Ξεφυλλίζοντας τους, εννέα επικεφαλής των σημαντικών πολιτιστικών θεσμών της χώρας – (σε αλφαβητική σειρά) Γιάννης Αναστασάκης, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Νίκος Θεοχαράκης, Ελίνα Κουντούρη, Στάθης Λιβαθινός, Σάντρα Μαρινοπούλου, Μύρων Μιχαηλίδης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Νίκος Τσούχλος – επιλέγουν τους κεντρικούς στόχους της στρατηγικής τους για τους μήνες που θα ακολουθήσουν, ταυτίζοντας τη συνθήκη του νέου χρόνου με την αισιοδοξία της δημιουργίας.
Γιάννης Ανασταστάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θέατρου Βορείου Ελλάδας
Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Νίκος Θεοχαράκης, πρόεδρος του ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών
Το 2016 το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών άλλαξε σελίδα και ανήκει πλέον στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι στόχοι που θέτει είναι να λειτουργήσει σαν ένας πολιτιστικός φορέας που θα προσφέρει στον λαό που τον πληρώνει. Η επίλυση των οικονομικών προβλημάτων και η δημιουργία δομών διαφανούς, δημοκρατικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης αποτελεί προτεραιότητά μας. Πρέπει να ξανασκεφτούμε πως θα διαχειριστούμε την κρίση μέσα από τον πολιτισμό, όχι τόσο από πλευράς πόρων αλλά καλλιτεχνικού περιεχομένου. Το Μέγαρο σκοπεύει να παραμείνει στη πρωτοπορία της κλασικής μουσικής στη χώρα μας. Ταυτόχρονα θα λειτουργήσει ως ένα φυτώριο για τους σημαντικούς καλλιτέχνες του αύριο στη διατομή των τεχνών, θα εκπαιδεύσει και θα δημιουργήσει τη νέα γενιά εραστών των τεχνών, κυρίως της μουσικής. Πρέπει να «ανοίξει» στο διαφορετικό και σύγχρονο αλλά πάντοτε ποιοτικό. Το μεγάλο στοίχημα είναι όσοι αγαπούν τον πολιτισμό να αγκαλιάσουν το ΜΜΑ και να το κάνουν έναν χώρο πραγματικά δικό τους, από τον οποίο θα ξέρουν ότι μετά από κάθε επίσκεψη θα βγουν πιο «πλούσιοι».
Χρήστος Καρράς, γενικός διευθυντής & Αφροδίτη Παναγιωτάκου, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση
Υπάρχουν στόχοι ζωής και στόχοι χρονιάς. Σχέδια μεγαλεπήβολα, και αποφάσεις καθημερινότητας. Στη Στέγη, τα σπουδαία και τα καθημερινά συχνά ταυτίζονται. Για το 2017 λοιπόν, ο βασικός στόχος, ο μεγάλος και ο καθημερινός, η επιθυμία και η υποχρέωσή μας, το όραμα και η δουλειά μας είναι να καταφέρουμε να συμβάλλουμε στην ιδέα και την πραγματικότητα ότι ο πολιτισμός έχει ορίζοντα ευρύτερο από τις τέχνες.
«Ό,τι έχουμε είναι λέξεις. Ό,τι έχουμε, είναι κόσμοι», λέει ο Τim Etchells στη neon επιγραφή στο κτίριο της Στέγης. Ας επιμείνουμε το 2017 στo ότι όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά, όταν τρομάζουμε με το τι συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας, υπάρχει πάντα κάτι που μπορείς να κάνεις. Δεν ξέρουμε αν οι τέχνες και οι λέξεις μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο, αλλά ο πολιτισμός μπορεί.
Σίγουρα, δεν θα το καταφέρει κανείς μας το 2017. Μπορεί να χρειάζονται ακόμη 2017 χρόνια, και πάλι να μην καταφέρουμε πολλά. Αλλά αυτό ακριβώς πρέπει να κάνουμε. Να σκεφτόμαστε τα σπουδαία κάθε φορά που κάνουμε κάτι μικρό. Για εμάς, για όλους μας στη Στέγη, και το 2017 θα είναι η χρονιά των μεγάλων, μικρών στόχων.
Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του Οργανισμού ΝΕΟΝ
Ζούμε σε μια εποχή συνεχών αλλαγών παγκοσμίως, το 2017 ο κόσμος μας θα είναι τελείως διαφορετικός από αυτό που γνωρίζουμε. Ειδικά στη χώρα μας, που βιώνει μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, οι κοινωνικές σχέσεις, η σχέση των πολιτών με την πόλη τους και την Πολιτεία μεταβάλλονται ραγδαία.
Ο πολιτισμός και η σύγχρονη τέχνη, ως βασικοί παράγοντες διαμόρφωσης των κοινωνικών τάσεων, αποτελούν κινητήριο δύναμη στις ανθρώπινες σχέσεις, ευνοούν την επαφή μεταξύ των ανθρώπων, τροφοδοτούν τη σκέψη, την αλληλεπίδραση, ανοίγουν το διάλογο και εν τέλει αποτυπώνουν ιστορίες από το μέλλον μιας κοινωνίας.
Τέτοιες πολιτιστικές πλατφόρμες δημιουργεί ο ΝΕΟΝ με κάθε σημαντικό πρότζεκτ, με κάθε κοινωνικό πρόγραμμα που προέρχεται και απευθύνεται στην κοινωνία, στους πολίτες, στην πόλη. Ο χώρος μας είναι η πόλη, όπου, μέσω της τέχνης μοχλεύονται και αφυπνίζονται άνθρωποι και συνειδήσεις, απελευθερώνονται νέες τάσεις.
Στάθης Λιβαθινός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου
Σάντρα Μαρινοπούλου, πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Το 2017 είναι μια ιδιαίτερη χρονιά για τον εικαστικό χάρτη της Αθήνας, καθώς τα βλέμματα όλης της Ευρώπης θα στραφούν στην πόλη μας με τη φιλοξενία της Documenta 14. To Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτό το μεγάλο εικαστικό γεγονός, με μια πολύ σημαντική έκθεση σύγχρονης τέχνης- πραγματική έκπληξη. Μια έκθεση, στην οποία, όπως και στην έκθεση του Ai Weiwei, ο αρχαίος πολιτισμός θα συνομιλήσει με τη σύγχρονη τέχνη.
Την ίδια περίοδο θα φιλοξενούμε και τα Βραβεία ΔΕΣΤΕ, με μια επετειακή έκθεση με έργα των 9 βραβευθέντων καλλιτεχνών από το 1999 έως και το 2015.
Όσον αφορά στις αρχαιολογικές μας εκθέσεις, στόχος μας και φέτος είναι να προσφέρουμε στον επισκέπτη μια έκθεση που θα τον αφορά και θα σχετίζεται με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Το φθινόπωρο του 17 οργανώνουμε αυτή την πολύ επίκαιρη αρχαιολογική έκθεση- σαν τον Έρωτα, την ΙΑΣΗ και το ΕΠΕΚΕΙΝΑ- με ένα θέμα που θα συζητηθεί πολύ…
Άλλοι βασικοί μας στόχοι για το 2017 είναι η εξωστρέφεια του Μουσείου και η διάδοση του κυκλαδικού πολιτισμού στο εξωτερικό μέσα από διαλέξεις αλλά και τα κοινωνικά μας προγράμματα: Αν και μικρό σε… τετραγωνικά, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης χωράνε όλοι· με τη σύμπραξη των Διεθνών Νέων μας Υποστηρικτών, το Μουσείο μας συνεχίζει και φέτος πιο οργανωμένα τα δωρεάν προγράμματα με τις Λέσχες Φιλίας (τα παλιά ΚΑΠΗ) που ξεκίνησαν πέρυσι πιλοτικά αλλά και τα προγράμματα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και τα παιδιά των προσφύγων.
Μύρων Μιχαηλίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Νίκος Τσούχλος, πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών
Η χρονιά που τελειώνει ήταν σημαντική για το Ωδείο Αθηνών, μια χρονιά έντονη που μας έδωσε αρκετές χαρές και ικανοποίηση, γιατί αρκετές προσπάθειες των περασμένων χρόνων μπήκαν επιτέλους σε ένα δρόμο και αποφέρουν ήδη καρπούς.
Μπήκαν θεμέλια άλλοτε εμφανή, όπως η αποκατάσταση και πολλαπλή αξιοποίηση υπόγειων χώρων του Ωδείου Αθηνών από τον οργανισμό ΝΕΟΝ, η δραστηριοποίηση μας σε σημαντικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις όπως το Metamorphosis του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η διεθνής αναγνώριση με τη συνεργασία της Δραματικής Σχολής με τη Ρωσική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης (GITIS), και άλλα πολλά.
Τα λιγότερο εμφανή θεμέλια ήταν ίσως ακόμα πιο σημαντικά, όπως η κατάρτιση, από κοινού με το Υπουργείο Πολιτισμού, ενός οδικού χάρτη για τις σχέσεις του Ωδείου Αθηνών με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και η οριστική επίλυση οδυνηρών οικονομικών εκκρεμοτήτων του παρελθόντος, που μας βάζει σε μια νέα γραμμή επανεκκίνησης από το νέο έτος.
Οι στόχοι για το 2017 χτίζονται μεθοδικά πάνω στα θεμέλια αυτά, με εργαλείο πρώτα απ’ όλα τους ανθρώπους του Ωδείου Αθηνών, αλλά και τις πολλαπλές συνέργειες με άλλους σημαντικούς φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Για παράδειγμα, η περαιτέρω ενεργοποίηση των πολιτιστικών μας υποδομών συνδέεται με την προσεχή λειτουργία του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου στη νέα μόνιμη έδρα του στους χώρους του Ωδείου, αλλά και τη φιλοξενία σειράς σημαντικών εικαστικών γεγονότων διεθνούς εμβέλειας. Ταυτόχρονα, ο στόχος δημιουργίας της Ανώτερης Ακαδημίας Μουσικής του Ωδείου Αθηνών μοιάζει επιτέλους ολοένα και λιγότερο ουτοπικός.
Αξίζει να πω ότι μας γεμίζει ικανοποίηση που ολοένα και συχνότερα ακούμε πολλά καλά και ενθαρρυντικά σχόλια από πολλούς ανθρώπους, που σημαίνει ότι η όλη μας προσπάθεια, γνωστή ή άγνωστη, αναγνωρίζεται και το Ωδείο Αθηνών ξαναβρίσκει σταδιακά τη θέση που του αξίζει στο χάρτη της πόλης.
Όλα αυτά λοιπόν είναι επιμέρους κεφάλαια, του ευρύτερου οράματος που λέγεται ‘επανεκκίνηση του Ωδείου Αθηνών’: Πάνω στη βάση μιας μεγάλης παράδοσης ενάμιση αιώνα, για τη δημιουργία μιας καινούριας ολοζώντανης εστίας πολιτισμού, εκπαίδευσης και νεωτερικότητας στην καρδιά της Αθήνας.