MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Πολιτισμός 2017: Εννέα επικεφαλής ορίζουν τους στόχους της νέας χρονιάς

Οι δραστήριοι επικεφαλής των εννέα σημαντικότερων πολιτιστικών θεσμών της χώρας αποκαλύπτουν τους στόχους τους – ο καθένας αναφορικά με τον οργανισμό που διοικεί – για τη νέα χρονιά που έρχεται.

author-image Στέλλα Χαραμή
Η στιγμή που ο νέος χρόνος ξεκινάει είναι η στιγμή για να απελευθερωθούν καινούργια οράματα, καινούργιοι στόχοι. Πόσω μάλλον, όταν μιλάμε για τους μεγαλύτερους και παραγωγικότερους πολιτιστικούς οργανισμούς της χώρας που αξιώνουν ογκώδεις και μακρόπνοους σχεδιασμούς.

Ξεφυλλίζοντας τους, εννέα επικεφαλής των σημαντικών πολιτιστικών θεσμών της χώρας – (σε αλφαβητική σειρά) Γιάννης Αναστασάκης, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Νίκος Θεοχαράκης, Ελίνα Κουντούρη, Στάθης Λιβαθινός, Σάντρα Μαρινοπούλου, Μύρων Μιχαηλίδης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Νίκος Τσούχλος – επιλέγουν τους κεντρικούς στόχους της στρατηγικής τους για τους μήνες που θα ακολουθήσουν, ταυτίζοντας τη συνθήκη του νέου χρόνου με την αισιοδοξία της δημιουργίας.

Γιάννης Ανασταστάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θέατρου Βορείου Ελλάδας
Anastasakis Giannis

Θα ήμουν πολύ χαρούμενος αν μέσα στο 2017 το ΚΘΒΕ συνεχίσει την πορεία του προς τα μπρος, με σημαντικές παραστάσεις, με γεμάτες αίθουσες και με πολύ λιγότερα οικονομικά προβλήματα. Έχουν γίνει βήματα που μας δίνουν το δικαίωμα να αισιοδοξούμε. Αλλά ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί και να ενταθεί για να ξαναβρεί το ΚΘΒΕ το βηματισμό του. Κι ένας από τους άμεσους στόχους μας είναι να ευοδωθεί η προσπάθειά μας για να συντηρήσουμε αλλά και για βελτιώσουμε τις υποδομές του Θεάτρου Δάσους. Ζητούμε τη συνδρομή των πολλών, μέσω του προγράμματος «act4Greece», για να χαιρόμαστε όλοι ένα θέατρο που είναι στολίδι για την πόλη μας. Μακάρι να καταφέρουμε να συγκεντρώσουμε τα χρήματα που χρειαζόμαστε, μέχρι το τέλος Απριλίου. Ακόμη κι ένα ευρώ είναι πολύτιμο! (www.act4Greece.gr). Για να συναντηθούμε όλοι στο μεγαλύτερο καλοκαιρινό ραντεβού της πόλης, με ένα Φεστιβάλ Δάσους που φέτος αναβαθμίζεται με διεθνές τμήμα φιλοξενώντας σημαντικές παραστάσεις από το εξωτερικό.

 

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Theodoropoulos Van

Σημαντικότερος στόχος μου για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου είναι να μπορέσουμε να συνδέσουμε τις καλλιτεχνικές δράσεις του φεστιβάλ με την ζωή της πόλης, την εκπαίδευση των πολιτών κάθε ηλικίας, ακόμα και των μικρών παιδιών. Το «τρίγωνο», η σύνδεση, των χώρων της Επιδαύρου, το Αρχαίο Θεάτρο της Επιδαύρου, το θέατρο της Μικρής Επιδαύρου και το Λύκειο Επιδαύρου, είναι ένας στόχος μεγάλος, μια ανάγκη που θα έπρεπε να έχει καλυφθεί από τα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Τώρα δίνεται μια νέα ευκαιρία, κάτω από ένα ενιαίο θέμα την «Ελευση του ξένου» για φέτος, μέσα από την εκπαίδευση των φοιτητών των δραματικών μας σχολών και των νέων ηθοποιών από όλο τον κόσμο, τις στοχοθετημένες παραγωγές για την Επίδαυρο και το χαρακτήρα που αποκτά η Μικρή Επίδαυρος, ως ‘αμφιθέατρο’ του Λυκείου Επιδαύρου, με εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής και χορού που εμπνέονται από την παράδοσή μας , να ανοίξουμε έναν διάλογο για το αρχαίο δράμα.΄Ενα διάλογο που επιθυμούμε, όπως συνέβη ήδη πέρσι με την δημιουργική απασχόληση των μικρών παιδών (την ώρα που οι κηδεμόνες τους παρακολουθούσαν παραστάσεις στα θέατρα της Επιδαύρου), με θεματικές εμπνευσμένες από τις παραστάσεις, να ανανεώσουμε το ενδιαφέρον της κοινότητας για την καλλιτεχνική δραστηριότητα του φεστιβάλ. Ξεκινάμε με την Επίδαυρο, με το άνοιγμα στην πόλη και στοχεύουμε σε μια ουσιαστική επικοινωνία και σύνδεση με την κοινότητα των θεατών του φεστιβάλ αλλά και των κατοίκων της Αθήνας.

 

Νίκος Θεοχαράκης, πρόεδρος του ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών
Theocarakis nikos

Το 2016 το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών άλλαξε σελίδα και ανήκει πλέον στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι στόχοι που θέτει είναι να λειτουργήσει σαν ένας πολιτιστικός φορέας που θα προσφέρει στον λαό που τον πληρώνει. Η επίλυση των οικονομικών προβλημάτων και η δημιουργία δομών διαφανούς, δημοκρατικής και αποτελεσματικής διακυβέρνησης αποτελεί προτεραιότητά μας. Πρέπει να ξανασκεφτούμε πως θα διαχειριστούμε την κρίση μέσα από τον πολιτισμό, όχι τόσο από πλευράς πόρων αλλά καλλιτεχνικού περιεχομένου. Το Μέγαρο σκοπεύει να παραμείνει στη πρωτοπορία της κλασικής μουσικής στη χώρα μας. Ταυτόχρονα θα λειτουργήσει ως ένα φυτώριο για τους σημαντικούς καλλιτέχνες του αύριο στη διατομή των τεχνών, θα εκπαιδεύσει και θα δημιουργήσει τη νέα γενιά εραστών των τεχνών, κυρίως της μουσικής. Πρέπει να «ανοίξει» στο διαφορετικό και σύγχρονο αλλά πάντοτε ποιοτικό. Το μεγάλο στοίχημα είναι όσοι αγαπούν τον πολιτισμό να αγκαλιάσουν το ΜΜΑ και να το κάνουν έναν χώρο πραγματικά δικό τους, από τον οποίο θα ξέρουν ότι μετά από κάθε επίσκεψη θα βγουν πιο «πλούσιοι».

Χρήστος Καρράς, γενικός διευθυντής & Αφροδίτη Παναγιωτάκου, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση
Karras Chris
Panagiotakou Afroditi

Υπάρχουν στόχοι ζωής και στόχοι χρονιάς. Σχέδια μεγαλεπήβολα, και αποφάσεις καθημερινότητας. Στη Στέγη, τα σπουδαία και τα καθημερινά συχνά ταυτίζονται. Για το 2017 λοιπόν, ο βασικός στόχος, ο μεγάλος και ο καθημερινός, η επιθυμία και η υποχρέωσή μας, το όραμα και η δουλειά μας είναι να καταφέρουμε να συμβάλλουμε στην ιδέα και την πραγματικότητα ότι ο πολιτισμός έχει ορίζοντα ευρύτερο από τις τέχνες.

«Ό,τι έχουμε είναι λέξεις. Ό,τι έχουμε, είναι κόσμοι», λέει ο Τim Etchells στη neon επιγραφή στο κτίριο της Στέγης. Ας επιμείνουμε το 2017 στo ότι όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά, όταν τρομάζουμε με το τι συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας, υπάρχει πάντα κάτι που μπορείς να κάνεις. Δεν ξέρουμε αν οι τέχνες και οι λέξεις μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο, αλλά ο πολιτισμός μπορεί.

Σίγουρα, δεν θα το καταφέρει κανείς μας το 2017. Μπορεί να χρειάζονται ακόμη 2017 χρόνια, και πάλι να μην καταφέρουμε πολλά. Αλλά αυτό ακριβώς πρέπει να κάνουμε. Να σκεφτόμαστε τα σπουδαία κάθε φορά που κάνουμε κάτι μικρό. Για εμάς, για όλους μας στη Στέγη, και το 2017 θα είναι η χρονιά των μεγάλων, μικρών στόχων.

 

Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του Οργανισμού ΝΕΟΝ
Kountouri Elina

Ζούμε σε μια εποχή συνεχών αλλαγών παγκοσμίως, το 2017 ο κόσμος μας θα είναι τελείως διαφορετικός από αυτό που γνωρίζουμε. Ειδικά στη χώρα μας, που βιώνει μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, οι κοινωνικές σχέσεις, η σχέση των πολιτών με την πόλη τους και την Πολιτεία μεταβάλλονται ραγδαία.

Ο πολιτισμός και η σύγχρονη τέχνη, ως βασικοί παράγοντες διαμόρφωσης των κοινωνικών τάσεων, αποτελούν κινητήριο δύναμη στις ανθρώπινες σχέσεις, ευνοούν την επαφή μεταξύ των ανθρώπων, τροφοδοτούν τη σκέψη, την αλληλεπίδραση, ανοίγουν το διάλογο και εν τέλει αποτυπώνουν ιστορίες από το μέλλον μιας κοινωνίας.

Τέτοιες πολιτιστικές πλατφόρμες δημιουργεί ο ΝΕΟΝ με κάθε σημαντικό πρότζεκτ, με κάθε κοινωνικό πρόγραμμα που προέρχεται και απευθύνεται στην κοινωνία, στους πολίτες, στην πόλη. Ο χώρος μας είναι η πόλη, όπου, μέσω της τέχνης μοχλεύονται και αφυπνίζονται άνθρωποι και συνειδήσεις, απελευθερώνονται νέες τάσεις.

Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ, ένας ιδιωτικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός, φιλοδοξεί να αποτελέσει κομμάτι της αντίστασης ενάντια στη στασιμότητα που φέρνει η κρίση. Και για το 2017, τα προγράμματά μας θα συνεχίσουν να προκαλούν το διάλογο, τις εμπειρίες, την αναψυχή και την εκπαιδευτική διαδικασία που προκύπτει όταν η τέχνη μας περιβάλλει και φτάνει σε χιλιάδες ανθρώπους.

Στάθης Λιβαθινός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου
Livathinos Stathis

Μόνο έναν στόχο; Για ένα ολόκληρο 2017; Λοιπόν: Η επαναφορά του θεάτρου μας σε δημοσιονομική τροχιά χωρίς να θυσιάζουμε το καλλιτεχνικό μας όραμα και χωρίς εκπτώσεις είναι ο πρώτος. Το 2017 όμως ξεκινάει και με έργα υποδομής, όπως η διαμόρφωση μόνιμης παιδικής σκηνής στο ισόγειο Ρεξ και φιλοδοξούμε και για τη μετεγκατάσταση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού στο «Σχολείον». Επιπλέον, στόχο αποτελεί το Τμήμα Σκηνοθεσίας που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το φθινόπωρο, ενώ μεγάλο στοίχημα είναι και οι πρωτοβουλίες για εξωστρέφεια του θεάτρου με συνεργασίες εντός και εκτός Ελλάδος για καλλιτεχνικούς, αλλά και εκπαιδευτικούς σκοπούς. Μετά, οι εσωτερικές διαδικασίες του Εθνικού Θεάτρου και ο εκσυγχρονισμός τους, το νέο οργανόγραμμα, αλλά και γενικότερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το προσωπικό στην καθημερινή εργασία του κυρίως λόγω έλλειψης υποδομών αποτελούν επίσης βασική προτεραιότητα μας. Να μερικοί στόχοι για το 2017…

Σάντρα Μαρινοπούλου, πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Marinopoulou Santra

Το 2017 είναι μια ιδιαίτερη χρονιά για τον εικαστικό χάρτη της Αθήνας, καθώς τα βλέμματα όλης της Ευρώπης θα στραφούν στην πόλη μας με τη φιλοξενία της Documenta 14. To Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτό το μεγάλο εικαστικό γεγονός, με μια πολύ σημαντική έκθεση σύγχρονης τέχνης- πραγματική έκπληξη. Μια έκθεση, στην οποία, όπως και στην έκθεση του Ai Weiwei, ο αρχαίος πολιτισμός θα συνομιλήσει με τη σύγχρονη τέχνη. 

Την ίδια περίοδο θα φιλοξενούμε και τα Βραβεία ΔΕΣΤΕ, με μια επετειακή έκθεση με έργα των 9 βραβευθέντων καλλιτεχνών από το 1999 έως και το 2015.

Όσον αφορά στις αρχαιολογικές μας εκθέσεις, στόχος μας και φέτος είναι να προσφέρουμε στον επισκέπτη μια έκθεση που θα τον αφορά και θα σχετίζεται με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Το φθινόπωρο του 17 οργανώνουμε αυτή την πολύ επίκαιρη αρχαιολογική έκθεση- σαν τον Έρωτα, την ΙΑΣΗ και το ΕΠΕΚΕΙΝΑ- με ένα θέμα που θα συζητηθεί πολύ…

Άλλοι βασικοί μας στόχοι για το 2017 είναι η εξωστρέφεια του Μουσείου και η διάδοση του κυκλαδικού πολιτισμού στο εξωτερικό μέσα από διαλέξεις αλλά και τα κοινωνικά μας προγράμματα: Αν και μικρό σε… τετραγωνικά, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης χωράνε όλοι· με τη σύμπραξη των Διεθνών Νέων μας Υποστηρικτών, το Μουσείο μας συνεχίζει και φέτος πιο οργανωμένα τα δωρεάν προγράμματα με τις Λέσχες Φιλίας (τα παλιά ΚΑΠΗ) που ξεκίνησαν πέρυσι πιλοτικά αλλά και τα προγράμματα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και τα παιδιά των προσφύγων.

Το μουσείο μας, τέλος, έχει και «ψηφιακούς» στόχους για το 2017. Σκοπεύει να αναπτυχθεί στο χώρο του e-learning με προγράμματα που σύντομα θα σας ανακοινώσουμε.

Μύρων Μιχαηλίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Mihailidis Myron

Για το 2017 θα ήθελα να ευχηθώ να ξεκινήσει μια νέα και πιο αισιόδοξη αρχή για τον κόσμο μας. Για την Εθνική Λυρική Σκηνή, το προσωπικό της, αλλά και το κοινό της, θα ήθελα να ευχηθώ να είναι μια εξαιρετικά δημιουργική χρονιά, η οποία λόγω της μετάβασης στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, να καταγραφεί ως ένα σπουδαίο ορόσημο στην ιστορία της και κατ’ επέκτασην στην ιστορία του σύγχρονου Ελληνικού Πολιτισμού. 

Νίκος Τσούχλος, πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών
Tsouxlos Nikos

Η χρονιά που τελειώνει ήταν σημαντική για το Ωδείο Αθηνών, μια χρονιά έντονη που μας έδωσε αρκετές χαρές και ικανοποίηση, γιατί αρκετές προσπάθειες των περασμένων χρόνων μπήκαν επιτέλους σε ένα δρόμο και αποφέρουν ήδη καρπούς.

Μπήκαν θεμέλια άλλοτε εμφανή, όπως η αποκατάσταση και πολλαπλή αξιοποίηση υπόγειων χώρων του Ωδείου Αθηνών από τον οργανισμό ΝΕΟΝ, η δραστηριοποίηση μας σε σημαντικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις όπως το Metamorphosis του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η διεθνής αναγνώριση με τη συνεργασία της Δραματικής Σχολής με τη Ρωσική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης (GITIS), και άλλα πολλά.

Τα λιγότερο εμφανή θεμέλια ήταν ίσως ακόμα πιο σημαντικά, όπως η κατάρτιση, από κοινού με το Υπουργείο Πολιτισμού, ενός οδικού χάρτη για τις σχέσεις του Ωδείου Αθηνών με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και η οριστική επίλυση οδυνηρών οικονομικών εκκρεμοτήτων του παρελθόντος, που μας βάζει σε μια νέα γραμμή επανεκκίνησης από το νέο έτος.

Οι στόχοι για το 2017 χτίζονται μεθοδικά πάνω στα θεμέλια αυτά, με εργαλείο πρώτα απ’ όλα τους ανθρώπους του Ωδείου Αθηνών, αλλά και τις πολλαπλές συνέργειες με άλλους σημαντικούς φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Για παράδειγμα, η περαιτέρω ενεργοποίηση των πολιτιστικών μας υποδομών συνδέεται με την προσεχή λειτουργία του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου στη νέα μόνιμη έδρα του στους χώρους του Ωδείου, αλλά και τη φιλοξενία σειράς σημαντικών εικαστικών γεγονότων διεθνούς εμβέλειας. Ταυτόχρονα, ο στόχος δημιουργίας της Ανώτερης Ακαδημίας Μουσικής του Ωδείου Αθηνών μοιάζει επιτέλους ολοένα και λιγότερο ουτοπικός.

Αξίζει να πω ότι μας γεμίζει ικανοποίηση που ολοένα και συχνότερα ακούμε πολλά καλά και ενθαρρυντικά σχόλια από πολλούς ανθρώπους, που σημαίνει ότι η όλη μας προσπάθεια, γνωστή ή άγνωστη, αναγνωρίζεται και το Ωδείο Αθηνών ξαναβρίσκει σταδιακά τη θέση που του αξίζει στο χάρτη της πόλης.

Όλα αυτά λοιπόν είναι επιμέρους κεφάλαια, του ευρύτερου οράματος που λέγεται ‘επανεκκίνηση του Ωδείου Αθηνών’: Πάνω στη βάση μιας μεγάλης παράδοσης ενάμιση αιώνα, για τη δημιουργία μιας καινούριας ολοζώντανης εστίας πολιτισμού, εκπαίδευσης και νεωτερικότητας στην καρδιά της Αθήνας.

Περισσότερα από Επίκαιρα