Πώς χορεύονται η γοητεία και η πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων; Η θρυλική χορογράφος Πίνα Μπάους, στο προτελευταίο της έργο, δημιουργεί ένα αξέχαστο σύμπαν: γυναίκες με μεταξωτές τουαλέτες και άντρες με βραδινά κοστούμια λικνίζονται αρμονικά με μουσικές συνθέσεις που καλύπτουν ένα φάσμα από τους Portishead μέχρι τη Nina Simone, από τον Tom Waits μέχρι τον Ryuichi Sakamoto.
Η Πίνα Μπάους, η μεγάλη κυρία του γερμανικού χοροθεάτρου, δεν είναι πια μαζί μας, αλλά τα έργα της εξακολουθούν να μας ταξιδεύουν σε κόσμους όπου όλοι αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας.
Ποιητικό, διαχρονικό, κομψό και εύγλωττο χαρακτήρισαν οι κριτικοί το προτελευταίο έργο (2008) της θρυλικής χορογράφου, που διέρρηξε τα όρια μεταξύ χορού και θεάτρου και επηρέασε καταλυτικά την πορεία του ευρωπαϊκού χορού. Στο Sweet Mambo, που παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από 3 έως 6 Νοεμβρίου 2016, έξι γυναίκες και τρεις άντρες εμφανίζονται και εξαφανίζονται μέσα σε ένα υποβλητικό τοπίο ατελείωτων μέτρων αέρινου υφάσματος. Επικοινωνούν μέσα από την επιθυμία και το φόβο, το γέλιο και την οδύνη, τη μοναξιά και την τρυφερότητα.
Στο σύμπαν που δημιουργεί η Πίνα Μπάους, η γραμμική αφήγηση είναι περιττή και οι ερωτήσεις έχουν μεγαλύτερη σημασία από τις απαντήσεις. Όλα είναι πιθανά και όλα συνυπάρχουν σε αυτό το κολάζ της ανθρώπινης εμπειρίας. Είναι ένα σύμπαν παράλογο και τρυφερό, βίαιο και μελαγχολικό. Μικρές καθημερινές ιστορίες, μια σύντομη εξομολόγηση, μια αδιόρατη χειρονομία, ένα χαρούμενο γέλιο, ένας πνιγμένος λυγμός. Και, μέσα στην απουσία της, η μεγάλη χορογράφος μάς κλείνει το μάτι και μας παροτρύνει να εξερευνήσουμε και να αγκαλιάσουμε την πολυπλοκότητα της ύπαρξής μας.