Νικόλαος Γύζης – τα σχέδια, έκθεση στα 51α Δημήτρια
Η έκθεση σχεδίων του Νικολάου Γύζη από τη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης – δωρεάς της οικογενείας Γύζη – έρχεται να συμπληρώσει πτυχές από το έργο και την προσωπικότητα ενός από τους πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους στα πλαίσια των εικαστικών εκδηλώσεων στα 51α Δημήτρια στη Θεσσαλονίκη.
Σε συνδυασμό με τη μόνιμη έκθεση των έργων του καλλιτέχνη στον ίδιο χώρο, η ενότητα αυτή εστιάζει στον πλούτο των θεμάτων, στην αρτιότητα της τεχνικής του καλλιτέχνη και το σπάνιο χαρακτήρα της έκφρασής του. Σκίτσα, σχέδια και σημειώσεις, τα έργα πριν και μέσα στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη. Μια έκθεση – σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Κωνσταντίνου Διδασκάλου – που θα γοητεύσει.
Κυρίαρχη μορφή της «Σχολής του Μονάχου» ο Νικόλαος Γύζης (Σκλαβοχώρι Τήνου, 1842 – Μόναχο 1900) επηρέασε την πορεία της ελληνικής τέχνης με το ζωγραφικό του έργο, ενώ σημαντική είναι η θέση του και στη γερμανική ιστορία της τέχνης του 19ου αιώνα. Στις ηθογραφίες του κατόρθωσε να υπερβεί το επίπεδο της απλής διήγησης, ενώ το διαμέτρημά του αναδεικνύεται στο ιδεαλιστικό, αλληγορικό και θρησκευτικό του έργο, τομείς στους οποίους συμβάδισε με τις αναζητήσεις του πρωτοποριακού κινήματος Jugendstil.
Έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια στην Τήνο και το 1850 εγκαταστάθηκε με τον πατέρα του στην Αθήνα. Λόγω του νεαρού της ηλικίας του, παρακολούθησε μαθήματα στο Πολυτεχνείο ως ακροατής. Γράφτηκε επισήμως πια το 1854 και φοίτησε έως το 1864, ενώ θα συνεχίσει τις σπουδές του στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου.
Δύο από τα μεγάλα «γερμανικά» του έργα, οι «Ελεύθερες τέχνες και τα πνεύματα της καλλιτεχνικής βιοτεχνίας» (που κοσμούσαν την οροφή Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών του Καϊζερσλάουτερν) και «Ο θρίαμβος της Βαυαρίας» (κοσμούσε την αίθουσα συνεδριάσεων του Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών της Νυρεμβέργης) καταστράφηκαν κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1888 έγινε τακτικός καθηγητής στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου.
Από τα πιο γνωστά του έργα είναι και «Τα αρραβωνιάσματα» (1875) και «Το κρυφό σχολειό» (1885). Άτομο βαθιά θρησκευόμενο, στράφηκε αργότερα προς τις αλληγορικές και τις μεταφυσικές παραστάσεις. Τα λεγόμενα «θρησκευτικά» του έργα -με πλέον χαρακτηριστικό τον πίνακα «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται» (1895–1900)- δηλώνουν τις υπαρξιακές του αγωνίες. Κυρίαρχο θέμα των ώριμων έργων του ήταν ο αγώνας του εναντίον του Κακού και η τελική νίκη του Καλού. Η σημαντικότερη μορφή σ’ αυτά τα έργα του είναι η γυναίκα, που άλλοτε εμφανίζεται ως Τέχνη, άλλοτε ως Μουσική, άλλοτε ως Άνοιξη, άλλοτε ως Δόξα, κ.λπ. Ο Γύζης φιλοτέχνησε επίσης αφίσες και εικονογράφησε βιβλία.
Δημοτική Πινακοθήκη – Casa Bianca, Βασ. Όλγας 180
Εγκαίνια έκθεσης : Κυριακή 2/10/2016 στις 20:00
Διάρκεια έκθεσης : 2/10/2016 – 30/12/2016