Η Matana Roberts στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Μια πρωτοποριακή οπτικοακουστική παράσταση για φωνή, σαξόφωνο, λούπες και ψηφιακές εικόνες. Συνειδητοποιημένη αβανγκάρντ για μια νέα ανάγνωση της αφροαμερικανικής ιστορίας.
H συνθέτρια, περφόρμερ και αυτοσχεδιάστρια Matana Roberts, από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της σύγχρονης αβανγκάρντ, έρχεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στις 4 Νοεμβρίου 2016. Στη μοναδική τέχνη της συνδυάζει την ισχυρή αφροαμερικανική της ταυτότητα με επιρροές από το πιο πρωτοποριακό πνεύμα της Βόρειας Αμερικής.
Με έμπνευση μια θρυλική μορφή της αφροαμερικανικής ιστορίας, μια σκλάβα με το ψευδώνυμο Coin Coin, η οποία αφού κέρδισε την ελευθερία της, οργάνωσε μια πρότυπη κοινότητα στη Λουιζιάνα, στην οποία πολλά χρόνια αργότερα ανατράφηκε ο παππούς της, η Ρόμπερτς σχεδιάζει ένα πολύπτυχο 12 δίσκων έχοντας ήδη ολοκληρώσει τα τρία πρώτα «κεφάλαια»: Gens de couleur libres (2011), Mississippi Moonchile (2013), River Run Thee (2015). Σε αυτή τη δουλειά της, για λογαριασμό της καναδικής ανεξάρτητης εταιρείας Constellation (Godspeed You! Black Emperor), χτίζει ένα χαλί ακουστικών ηχογραφήσεων, κειμένων και ηλεκτρονικών εφέ, ενώ ο αντίλογος έρχεται από το τραγούδι και το σαξόφωνο. Κατά τη Ρόμπερτς, το τελευταίο της άλμπουμ είναι κυρίως φωνητικό και βαθιά αφηγηματικό μέσα από την πειραματική δομή του.
Η Ρόμπερτς μεγάλωσε στο Σικάγο και αυτοδίδακτη δραστηριοποιήθηκε στη μουσική και τα πολυμέσα. Μέλος της περίφημης τζαζ/αβανγκάρντ κοινότητας του Σικάγου (Association for the Advancement of Creative Musicians), αργότερα εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και είναι πλέον ομότιμη υφηγήτρια σε πανεπιστημιακούς θεσμούς όπως οι Brecht Forum, Copeland, ICASP, Van Lier κ.α. Η ίδια, εντούτοις, θεωρεί πως η ουσιαστική της εκπαίδευση αποκτήθηκε σε προγράμματα ανοιχτών καλλιτεχνικών σπουδών σε δημόσια ιδρύματα. Πληθωρική προσωπικότητα με πολυεπίπεδα δείγματα γραφής, είχε βασικό ρόλο σε δύο κυκλοφορίες του γκρουπ Sticks and Stones, συνέχισε με έργα για σύνολα ή σόλο, κινήθηκε στην ποίηση, το θέατρο και το χορό (Merce Cunningham), όμως η παραγωγή Coin Coin μοιάζει να είναι το «έργο ζωής» της.