Λυδία Κονιόρδου: Επιστρέφουν οι επιχορηγήσεις για το θέατρο και τον χορό
Την πρώτη ημέρα της άνοιξης, τουλάχιστον ημερολογιακά, διάλεξε η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου για να πραγματοποιήσει την πρώτη της επίσημη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης προς τους δημοσιογράφους. Ίσως γι’ αυτό επέλεξε να παρομοιάσει τον χώρο του πολιτισμού με κήπο, που πρέπει «να τον καθαρίσουμε, να τον καλλιεργήσουμε, να διορθώσουμε ό,τι έχει στραβώσει».Σπύρος Κακουριώτης
Αν οι σπόροι υπάρχουν –όλοι είμαστε βέβαιοι γι’ αυτό– για να δώσουν καρπούς χρειάζονται και λίπασμα: αυτό, σε ένα βαθμό, υποσχέθηκε στη συνέντευξή της η υπουργός, κάνοντας λόγο, ουσιαστικά, για κάποια χαλάρωση της οικονομικής στενότητας που είχε οδηγήσει σε ασφυξία δημόσιους και ιδιωτικούς πολιτιστικούς φορείς όλα αυτά τα χρόνια.
Δεν ανακάλυψαν στην Μπουμπουλίνας το κέρας της Αμαλθείας, απλώς η ένταξη πολλών από τα έργα και τις δράσεις του χώρου του πολιτισμού στο νέο ΕΣΠΑ επιτρέπουν λίγη «γαλαντομία» στη διαχείριση των πόρων του υπουργείου («τα κονδύλια του υπουργείου από τον προϋπολογισμό είχαν “κλειδώσει” πριν αναλάβω», υπογράμμισε).
Θίασοι με τουλάχιστον τριετή παρουσία θα μοιραστούν 1,5 εκατ. ευρώ, αλλα τα χρεωστούμενα από προηγούμενες επιχορηγήσεις θα πρέπει να θεωρούνται «παραγεγραμμένα»
Έτσι, οι ξεχασμένες πια επιχορηγήσεις του ελεύθερου θεάτρου και χορού επανέρχονται: θίασοι με τουλάχιστον τριετή παρουσία θα μοιραστούν 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ η προκήρυξη θα κυκλοφορήσει στο β’ δεκαήμερο του Μαρτίου –αν και η υπουργός εξαρχής εκφράστηκε υπέρ της «συνέχειας», τα χρεωστούμενα από προηγούμενες επιχορηγήσεις θα πρέπει να θεωρούνται «παραγεγραμμένα». Ανάμεσα στα κριτήρια με βάση τα οποία θα αξιολογήσουν οι επιτροπές του υπουργείου τις νέες αιτήσεις θα είναι η καλλιτεχνική και εργασιακή επάρκεια, οι θέσεις εργασίας και η εξωστρέφεια.
Με όλα αυτά προαπαιτούμενα, οι μικρές ομάδες μένουν έξω από τις επιχορηγήσεις, θα μπορούν όμως να χρησιμοποιούν, δωρεάν, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, οι υπόγειες αίθουσες του οποίου θα δίνονται, έπειτα από αξιολόγηση, σε έναν αριθμό (15-20) ομάδων θεάτρου, χορού, όπερας και μουσικής, για πρόβες αλλά και παρουσίαση της δουλειάς τους.
Σημαντική είναι επίσης η οικονομική ενίσχυση των ΔΗΠΕΘΕ, που φέτος θα μοιραστούν 700.000, όμως διαφοροποιημένα, ανάλογα με το έργο τους. Έτσι, Πάτρα, Κρήτη, Σέρρες, Καβάλα, Λάρισα, Ιωάννινα Κοζάνη θα πάρουν από 60.000 έκαστο, Αγρινίου, Ρούμελης, Κομοτηνής, Καλαμάτας και Βέροιας από 46.500, όσα και πέρσι, το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου μόνο 30.000, ενώ εκείνο της Κέρκυρας εδώ και δυο χρόνια δεν έχει σύμβαση με το ΥΠΠΟ. Πάντως η επανεξέταση του πλαισίου λειτουργίας των ΔΗΠΕΘΕ εκκρεμεί («θα ακολουθήσουν προτάσεις», είπε η υπουργός), ενώ ζητήθηκε να καλυφθούν όσες θέσεις καλλιτεχνικού διευθυντή είναι κενές.
Στο πεδίο των εικαστικών τεχνών ανακοινώθηκε ότι βρίσκεται «στην τελική ευθεία προς τη Βουλή» η υπερώριμη συγχώνευση των δύο Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης (ΚΜΣΤ-ΜΜΣΤ), ότι το έργο της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης σύντομα θα επανεκκινήσει, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2019 (θα εγκαινιαστεί με μια έκθεση αφιέρωμα στο Μουσείο του Λούβρου), ενώ για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ανακοίνωσε μεν ότι θα αποτελέσει το επίκεντρο του εκθεσιακού προγράμματος της documenta 14, σε όλους τους ορόφους του, απέφυγε όμως να δεσμευτεί για κάποια, έστω και κατά προσέγγιση, ημερομηνία εγκαινίων των μόνιμων συλλογών του.
Στο χώρο του βιβλίου, η Λυδία Κονιόρδου φαίνεται να προσανατολίζεται, με προσεκτικά βήματα, σε ένα διάδοχο σχήμα του ΕΚΕΒΙ «χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος, πιο μικρού και ευέλικτου, που θα αναλάβει να εισηγείται την κρατική πολιτική και να συντονίζει δράσεις για την προώθηση του βιβλίου και της ανάγνωσης», όπως είπε. Παράλληλα, θα προωθήσει ως θέμα διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς την επαναφορά της ενιαίας τιμής του βιβλίου, αφού πρώτα προκηρυχθεί μελέτη για τις επιπτώσεις της κατάργησής της στην αγορά.
Τέλος, επιταχύνεται η απονομή των κρατικών βραβείων, με στόχο στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης να απονεμηθούν αυτά για το 2015 και στο τέλος του χρόνου εκείνα για το 2016, με στόχο να απονέμονται κάθε χρόνο στη ΔΕΒΘ. Ακόμη, τα βραβεία εμπλουτίζονται με 4 νέες κατηγορίες: Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Μετάφρασης βιβλίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Εκδοτικής Σειράς και Εικονογράφησης.
Στη συνέντευξή της η Λυδία Κονιόρδου ξεδίπλωσε πολλά θέματα, άλλα σημαντικά και άλλα που θα μπορούσαν να παραλειφθούν. Τα χειρίστηκε μετρημένα, χωρίς μεγάλα λόγια, κι αυτό πιστώνεται στα θετικά της. Αλλά πουθενά δεν αχνοφαινόταν κάποιο όραμα, κάτι που να ξεπερνά τον χρονικό ορίζοντα του έτους –ή, το πολύ, τον ορίζοντα της διάρκειας του ΕΣΠΑ…
Ολόκληρη την ομιλία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου μπορείτε να διαβάσετε στο συνημμένο αρχείο
omilia-lydias-koniordou.doc