Αντιρρησίας συνείδησης
Το νέο σπλάτερ του Mel Gibson- βασισμένο στην πραγματική ιστορία του ήρωα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου Ντέσμοντ Τ. Ντος- θα παίξει πιθανότατα στα ερχόμενα Όσκαρ για όλους τους λάθους λόγους…
Ο Ντος κατά την διάρκεια της μάχης Okinawa , μίας από τις πιο αιματηρές του Β’ παγκοσμίου πολέμου, έσωσε πάνω από 75 άντρες χωρίς να ανοίξει πυρ ή έστω να φέρει όπλο. Ήταν ο μόνος Αμερικανός στρατιώτης του Β παγκοσμίου πολέμου που βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των μαχών και πρόσφερε τα μέγιστα χωρίς να φέρει οπλικό εξοπλισμό (ήταν νοσοκόμος) αφού είχε την πεποίθηση ότι ακόμα και ο πόλεμος δεν δικαιολογεί τους σκοτωμούς.
Η ιστορία αυτού του αντιρρησία συνείδησης (προφανώς το alter ego του Gibson) κουβαλά όλους τους σταυρούς μαρτυρίου του πάλαι ποτέ σταρ, που έχοντας ζήσει την απόλυτη δόξα στο Χόλιγουντ (βλέπε Όσκαρ για το «Braveheart» ή τα σουξεδιάρικα «Φονικά όπλα») βρέθηκε κάποια στιγμή στον πάτο λόγω των αντισημιτικών και άλλων «μαργαριταριών» που εκστόμισε όντας σε κατάσταση προχωρημένης μέθης. Όμως ο αυστραλός δεν είναι τυχαία περίπτωση. Ικανότατος κινηματογραφιστής, ειδικά στα επικά θεάματα και τα ιστορικά δράματα, έσπασε τα ταμεία με τα «Πάθη του Χριστού» ενώ στο συνταρακτικό «Apocalypto» του έδωσε την πιο αυθεντική ματιά πάνω στη δημιουργία του Νέου Κόσμου, με την καταγραφή των τελευταίων στιγμών ενός πανάρχαιου πολιτισμού, καταφέρνει και πάλι να μας απασχολήσει.
Στο νέο του φιλμ, μέσα από τη σθεναρή αντίσταση του ήρωα στις πιέσεις των ανωτέρων του να «κρατήσει όπλο» αναδεικνύει το νέο -αλλά επί της ουσίας παλιό- αμερικανικό ήρωα, που πιστεύει εις ένα παντροκράτορα θεό, που τα πάντα «ποιεί με σοφία». Ακόμη και όταν η επίγεια κόλαση της Οκινάουα έχει βαφτεί στο κόκκινο του αίματος χιλιάδων διαμελισμένων στρατιωτών, ο ήρωας διατηρεί την την πίστη του με κάθε τρόπο. Όταν όμως κάποια στιγμή κλονίζεται, ο Θεός «παρουσιάζει» στα μάτια του το λόγο που γίνονται όλα αυτά. Η επιβράβευση της πίστης του έχει ως συνέπεια να σωθούν καμιά 70αριά συμπολεμιστές του και να κερδίσει οίδιος το μετάλλιο τιμής, την ίδια στιγμή που η Οκινάουα, η Ιβοτζίμα κι όλος ο πλανήτης έχει μετατραπεί σε απέραντο νεκροταφείο. Πρόκειται για μια αφελή, αστεία και ηθικολογική χριστιανική παραβολή που ακυρώνει την αξιοζήλευτη ματιά και ακρίβεια στις εντυπωσιακές σκηνές μάχης που επιδεικνύει ο σκηνοθέτης Mel Gibson. Μια ταινία βαθιά συντηρητική και σκοτεινή που απευθύνεται στους λάτρεις της «παλιάς Αμερικής» που βλέπουν το αποτρόπαιο προφίλ της να επιστρέφει στο πρόσωπο του νέου πλανητάρχη και να ετοιμάζεται για άλλα κόλπα…
Κωνσταντίνος Καϊμάκης