Ελένη Καραϊνδρου: «ξορκίζω» όλες μου τις απώλειες μέσα από την μουσική μου
Η Ελένη Καραΐνδρου βρίσκεται σε δημιουργική έξαρση. Οι περισσότεροι την γνωρίζουμε από την ορχηστρική μουσική που επένδυσε αριστουργηματικά το ποιητικό σινεμά του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Παράλληλα τρέφει μια ιδιαίτερη αγάπη, ίσως και πιότερη για το Θέατρο. Φέτος είναι η χρονιά που θα παρουσιάσει το «Γλυκό πουλί της νιότης» του Tennessee Williams, ολοκλήρωσε μόλις τις συνθέσεις για το θεατρικό του Ευγένιου Ο’ Νηλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» για το Εθνικό Θέατρο και δουλεύει μια συνεργασία για το Théâtre national de la Colline στο Παρίσι υπό τον τίτλο εργασίας «Το τραγούδι του πουλιού του αμφίβιου».Παράλληλα κυκλοφόρησε και η δισκογραφική της κατάθεση «DAVID», που το προσωπικό στοιχείο της μουσικής της ντύνει ένα ιδιόμορφο θεατρικό και ποιητικό κείμενο ενός άγνωστου Χιώτη ποιητή του 18ου αιώνα. Με αφορμή αυτή την τελευταία δουλειά της, που έχει αρκετό παρελθόν πίσω της, θα μου μιλήσει η ίδια. Αλλά εκεί είναι που η μεγάλη συνθέτης Ελένη Καραΐνδρου, προχωρά πέρα από την μουσική, σε φλέγοντα αισθητικά, κοινωνικά και ιστορικά ζητήματα.
Γιατί ενδιαφερθήκατε για το έργο;
Έχει μελαγχολία η μουσική μου γιατί είμαι ένα όν που ζει στην εποχή του και στην κοινωνία. Και δεν σημαίνει ότι είναι κακό αυτό
Εγώ διακρίνω ένα θρηνητικό στοιχείο στην μουσικής σας. Εσείς πως θα την ψυχογραφούσατε;
Δεν θα ζωγραφίσω την μουσική μου. Αλλά δεν θεωρώ πως είναι θρηνητική. Έχει μελαγχολία η μουσική μου γιατί είμαι ένα όν που ζει στην εποχή του και στην κοινωνία. Και δεν σημαίνει ότι είναι κακό αυτό. Το να σε συγκινήσει και να κλάψεις. Είναι καλό. Και εγώ «ξορκίζω» όλες μου τις απώλειες μέσα από την μουσική μου. Ο άλλος που ακούει την μουσική μου και νιώθει πως «θρηνεί», δεν πρέπει να την απορρίπτει, πρέπει να την δέχεται και να λυτρώνεται από αυτό. Εξάλλου, κανείς καλλιτέχνης δεν γράφει σε στιγμές πλήρους ευφορίας και ευτυχίας και ερωτικής ανάτασης. Γράφει για τις απώλειες, τους αποχαιρετισμούς, για το παιδί που είδαμε να κοιμάται στην άμμο. Όταν όμως, λυτρώνεσαι από κάτι, είσαι ξανά καινούριος, για να αντιμετωπίσεις το αύριο. Και αυτό ίσως γεννάει και ελπίδα.
Ο καλλιτέχνης τι είναι; Είναι η τεχνική του κατάρτιση ή το βίωμα το οποίο κουβαλάει;
Όλα είναι. Καταρχήν ο καλλιτέχνης είναι το χάρισμα, το βίωμα και η πειθαρχία. Άνευ πειθαρχίας, ουδείς μπορεί να αφήσει αποτύπωμα και σφραγίδα. Θέλει πολύ δουλειά, προσήλωση, για να αποκτήσει την απαραίτητη τεχνική. Το να έχεις το χάρισμα δεν είναι μεταφυσικό πράγμα. Είναι στο DNA. Ο καλλιτέχνης είναι συνισταμένη πολλών πραγμάτων και πρέπει επίσης να έχει την δύναμη να εκφράζεται. Ίσως και να «ξορκίζει» πράγματα μέσα του, όπως έλεγε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, γιατί αν δεν τα ξορκίζει μπορεί να τον πνίξουν. Ο συνθέτης ή ο σκηνοθέτης, είναι διαφορετικό πράγμα από τον εκτελεστή. Αν και νεαρή πήγαινα να γίνω σολίστ, από την στιγμή που άρχισα να αυτοσχεδιάζω και να συνθέτω, αποφάσισα να παραμείνω στη δημιουργία. Ο συνθέτης και ο σκηνοθέτης, πρέπει να κάνει ένα βήμα παραπέρα, να ανακαλύπτει το καινούριο, να εκφράζεται μέσα από κάτι. Δηλαδή όλα του τα βιώματα, στην κοινωνία και στην εποχή που ζει, όλα του τα ερεθίσματα πρέπει να μετουσιωθούν και να επαναπροσδιοριστεί ως καλλιτέχνης μέσα στο γίγνεσθαι της εποχής του.
Δεν βλέπω τον εαυτό μου σαν επαγγελματία. Δεν με ενδιαφέρουν τα λεφτά. Γιατί έτσι είμαι ελεύθερη. Δεν έκανα παραχωρήσεις επειδή έχουν φράγκα
Διαχωρίζετε τον εαυτό σας, ως καλλιτέχνη ή ως άνθρωπο;
Δεν υπάρχει αληθινός καλλιτέχνης που να κλείνεται μέσα στην τζαμαρία του και να δημιουργεί. Ο αληθινός καλλιτέχνης ζυμώνεται μέσα στην κοινωνία, στην εποχή του και στην ιστορία. Ο καλλιτέχνης υποφέρει με αυτά που ζει και βλέπει. Έχει γενική ευαισθησία και όχι ειδική αναισθησία. Για μένα ο καλλιτέχνης πρέπει να μπει μέσα στα κοινά. Αν αυτό που κάνω, δίνει όνειρο, συγκίνηση και ελπίδα, θα είμαι πολύ ευτυχισμένη. Επίσης δεν βλέπω τον εαυτό μου σαν επαγγελματία. Δεν με ενδιαφέρουν τα λεφτά. Γιατί έτσι είμαι ελεύθερη. Δεν δέχομαι όλες τις προτάσεις που μου γίνονται. Δεν έκανα παραχωρήσεις επειδή έχουν φράγκα. Αλλά πρέπει αυτά που μου προτείνονται εξαρχής να μου μιλήσουν στην ψυχή. Με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, για παράδειγμα, είχαμε την ίδια αισθητική κατεύθυνση, την ίδια ιδεολογική κατεύθυνση, την ίδια αγάπη για τον τόπο μας και υπήρχε μια σύμπνοια που βάθαινε με τον χρόνο. Ήμουνα τυχερή. Ήταν από τους τελευταίους δημιουργούς, στοχαστές, ποιητές του κινηματογράφου. Και εμένα σαν άτομο με ενδιαφέρει πάρα πολύ η ποίηση, παίζει ρόλο καταλυτικό στην ζωή μου.
Σαν λαός, έχουμε γεννήσει μεγάλη τέχνη. Έχετε σκεφτεί γιατί έχει συμβεί αυτό;
Στις εποχές μας που δεν υπάρχει χρόνος παρά για επιβίωση, πως μπορεί το κοινό να έρθει κοντά στην τέχνη;
Ο κόσμος δεν έχει χρήμα. Αυτό είναι το πιο άθλιο πράγμα που έχει συμβεί στην εποχή μας. Διότι για να δουλεύει σε τρεις δουλειές και να βγάλει ψίχουλα, είναι αναγκασμένος να μην μπορεί να έρθει σε επαφή τελικά με την τέχνη. Ο κόσμος δουλεύει πολλές περισσότερες ώρες για πολύ λιγότερα χρήματα. Αλλά το πρόβλημα είναι οξύτατο όχι μόνο στην Ελλάδα. Περνάει μεγάλη κρίση ο κόσμος γενικά. Η Ευρώπη ειδικότερα αλλά και η Αμερική. Στην Βοστώνη, μαζεύονται μουσικοί και κάνουν συναυλίες για να μαζέψουν χρήματα για τα παιδιά που πάνε στο σχολείο και είναι νηστικά. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Και η κρίση υπάρχει και στις τέχνες. Η κουλτούρα είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Στη Γερμανία που νομίζουμε πως είναι μια ευημερούσα χώρα, έχουν περιοριστεί τρομερά τα κονδύλια για τον πολιτισμό. Γιατί υπάρχει έλλειψη χρημάτων. Και όταν ο κόσμος κρυώνει και πεινάει και έξω είναι ενάμιση εκατομμύριο άνεργοι, δεν μπορείς να λες γιατί δεν δίνονται αρκετά χρήματα για να κάνουμε συναυλίες. Τώρα είμαστε υποχρεωμένοι να σκεφτούμε αυτούς που υποφέρουν περισσότερο. Είμαι χαρούμενη που έχω τις αντιστάσεις και συνεχίζω να κάνω αυτά που θέλω, αλλά είμαι και άνθρωπος που έχω στραμμένο το μυαλό μου σε αυτά που συμβαίνουν και αυτά που βλέπω. Είμαι στραμμένη στην έλλειψη ελπίδας και προοπτικής για τα νέα παιδιά.
Έχετε ζήσει τον Μάη του 68’ στο Παρίσι.
Ζούμε σε μια εποχή εφιαλτική, φόβου. Πριν δυο μέρες έγιναν πάλι τρομοκρατικά χτυπήματα και πολιτικές δολοφονίες. Τι ακριβώς βλέπετε να συμβαίνει;
Πρέπει να ψάχνουμε και τις βαθύτερες αιτίες. Ποιος έχει φέρει δηλαδή, έτσι τα πράγματα, ώστε να γεννηθούν αυτά τα τέρατα; Γιατί πρόκειται για τερατογένεση. Τερατογένεση ήταν και ο Χίτλερ. Και οι συνθήκες ήταν κάπως παρόμοιες με τις τωρινές. Πολύ φτώχεια, λιτότητα, δυστυχία. Δυστυχούσε η Γερμανία όταν βγήκε ο Χίτλερ. Και τα οποιαδήποτε λόγια λέγανε «θα σου κάνουμε, θα σου δείξουμε» τους μαλάκωναν την ψυχή και αναγκαζόταν να ακολουθούνε τις τερατολογίες του Χίτλερ. Γιατί δεν γίνεται ένας τέτοιος λαός που γέννησε τόσους ποιητές και τόσους μουσικούς να πάθανε όλοι αποβλάκωση. Ήταν η δυστυχισμένη εποχή. Και μοιάζει με την δική μας. Και εκεί πέρα σήμερα, που έχει γεννηθεί αυτό το νέο τέρας, η δυστυχία είναι αφόρητη. Και ευθύνη έχουμε όλοι, και δεν εννοώ εμένα, εσένα, αλλά τα μεγάλα κράτη, η Αμερική, η Ρωσία, αυτοί που έχουν στα χέρια τους τις τύχες του κόσμου. Και δυστυχώς, τα αποτελέσματα αυτής της τερατογένεσης δεν τα έχουμε δει ακόμα.