Τζέισον Μπορν
Ο κόσμος αλλάζει και μαζί του αλλάζει και ο Τζέισον Μπορν. Η επανεκκίνηση της σπιντάτης περιπέτειας των Greengrass και Damon, ύστερα από εννιά χρόνια απουσίας, γίνεται από μια φλεγόμενη Αθήνα που βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης!
Εννέα χρόνια μετά την ανάκτηση μέρους της μνήμης του ο πρώην ειδικός πράκτορας Τζέισον Μπορν έχει εξαφανιστεί. Η πρώην συνεργάτιδα και φίλη του Νίκι Πάρσονς τον εντοπίζει σε κάποιες κακόφημες συνοικίες της Αθήνας όπου ο ήρωας βγάζει τα προς το ζην παίρνοντας μέρος σε παράνομους αγώνες πάλης. Η Πάρσον η οποία έχει εγκαταλείψει την CIA, βρίσκεται μπροστά στην αποκάλυψη ενός μυστικού προγράμματος που έχει δημιουργηθεί με πρόσχημα την καταπολέμηση της τρομοκρατίας αλλά ο απώτερος σκοπός του είναι ο έλεγχος κάθε δίκτυου επικοινωνίας και όλων των μέσων της νέας τεχνολογίας προς όφελος της αμερικανικής κυβέρνησης. Θα ζητήσει τη βοήθεια του Μπορν με αντάλλαγμα την αλήθεια που κρύβεται πίσω από το θάνατο του πατέρα του…
Θεαματικό, αρκετά σκοτεινό και γεμάτο ανησυχία – αν όχι απαισιοδοξία- ως προς το μέλλον του Μπορν είναι το νέο φιλμ με πρωταγωνιστή τον ήρωα που γεννήθηκε από τη φαντασία του Robert Ludlum. Ο Μπορν εξακολουθεί να βρίσκεται στο σκοτάδι (κυριολεκτικά και μεταφορικά) ακόμη και εννιά χρόνια μετά την επανάκτηση μεγάλου τμήματος της μνήμης του.
Η πρώτη εικόνα που έχουμε από τον νέο Μπορν είναι αυτή της νυχτερινής Αθήνας και του απόλυτου χάους. Αφού τον βλέπουμε να ξυπνάει σε άθλια κατάσταση σε μια τρύπα του… Περάματος, στη συνέχεια αναλαμβάνει δράση παίρνοντας μέρος σε παράνομες μάχες σώμα με σώμα σε κακόφημα, σκοτεινά στέκια στο κέντρο της Αθήνας, όπου δίμετροι μποξέρ τον ξυλοκοπούν μέχρι αναισθησίας για λίγα ευρώ. Η εμφάνιση όμως της Πάρσονς τον επαναφέρει στη δράση και με πρόσχημα την αποκάλυψη των δολοφόνων του πατέρα του (μέχρι τώρα νόμιζε ότι τον σκότωσαν ισλαμιστές τρομοκράτες) ξεκινάει ένα νέο ανελέητο αγώνα δρόμου σε όλη την υφήλιο και με τους χειρότερους δολοφόνους της CIA να βρίσκονται μια ανάσα μακριά του. Η σεκάνς της Αθήνας είναι η καλύτερη του φιλμ.
Διαθέτει κινηματογραφική αξία (καταιγισμός σπιντάτης δράσης με σκηνές που κόβουν την ανάσα και συμπρωταγωνιστές άντρες των ΜΑΤ, κουκουλοφόρους, διαδηλωτές που φωνάζουν «έξω οι κλέφτες», «λεφτεριά»(!) και άλλα τέτοια… χαριτωμένα) και σημειολογικό χαρακτήρα καθώς η παγκόσμια νέα τάξη πραγμάτων φαίνεται να ξεκινάει από εδώ.
Τα γυρίσματα έγιναν στο Σαν Σεμπαστιάν κι όχι στη χώρα μας (άλλη μια χαμένη ευκαιρία να προσελκύσουμε ξένα κεφάλαια από μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές) ενώ τη σκυτάλη παίρνουν αργότερα οι γνωστές μεγαλουπολεις που φιλοξενούν τα σημαντικά κέντρα αποφάσεων (Βερολίνο, Λονδίνο, Νέα Υόρκη) για να κλείσει αυτός ο πρώτος της νέας εποχής κύκλος αίματος στο ηλιόλουστο Λας Βέγκας. Όμως ενώ αρχικά έχουμε την αίσθηση πως ο Paul Greengrass ξανάκανε το θαύμα του, η ταινία μένει κάπως από καύσιμα στη δράση και ιδέες στο σενάριο. Όλο το δεύτερο μισό του φιλμ αναλώνεται σε μια προβλέψιμη περιπέτεια καταδίωξης που τερματίζεται στην στην πόλη του τζόγου όπου δεν μένει τίποτα όρθιο και με τους Matt Damon- Vincent Cassel να πλακώνονται άγρια.
Το ανοιχτό φινάλε, η ψυχρή απόδοση του νέου αδίστακτου Βοurne από τον Damon και η ελπιδοφόρα εμφάνιση της Alicia Vikander ως το νέο «αμφιλεγόμενο» αίμα της CIA δημιουργούν πάντως τις προϋποθέσεις για να περιμένουμε ακόμη σπουδαιότερα πράγματα στη συνέχεια.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης