Ariane Labed: «Οι γυναίκες, τώρα, ξεκινούν να κάνουν σινεμά και αυτό με συγκινεί»
Με αφορμή τη βραβευμένη στις Κάννες στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» για το σενάριο της, ταινία «The Stopover» των αδελφών Delphine και Muriel Coulin, που έκανε πρεμιέρα στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και θα την δούμε άμεσα στις αίθουσες από τις 17 Νοεμβρίου, βρήκα την ευκαιρία, να μιλήσω με μια κυρίαρχη, τα τελευταία χρόνια, ηθοποιό στην σύγχρονη ελληνική κινηματογραφία, την εκφραστικότατη και εντυπωσιακή Ariane Labed.
Αποκλειστικά σχεδόν κινηματογραφική παρουσία και έχοντας ξεκινήσει με τις «weird» ταινίες, «Attenberg» και «Αλπεις» (αλλά και τον «Αστακό»), εισέρχεται στο διεθνές προσκήνιο με μια κινηματογράφηση άλλου τύπου και σχολής, σαφώς πιο ρεαλιστικής, δίνοντας μας μια ψυχογραφική εικόνα της γυναίκας, σε καθεστώς μόνιμου πολέμου.
Διεθνοποιήθηκες. Παίζεις πλέον σε βραβευμένες ξένες παραγωγές, όπως το «The Stopover». Αυτό αποτελεί μια επιβράβευση του ελληνικού σινεμά από το οποίο ξεκίνησες ή μια προσωπική σου επιτυχία;
Είμαι Γαλλίδα. Να κάνω ταινίες στο εξωτερικό ήθελα. Προέκυψε η Ελλάδα. Δεν σκέφτομαι ποτέ πραγματικά από πού έρχονται τα πρότζεκτ και τι εθνικότητα έχουν. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου βασικά. Δεν σκέφτομαι όταν διαβάζω ένα σενάριο, από πού είναι ο σκηνοθέτης, που θα γυριστεί. Θέλω να μου αρέσει το σενάριο, ο χαρακτήρας που υποδύομαι, η προηγούμενη δουλειά του δημιουργού.
Ναι επιτέλους. Δεν το λέμε αυτό όταν βλέπουμε ταινίες από τους άνδρες. Είναι σαν το νορμάλ να είναι των ανδρών και ξαφνικά βλέπουμε μια γυναίκα να κάνει ταινία, και μας κάνει έκπληξη. Αλλά σίγουρα υπάρχει μια διαφορά. Γιατί δεν έχουμε την ίδια θέση στον κόσμο. Εμείς πληρωνόμαστε λιγότερα για παράδειγμα σε γραφεία και τα λοιπά. Παίρνουμε λιγότερα για την ίδια δουλειά. Σε πολλά πράγματα, γενικώς, δεν έχουμε την ίδια θέση με τους άνδρες. Χρειάζεται πολύ δουλειά ακόμα για να αλλάξει αυτό. Σε όλους μας θέλει δουλειά. Και σε εμάς τις γυναίκες. Παρόλα αυτά, σίγουρα βλέπουμε τα πράγματα διαφορετικά και είναι και ένας λόγος που έχουμε και πολλές συγκρούσεις μεταξύ μας. Γι’ αυτό με συγκινεί, μάλλον όταν διαβάζω πράγματα από μια γυναικά. Δεν το έχω ξεκαθαρίσει γιατί γίνεται, αλλά το καταλαβαίνω.
Υπάρχουν τα κλασικά σενάρια, όπου είναι ο άντρας ο πρωταγωνιστής και υπάρχει και η γκόμενα. Τέτοιο σινεμά δεν κάνω, το σιχαίνομαι.
Το προηγούμενο διάστημα, είχαμε δηλώσεις γυναικών ηθοποιών στο Hollywood περί σκληρής ανισοτιμίας στον χώρο, σε σχέση με τους άντρες. Στο ευρωπαϊκό σινεμά είναι αλλιώτικα τα πράγματα;
Είναι έτσι το σινεμά από την αρχή του. Λίγο παραπάνω από εκατό χρόνια που υπάρχει ο κινηματογράφος, οι ρόλοι των γυναικών έχουνε γραφτεί από τους άντρες, από την φαντασίωση των ανδρών. Ο κόσμος του σινεμά είναι φτιαγμένος έτσι, αν και έχει και πολύ ενδιαφέρον τελικά. Για παράδειγμα ο Χίτσκοκ. Αλλά εγώ κουράζομαι πάρα πολύ από αυτούς τους ρόλους, από το ανδρικό αποκλειστικά βλέμμα πάνω στην γυναίκα. Σιγά σιγά όμως ελπίζω πως ίσως αλλάζει αυτό το πράγμα. Και στην Ευρώπη και στο Hollywood. Γίνεται μια προσπάθεια γυναίκες δημιουργοί να κάνουν πλέον πορτρέτα γυναικών. Οι γυναίκες, δηλαδή, τώρα ξεκινάνε να κάνουν σινεμά. Πάντως εγώ δεν το προσπαθώ. Δεν το ψάχνω. Αν και συνήθως όταν γράφουν κάτι μου αρέσει πάρα πολύ. Αν και είναι λίγες οι γυναίκες δημιουργοί, έχει μεγάλο ενδιαφέρον αυτό που παράγουν. Κοίτα. Υπάρχουν τα κλασικά σενάρια, όπου είναι ο άντρας ο πρωταγωνιστής και υπάρχει και η γκόμενα. Τέτοιο σινεμά δεν κάνω, το σιχαίνομαι. Διαβάζω πάντως, πάρα πολλά τέτοια σενάρια ακόμη. Και φυσικά, τα ακυρώνω.
Σεξισμός. Πολυχρησιμοποιημένη λέξη. Ποιος είναι εν τέλει ο ορισμός αυτής της λέξης;
Στην ταινία, κυριαρχεί η φρίκη και η παράνοια του πολέμου, πραγματικού και εσωτερικευμένου, στα πρόσωπα και τις εκφράσεις των χαρακτήρων. Πως το χειρίστηκες αυτό υποκριτικά;
Είναι αλήθεια, ότι ο πόλεμος είναι κάτι μακριά από εμένα. Και σαφώς, δεν μπορούμε να φανταστούμε πραγματικά πως είναι να είσαι εκεί, σε ένα πόλεμο, και να ζεις αυτά τα απαίσια πράγματα. Αλλά, για τον ρόλο μου, μίλησα με πολλούς στρατιώτες που είχανε πάει στο Αφγανιστάν και μάζεψα ιστορίες και τον τρόπο που τις αφηγούνται και τι πληγές που τους έχουνε αφήσει. Επίσης είχαμε στο cast ανθρώπους, που είχανε πάρει μέρος στον πόλεμο. Και αυτό ήταν κάτι το έξυπνο από τις αδελφές για την παραγωγή της ταινίας. Έτσι έμαθα να κοιτάζω το σώμα, την έκφραση, τους κώδικες αυτών που τον έχουν ζήσει και με βοήθησε πάρα πολύ και ένιωσα επίσης και σεβασμό. Από αυτό πήρα έμπνευση. Και άλλωστε δουλειά του ηθοποιού είναι να έχουμε ενσυναίσθηση. Να νιώθουμε πως μπορούν να σκέφτονται και νιώθουν οι άλλοι.
Η Γαλλία είναι συνέχεια σε πόλεμο. Δεν σταματάμε ποτέ. Μάλι, Αφγανιστάν, Συρία. Παντού. Το ήξερα, αλλά μέσω της ταινίας, κατάλαβα πόσο κοντά μας είναι αυτό.
Πολλοί πόλεμοι έχουν την σφραγίδα της Ευρώπης και όχι μόνο της Αμερικής. Η Γαλλία έχει επέμβει σε πολλές χώρες. Τι είναι τελικά η Ευρώπη;
Ταινίες τέχνης αλλά και blockbuster. Θα παίξεις στο Assassins Creed. Γιατί διάλεξες να παίξεις σε ένα πιο εμπορικό σινεμά;
Έχεις κερδίσει βραβεία στην Βενετία, στο Λοκάρνο, είχες υποψηφιότητα για το βραβείο Cesar. Ποια είναι τελικά η επιβράβευση ενός ηθοποιού;
Ωραίο είναι να σου λένε μπράβο, να κάνει κάτι καλά και να παίρνεις βραβεία. Αλλά δεν μετράει τόσο. Εγώ ξέρω ότι έχω συγκινηθεί και είμαι χαρούμενη με την δουλειά μου, όταν κάνω συζήτηση με το κοινό μετά την προβολή και καταλαβαίνω πως κάπως και σε κάποιον άλλαξε ο τρόπος που βλέπει τα πράγματα. Ότι κάτι έδωσα. Με αυτό νιώθω καλά.