Οδύσσεια
Ύστερα από το υπερβίαιο αστυνομικό θρίλερ «Ακρωτήρι της βίας» ο στυλίστας Jérôme Salle καταπιάνεται με τη βιογραφία του Jacques-Yves Cousteau, χωρίς πάντως να μασάει τα λόγια του!
Προκειμένου να ακολουθήσει το όνειρο του, που δεν είναι άλλο από την εξερεύνηση του βυθού, ο Jacques-Yves Cousteau, παραιτείται από τη δουλειά του (ήταν πιλότος της αεροπορίας), αγοράζει ένα παλιό πλοίο που θα το βαφτίσει «Καλυψώ», βάζει τα δύο παιδιά του σε οικοτροφείο και μαζί με τη γυναίκα του ξεκινά τη θαλάσσια περιπλάνηση του. Δέκα χρόνια αργότερα οι γιοι του φτάνουν στο Καλυψώ και βρίσκουν τον πατέρα τους αλλαγμένο. Είναι πλέον ένας διεθνής σταρ, σκηνοθέτης διάσημων ντοκιμαντέρ και επικεφαλής μιας τεράστιας επιχείρησης.
Μυθικό πρόσωπο ο Jacques-Yves Cousteau, ταυτίστηκε απόλυτα με το κόσμο του βυθού και αποτέλεσε ένα πρωτοπόρο, αφοσιωμένο στο πάθος του, εξερευνητή που οδήγησε την ανθρωπότητα σε μέρη που δεν είχε ξαναπάει. Όμως ο άνθρωπος Cousteau είχε άλλο πρόσωπο. Απέραντα εγωιστής, με χτυπητές αδυναμίες και αθεράπευτες εμμονές, ανίκανος να διαχειριστεί αποτελεσματικά το ρόλο του πατέρα και με σκιώδεις συναλλαγές όσον αφορά τις επιχειρήσεις του (αρχικά πήρε το πράσινο φως για τις θαλάσσιες εξορμήσεις του εξυπηρετώντας τα συμφέροντα μεγάλων πετρελαιοπαραγωγών), πέτυχε να συνδυάσει το όνομα του με την θαλάσσια περιπέτεια, αξιοποιώντας υποδειγματικά το trademark που έφτιαξε.
Η ταινία είναι μια ακριβής – αν και όχι πλήρης αφού αφαιρέθηκε το κομμάτι της νεανικής ηλικίας του ήρωα όπως έδειχνε το πρώτο σενάριο- βιογραφία, χωρίς διάθεση αγιοποίησης και με το στοιχείο της έρευνας να λειτουργεί ευεργετικά για τα πλάνα του σκηνοθέτη. Πρόκειται για μια χορταστική υπερπαραγωγή, κόστους 25 εκατομμυρίων ευρώ, με θαυμάσιες λήψεις του θαλάσσιου κόσμου και πειστική ανάπλαση της εποχής.
Η ιστορία ξεκινά από το 1946 και καλύπτει σχεδόν πέντε δεκαετίες. Στο χρονογράφημα του Jérôme Salle χωρούν αποτελεσματικά όλα τα κρίσιμα γεγονότα της γεμάτης ζωής του ωκεανολόγου. Ο Χρυσός Φοίνικας για τον «Κόσμο της σιωπής», η αρχική δυστοκία του, το πάθος που έγινε επάγγελμα, η εφευρετικότητα, η αδυναμία του στις γυναίκες, το τραύμα που άφησε στα παιδιά του, η μετάλλαξη του σε όψιμο οικολόγο, η προσωπική τραγωδία (ο ξαφνικός θάνατος του αγαπημένου του γιου Φιλίπ είναι στην εναρκτήρια σεκάνς του φιλμ) κα. Η «Οδύσσεια» είναι αυτό ακριβώς που υποστηρίζει ο τίτλος: μια επική βιογραφία από ένα παθιασμένο σκηνοθέτη που θέλει να αποδώσει την ιστορική αλήθεια χωρίς να κάνει ούτε ένα συμβιβασμό.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης