Η Μεγάλη Επιστροφή
Η συνεργασία του Zhang Yimou και της Gong Li αποτελεί εγγύηση για ένα αφηγηματικά άρτιο μελόδραμα παρά τις σεναριακές αγκυλώσεις του.
Κατά τις τελευταίες μέρες της Πολιτιστικής Επανάστασης, ένας πολιτικός κρατούμενος το σκάει και επιστρέφει σπίτι του ύστερα από 10 χρόνια απουσίας. Η γυναίκα του όμως αδυνατεί να τον αναγνωρίσει, ενώ η έφηβη κόρη του είναι αποφασισμένη να συμμορφωθεί με τις εντολές του επικεφαλής στο γραφείο προπαγάνδας και να βοηθήσει τις αρχές στη σύλληψη του…
Το φιλμ έχει ένα θαυμάσιο ξεκίνημα. Στην εναρκτήρια σεκάνς βλέπουμε μια πρόβα μπαλέτου με τις νεαρές χορεύτριες να εκτελούν τις πλαστικές κινήσεις τους έχοντας στο πλάι τους ένα όπλο που αποτελεί μέρος της «ευφάνταστης» χορογραφίας. Είναι τα τελευταία χρόνια της κινεζικής Πολιτιστικής Επανάστασης κι αυτό είναι ξεκάθαρο. Ο πολιτικός κρατούμενος πατέρας που το σκάει από τη φυλακή του προφανώς δεν είναι ο μόνος που προβαίνει σε κάτι τέτοιο. Οι κλυδωνισμοί σε ένα σύστημα που παραπαίει απαιτούν τη συμμόρφωση και συνεργασία των πιο υπάκουων πολιτών. Το κλίμα της παρακμής και αποσύνθεσης αποδίδεται και με διάφορους ακόμη τρόπους. Σε μια εικαστική μεταφορά του, το γκρίζο (ελέω καιρού και ατμόσφαιρας) τοπίο αποτελεί έναν από τους πιο δυνατούς συμβολισμούς του έργου. Το πιο διάσημο ζευγάρι του σύγχρονου κινεζικού κινηματογράφου, ο σκηνοθέτης Zhang Yimou και η ηθοποιός Gong Li, έχει δώσει στο παρελθόν εξαίρετα δείγματα («Μια γυναίκα της Κίνας», «Ζου Ντου, Σιωπηλοί Εραστές», «Σήκωσε τα κόκκινα φανάρια» κ.α.) γύρω από την εικόνα της Κίνας στο πέρασμα των χρόνων. Η «Μεγάλη Επιστροφή» μπορεί να μην ανήκει στην πρώτη γραμμή αυτών αλλά είναι ένα στιβαρό (αν και κάπως βαρύ και δυσκίνητο) δράμα εποχής, στο οποίο η πολιτική ανάλυση «κουμπώνει» κατάλληλα με τη συναισθηματική δίνη των 3 μελών της οικογένειας, ενώ η μελαγχολική ιστορία αγάπης και αφοσίωσης, έχει ουσιαστικό λόγο στα τεκταινόμενα.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης