MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Φεστιβάλ Αθηνών: ξανά σε εμπόλεμη κατάσταση

Μια προειδοποίηση για παραίτηση, χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα και deadline, πολλές κατηγορίες για δύο από τα μέλη του Δ.Σ., και μια συνέντευξη Τύπου το timing της οποίας γέννησε ερωτηματικά… Μια συνέντευξη τύπου, στη διάρκεια της οποίας ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, διάβασε 26 (!) δαχτυλογραφημένες σελίδες, στις οποίες περιέχονταν πολλά…

author-image Όλγα Σελλά
Ας πιάσουμε την ιστορία, το σημερινό τεύχος της ιστορίας του Φεστιβάλ Αθηνών για να είμαστε πιο ακριβείς, από την αρχή της. Όταν μαθεύτηκε, στόμα με στόμα στην αρχή, ότι το μεσημέρι της 7ης Νοεμβρίου 2016, θα γίνει η απολογιστική συνέντευξη Τύπου για τη χρονιά που πέρασε στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Λίγο πριν τον ανασχηματισμό δηλαδή. Ο οποίος αναμενόταν από το πρωί της περασμένης Παρασκευής.

Ο ανασχηματισμός έγινε, οι νέοι υπουργοί ανακοινώθηκαν, και ανακοινώθηκε επίσης ότι οι τελετές παράδοσης-παραλαβής των υπουργείων θα γίνονταν τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου. Πολλοί συνάδελφοι έκαναν γνωστό το θέμα στο Φ.Α, αλλά καμία αλλαγή δεν επήλθε. Κι ας έλεγε χθες ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ότι έμαθε την ώρα της τελετής την Κυριακή, μετά τις 8 το βράδυ… Κι ας είπε σε κάποια άλλη στιγμή, στη συνέχεια, ότι «ας με έπαιρνε το γραφείο Τύπου του Υπουργείου και να με ενημέρωνε πότε θα γίνει η τελετή παράδοσης – παραλαβής»! Λεπτομέρειες, θα μου πείτε, αλλά κάποιες φορές οι λεπτομέρειες καθορίζουν πολλά.

Έτσι, τη Δευτέρα το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη τύπου στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Λίγο πριν ξεκινήσει η κανονική ροή της συνέντευξης Τύπου, πήρε το λόγο η πρόεδρος του Δ.Σ. του Φ.Α., Λιάνα Θεοδωράτου, η οποία είπε ότι πρέπει να φύγει για την τελετή στο υπουργείο -ως πρόεδρος Δ.Σ. εποπτευόμενου από το υπουργείου φορέα-, ότι ευελπιστεί τις επόμενες μέρες να μας δεχτούν στα νέα γραφεία του Φ.Α. και να μας καλωσορίσουν μ’ ένα ποτήρι κρασί και αναχώρησε για το υπουργείο. Τα όσα ακολούθησαν με έκαναν να θυμηθώ, ότι όση ώρα μιλούσε η Λιάνα Θεοδωράτου, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος δεν της έριξε ούτε ένα βλέμμα. Αλλά κανείς δεν φανταζόταν αυτό που θα ακολουθούσε…

Η συνέντευξη Τύπου

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος εξαρχής μας είπε ότι η συνέντευξη Τύπου θα έχει δύο σκέλη, ένα για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και τον απολογισμό δράσης και ένα για το Δ.Σ (και μας έβαλε ψύλλους στ’ αυτιά με το “καλώς ήρθατε”).

Καλωσόρισε, τη Λυδία Κονιόρδου, σημειώνοντας ότι «είναι πολύ χαρούμενος ο θεατρικός κόσμος για την τοποθέτησή της στο υπουργείο Πολιτισμού» και πρόσθεσε ότι αυτός ο απολογισμός άργησε «λόγω εσωτερικών προβλημάτων και μετακόμισης»• μίλησε επί μακρόν και διεξοδικά όχι για το απολογιστικό κομμάτι όσο για τα μελλοντικά του σχέδια: «προγραμματίζουμε από το 2017 να φέρνουμε διευθυντές φεστιβάλ, δημοσιογράφους και κριτικούς από το εξωτερικό ώστε να επιλέγουν παραστάσεις για τα Φεστιβάλ τους. Θα δημιουργηθεί ένα πυκνό πλαίσιο ορισμένης χρονικής διάρκειας, αποκλειστικά για επαγγελματίες (ξένους παραγωγούς, κριτικούς, κ.λπ.), το οποίο θα περιλαμβάνει παραστάσεις του προγράμματός μας, και του νέου και του περσινού, που εκτιμούμε ότι μπορούν να ταξιδέψουν, αλλά και 2-3 παραστάσεις από αυτές που ξεχωρίσανε καθ’ όλη τη διάρκειας της χειμερινής σεζόν και μπορεί να έχουν φεστιβαλικό χαρακτήρα»• είπε ότι από του χρόνου η διάρκεια των παραστάσεων στην Πειραιώς θα είναι από 1/6 ως 15/7, ότι θα επιχειρεί να επιμηκυνθεί ο αριθμός των παραστάσεων κάθε παραγωγής (σωστό για κάποιες από τις παραγωγές) και προ(σ)κάλεσε τους καλλιτέχνες να βρίσκουν παραγωγούς, χορηγούς, συμπαραγωγούς -να μην τα περιμένουν όλα από το Φεστιβάλ δηλαδή• είπε ότι δημιούργησε μια ομάδα συμβούλων «γιατί δεν νιώθω σούπερμαν», είπε ότι στο χώρο του Ηρωδείου ταιριάζει η μουσική και αυτή θα έχει την πρωτοκαθεδρία, είπε ότι υπάρχει ένας σύμβουλος για τη μουσική, αλλά δεν θέλησε να πει ποιος είναι, γιατί δεν έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. και ότι από την Επίδαυρο έλειπε η ενιαία οπτική.

Και μετά έδωσε στοιχεία οικονομικά, για τις τρεις προηγούμενες χρονιές, τονίζοντας ότι η φετινή Επίδαυρος «ήταν μια πάρα πολύ καλή χρονιά -από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων, τόσο εισπρακτικά, όπως αποδεικνύουν και τα οικονομικά στοιχεία, όσο και καλλιτεχνικά». Μίλησε για το Λύκειο Επιδαύρου, για το επιτυχημένο Εργαστήριο Δημιουργικής Απασχόλησης για παιδιά στην Επίδαυρο στη διάρκεια των παραστάσεων, είπε ότι έχουν εξοφληθεί όλα τα παλιά χρέη καθώς και οι φετινές υποχρεώσεις «εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, όπου δεν υπάρχουν τα πλήρη παραστατικά».

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: η πρόεδρος του ΔΣ του φεστιβάλ με αντιμετωπίζει με δυσπιστία, αν όχι με καχυποψία, επειδή δεν δέχθηκα την παρέμβασή της στο καλλιτεχνικό μου έργο

Και αμέσως μετά μπήκε στο κεφάλαιο με τίτλο «Καλλιτεχνική διεύθυνση και Διοικητικό Συμβούλιο». Και είπε πολλά και διάφορα τόσο για τη νυν πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Λιάνα Θεοδωράτου όσο και για τη νυν αντιπρόεδρο, κ. Κατερίνα Παπανικολάου. Ότι η πρώτη υπήρξε «μόνιμα αρνητική απέναντί μου, με αντιμετωπίζει με δυσπιστία, αν όχι με καχυποψία, επειδή δεν δέχθηκα την παρέμβασή της στο καλλιτεχνικό μου έργο, όταν με πίεσε να συναντήσω έναν Βέλγο σκηνοθέτη για να αναλάβει σκηνοθεσία στο πρόγραμμα του 2016, τον οποίο προσκάλεσε στην Αθήνα, μαζί με τη βοηθό του, χωρίς να με ενημερώσει και με έξοδα του Φεστιβάλ». Σ’ αυτό το ύφος κινήθηκε όλο το υπόλοιπο μέρος της συνέντευξης Τύπου, με διατυπώσεις όπως «ασχολείται το Δ.Σ. με τον τελευταίο λογαριασμό του κινητού μου», ότι η συμπεριφορά μελών του Δ.Σ. είναι «αγενής και προσβλητική και δεν το παίρνω πίσω», ότι το «Φεστιβάλ περνάει την τρίτη κρίση του».

Εντελώς αντίθετα ήταν τα λόγια του για τον πρώην πρόεδρο του Δ.Σ., κ. Αντωνακόπουλο, στη θητεία του οποίου φάνηκε να έχει πολύ λιγότερα προβλήματα ο Β.Θ. Είπε επίσης ότι το Δ.Σ. του έχει κόψει τους κωδικούς για την είσοδό του στο facebook, ότι δεν είχε πρόσβαση στα στοιχεία εισιτηρίων των χώρων της Πειραιώς, (και κάπου εδώ έγινε ένα μπέρδεμα, γιατί δεν καταλάβαμε, τελικά τα στοιχεία που δόθηκαν αφορούν την Επίδαυρο, το Ηρώδειο και την Επίδαυρο ή το σύνολο των χώρων του Φ.Α., εφόσον δεν είχε πρόσβαση;)

Για να φτάσουμε στον λογαριασμό του τηλεφώνου του, που αυξήθηκε στη Μόσχα γιατί «από λάθος δεν έκανα χρήση της περιαγωγής και ο λογαριασμός μου, για κλήσεις επαγγελματικές του φεστιβάλ, ξεπέρασε κατά 800 ευρώ το πλαφόν). Χωρίς να προηγηθεί καμία ενημέρωσή μου, διέκοψαν τη λειτουργία του τηλεφώνου μου, για οκτώ ημέρες!», είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, φροντίζοντας παραλλήλως να πει ότι όπως έμαθε, το Φεστιβάλ συνεχίζει να πληρώνει κινητό τηλέφωνο του Γιώργου Λούκου!

Β. Θεοδωροπουλος: Εύχομαι η Λυδία Κονιόρδου να βρει λύση, ώστε να μπορέσω να παραμείνω στη θέση μου. Δεν θέλω εγώ να υποβάλω στην υπουργό τι θα κάνει. Έξυπνος άνθρωπος είναι, ας καταλάβει

Για να καταλήξει: «Εύχομαι η Λυδία Κονιόρδου να βρει λύση, ώστε να μπορέσω να παραμείνω στη θέση μου. Δεν θέλω εγώ να υποβάλω στην υπουργό τι θα κάνει. Έξυπνος άνθρωπος είναι, ας καταλάβει». Αλλά, «δεν είμαι για πολλές μέρες», απάντησε σε πιεστικές ερωτήσεις δημοσιογράφων, πόσο διάστημα δίνει στον εαυτό του για να βρεθεί λύση. Παρ’ όλα αυτά θα δουλεύει. «Δεν κάνω απεργία», είπε.

lydia koniordou
Η νέα Υπουργός Πολιτισμού, κα Λυδία Κονιόρδου

Οι απορίες είναι πολλές… 

Πρώτον, γιατί ακριβώς επελέγη αυτή η συγκεκριμένη μέρα για συνέντευξη Τύπου, την ώρα της παράδοσης – παραλαβής της νέας υπουργού στο υπουργείο που εποπτεύει το Φ.Α; Γιατί η νέα υπουργός έπρεπε να ενημερωθεί από τον Τύπο για τα προβλήματά του Φ.Α. και όχι από απευθείας ενημέρωση;

Δεύτερον, σύμφωνα με τον κ. Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, μετά την απομάκρυνση του κ. Αντωνακόπουλου, τέως προέδρου του Δ.Σ. του Φεστιβάλ, διακόπηκε η πρόσβασή του στα οικονομικά στοιχεία του οργανισμού. Θεωρούμε κι εμείς ότι αυτό είναι απαράδεκτο. Όμως αναρωτιόμαστε, γιατί αυτά τα στοιχεία δεν είχαν φτάσει στα χέρια του νωρίτερα, αφού οι παραστάσεις της Πειραιώς 260 ολοκληρώθηκαν στα τέλη Ιουλίου και ο κ. Αντωνακόπουλος απομακρύνθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου;

Τρίτον, ο καλλιτεχνικός διευθυντής αφιέρωσε μεγάλο μέρος της σημερινής συνέντευξης στην οικονομική δυσπραγία, λόγω απουσίας προϋπολογισμού και εξ αυτού στη δυσκολία του να καταρτίσει το πρόγραμμα της επόμενης χρονιάς. Αυτό όμως δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα. Άλλωστε και ο ίδιος, πέρυσι, ανταποκρίθηκε στην υλοποίηση του Φεστιβάλ σε πολύ λιγότερο χρόνο. Εξάλλου το Φεστιβάλ Αθηνών είναι από τους λίγους εποπτευόμενους φορείς που πήραν το σύνολο του προϋπολογισμού του 2016 πολύ νωρίς. Γι’ αυτό και κατάφερε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, παλιές και νέες. Είναι όμως γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του 2017 δεν έχει κατατεθεί καν. Δεν υπάρχει κανένα ποσόν για κανέναν οργανισμό. Το ίδιο επίσης συνέβαινε, όλα τα προηγούμενα χρόνια, με τους συμβασιούχους υπαλλήλους του Φεστιβάλ. Κάθε τέτοια εποχή, έμεναν μόνοι οι λίγοι που είχαν σύμβαση αορίστου χρόνου. Μέχρι την επόμενη ανανέωση.

Τέταρτον, ενώ ο κ. Θεοδωρόπουλος κινείται και επικροτεί τη λογική εξορθολογισμού των εξόδων του Φεστιβάλ – όπως αποδεικνύεται και με τη μετακόμιση των γραφείων του Οργανισμού σε κτίριο με πολύ πιο οικονομικό ενοίκιο, μας έκανε εντύπωση που διαμαρτυρήθηκε τόσο έντονα για την περικοπή του budget για ταξίδια στο εξωτερικό επιμένοντας ότι «αν δεν εγκριθεί κονδύλι για ταξίδια σε φεστιβάλ του εξωτερικού ή για μεμονωμένες παραστάσεις, δεν είναι δυνατόν να καταρτιστεί διεθνές πρόγραμμα», τη στιγμή μάλιστα που υπάρχει σύμβουλος για το ξένο θέατρο, ο Ματίας φον Χαρτς.

Λιάνα Θεοδωράτου: δεν περιμέναμε ποτέ ότι θα γίνει τέτοια επίθεση απέναντί μας. Θα απαντήσουμε σε όλα, με συνέντευξη Τύπου, αφού πρώτα ενημερώσουμε τη νέα υπουργό

Ο αντίλογος

Επιχειρήσαμε να βρούμε κάποια από τα μέλη του Δ.Σ. και πρωτίστως την πρόεδρο ή την αντιπρόεδρό του. Μας απάντησε η κ. Λιάνα Θεοδωράτου με τα εξής λόγια: «Το Δ.Σ. προφανώς και θα απαντήσει άμεσα σε όλα αυτά που του καταλογίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Έχουμε βρεθεί σε πολύ μεγάλη έκπληξη με την επίθεση που μας έκανε, πρώτον γιατί του είχαμε προτείνει να μη γίνει σήμερα η συνέντευξη Τύπου, δεύτερον γιατί ο απολογισμός δεν έχει περάσει από το Δ.Σ. για να εγκριθεί και τρίτον επειδή συνέπεσε την ίδια ώρα με την τελετή παράδοσης-παραλαβής στο υπουργείο Πολιτισμού. Και προφανώς δεν περιμέναμε ποτέ ότι θα κάνει τέτοια επίθεση απέναντί μας. Θα απαντήσουμε σε όλα, με συνέντευξη Τύπου, αφού πρώτα ενημερώσουμε τη νέα υπουργό».

Οι σκέψεις

Ήταν σίγουρα μία πολύ ιδιαίτερη συνέντευξη Τύπου. Με βαρύ κλίμα, το οποίο διαμορφώθηκε στην πορεία της, από τα λεγόμενα του καλλιτεχνικού διευθυντή. Και οι περισσότεροι από τους παρευρισκόμενους αναρωτιόμασταν πόσο κομψό -στην καλύτερη περίπτωση- είναι να μιλάς για άλλους, συνεργάτες σου ή εμπλεκόμενους με τη δουλειά σου, να τους κατηγορείς σε δημόσια τοποθέτηση και εκείνοι να είναι απόντες και να μην μπορούν να αντικρούσουν τις κατηγορίες…

Η χθεσινή συνέντευξη δεν είχε τίποτα από όσα θετικά διέπουν (ή θα έπρεπε να διέπουν) το χώρο της τέχνης και της δημιουργίας. Δυστυχώς, είχε χαρακτηριστικά που δεν αντιστοιχούν σ’ έναν οργανισμό όπως το Φεστιβάλ, σ’ έναν δημόσιο χώρο, σ’ έναν δημόσιο λόγο. Είχε έντονο το στοιχείο του παράπονου, της απογοήτευσης και της σύγκρουσης. Και φύγαμε όλοι από εκεί, πεισμένοι ότι θα είναι πολύ δύσκολη έως ακατόρθωτη η συγκατοίκηση όλων στον ίδιο φορέα.

Οι σχέσεις Δ.Σ. και καλλιτεχνικών διευθυντών είναι μια ακόμα παθογένεια των δημόσιων οργανισμών αυτής της χώρας. Όμως το θέμα βρίσκεται στην αναζήτηση της συλλογικότητας, στην οποία πολλές φορές, και πολύ σωστά, αναφέρθηκε ο κ. Θεοδωρόπουλος…

Περισσότερα από Επίκαιρα