάποιες σκηνές σε καμβά του Malczewski. Η προσαρμοστικότητα της πλαστικής ευαισθησίας του σκηνοθέτη, την οποία παρατηρούμε στο «Δάσος με τις Σημύδες» έχει επηρεαστεί επίσης από τους μαιτρ του πινέλου Gierymski και Wyspianski. Η επιδέξια τεχνική, που παραπέμπει στην τέχνη της ζωγραφικής οφείλεται επίσης στον καμεραμάν Zygmunt Samosiuk, που κατάφερε να ενσωματώσει αυτές τις ζωντανές εικόνες στον καμβά της ιστορίας με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην διαταραχθεί η ροή της αφήγησης.