MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
24
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Το Εθνικό θέατρο κάνει καλό ταμείο

Οι καθοριστικές χορηγίες των ιδρυμάτων Ωνάση και Λάτση για τα επόμενα βήματα του, το πλεόνασμα μετά το έλλειμμα στο ταμείο του οργανισμού, οι παραγωγές του καλοκαιριού και οι πρώτες ειδήσεις για την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο: Όλα τα καλά νέα για το Εθνικό θέατρο όπως τα ανακοίνωσαν οι Στάθης Λιβαθινός και Θοδωρής Αμπαζής.

author-image Στέλλα Χαραμή
Με ταμειακό πλεόνασμα 200.000 ευρώ. Με δύο κρίσιμες για τη λειτουργία του χορηγίες από τα Ιδρύματα Ωνάση και Λάτση. Με εγκαθίδρυση νέων θεσμών και καινούργια πρόσωπα στο οργανόγραμμα του. Και με δύο φιλόδοξες παραγωγές – προτάσεις για το πρόγραμμα του καλοκαιριού. Κάπως έτσι, ολοκληρώνεται η χειμερινή περίοδος για το Εθνικό θέατρο όπου, όπως όλα δείχνουν, τα νέα είναι καλά.

Η μεσημεριανή ανεπίσημη συνάντηση με τη διοίκηση του Εθνικού, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Στάθη Λιβαθινό – λίγο πριν αναχωρήσει για τις Βρυξέλλες όπου και θα κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του στην όπερα – και τον αναπληρωτή διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή εξέπεμψε θετικά σήματα λίγες εβδομάδες πριν τη λήξη της σεζόν, της πρώτης στην κυρίως θητεία του διοικητικού σχήματος.

Ethniko Livathinos
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Στάθης Λιβαθινός. 

Η ισορροπία στην οικονομική κατάσταση του οργανισμού έχει επανέλθει με την κάλυψη του ελλείμματος των 2 εκατομμυρίων ευρώ (όπως το είχαν παραλάβει από την προηγούμενη διοίκηση) έχοντας εξασφαλίσει κι ένα μικρό «περίσσευμα» της τάξεως των 200.000 ευρώ την ώρα που η τακτική επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού αγγίζει το ιστορικό χαμηλό των 6 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. «Το Εθνικό δεν χρωστάει» σημείωνε εμφατικά ο κ. Λιβαθινός διευκρινίζοντας «πως δεν παραλάβαμε καμμένη γη και δεν κατηγορώ κανέναν προκάτοχο μου· ο καθένας έκανε αυτό που πίστευε καλύτερο για τον οργανισμό. Εμείς πάλι επιδιώκουμε ένα Εθνικό που να τολμάει, να βγαίνει μπροστά χωρίς εκπτώσεις και χωρίς να θέτει ως αυτοσκοπό του τα εισιτήρια».

Με τη χειμερινή σεζόν να λήγει ικανοποιητικά – καθώς τα εισιτήρια έχουν αυξηθεί αν και τελικά οι εισπράξεις είναι μειωμένες εξαιτίας της χαμηλής τιμολογιακής πολιτικής – και τις περισσότερες από τις φετινές παραγωγές να είναι sold out και μοιραία να «αυτοχρηματοδοτούνται», το Εθνικό μοιάζει να υπολογίζει για τα επόμενα καίρια βήματα του στο θεσμό των χορηγιών.

Ethniko Rex
Το ισόγειο του Rex – όπου θα εγκατασταθεί η Παιδική και Εφηβική σκηνή του Εθνικού – ανακατασκευάζεται χάρη στη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση.

Το Ίδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει να χρηματοδοτήσει την ανακατασκευή του νέου Rex, της ισόγειας αίθουσας στο ιστορικό κτήριο της Πανεπιστημίου, δίνοντας το πράσινο φως για την αρχιτεκτονική μελέτη που θα διαμορφώσει ασφαλώς το χώρο προκειμένου να στεγάσει την παιδική και εφηβική σκηνή, με καλλιτεχνική υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου. Το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του επόμενου χειμώνα, ενδεχομένως και στα τέλη του 2017. Την ίδια ώρα, εργασίες ανακατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στους επόμενους μήνες και στο Σχολείον της Ειρήνης Παππά (που θα βρίσκεται υπό τη διαχείριση του Εθνικού έως το 2027) ώστε να μεταφερθεί εκεί η Δραματική Σχολή του χάρη στην οικονομική στήριξη του Ιδρύματος Λάτση. Διευθύντρια της Δραματικής Σχολής του Εθνικού αναλαμβάνει η Ελσα Ανδριανού.

Ethniko vgenopoulou
Η Σοφία Βγενοπούλου, χρίζεται υπεύθυνη της Παιδικής και Εφηβικής σκηνής του Εθνικού. 

Μέσω της χορηγίας Λάτση μοιάζει να μπαίνει σε τροχιά πραγμάτωσης και ο στρατηγικός στόχος του Στάθη Λιβαθινού να συνδέσει το Εθνικό και τη Δραματική Σχολή του με την ίδρυση τμήματος Σχολής Σκηνοθεσίας, χωρίς ωστόσο να υπάρχει για την ώρα σαφές χρονοδιάγραμμα αναφορικά με την έναρξη λειτουργίας της. Εκτός από τους φερέλπιδες σκηνοθέτες πάντως, στέγη στο Εθνικό αναμένεται να βρουν και οι νέοι συγγραφείς καθώς ενεργοποιείται ξανά ο θεσμός του studio νέων Ελλήνων συγγραφέων με επικεφαλής του τη σκηνοθέτιδα Σύλβια Λιούλιου.

Ethniko Sxoleion
Το Σχολείον αναμένεται να στεγάσει τη Δραματική σχολή του Εθνικού μετά από αναγκαίες εργασίες ανακατασκευής που θα χρηματοδοτήσει το Ιδρυμα Λάτση.

Ανάμεσα στα ανοιχτά “μέτωπα” που κλείνουν κατά την πρώτη χρονιά της θητείας τους, είναι οι συμβάσεις του Εθνικού θεάτρου με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. «Βρήκαμε μια φόρμουλα που είναι εντάξει με τους ηθοποιούς και συνάμα δεν τινάζει το Εθνικό στον αέρα. Κάναμε αμφότεροι τις σωστές υποχωρήσεις ώστε να μην διαταραχθεί η εμπιστοσύνη που μας δείχνουν οι ηθοποιοί, ακούγοντας ωστόσο και τις ανάγκες του θεάτρου» τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, αναγγέλλοντας την υπογραφή των νέων συμβάσεων με το ΣΕΗ, 100 ετησίως κατά μέσο όρο, με ποικιλία διάρκειας συμβολαίων (5μηνη, 6μηνη και οκτάμηνη).

Ethniko Panousis
Ο Τζίμης Πανούσης θα πρωταγωνιστήσει το προσεχές καλοκαίρι στην αριστοφανική «Ειρήνη» του Εθνικού.

Μόνο για την προσεχή καλοκαιρινή σεζόν στο Εθνικό θα υπογραφούν 50 συμβάσεις, από καλλιτέχνες που θα εργαστούν στις δύο παραγωγές του. Με τη φόρα της περσινής πρότασης του Μιχαήλ Μαρμαρινού στη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη, το Εθνικό επανακάμπτει με τη μουσική ανάγνωση της «Ειρήνης», μια σύγχρονη θεατρική όπερα που ενώνει τις δυνάμεις της διεθνούς μας Καμεράτας, της σύνθεσης του Νίκου Κυπουργού, του ανατρεπτικού λιμπρέτου του Δημοσθένη Παπαμάρκου, του σκηνοθέτη Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη και της πλέον αριστοφανικής περσόνας, του Τζίμη Πανούση. «Το θέμα του Αριστοφάνη πρέπει να μας απασχολεί μέχρι αϋπνίας. Και φέτος καταθέτουμε μια πρόταση στο θέατρο του, μη αυτονόητη. Μόνο υπό αυτές τις προϋποθέσεις το Εθνικό θα επανέρχεται στο Αριστοφάνη. Αν δηλαδή του χρόνου δεν έχουμε κάποια ενδιαφέρουσα ιδέα, είναι προτιμότερο να μην κατεβάσουμε Αριστοφάνη στην Επίδαυρο» τόνιζε χαρακτηριστικά ο Στάθης Λιβαθινός.

Ethniko Εvaggelatou
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου κάνει φέτος το ντεμπούτο της στην Επίδαυρο για λογαριασμό του Εθνικού με την «Αλκηστη» του Ευριπίδη. 

Η «Άλκηστη» του Ευριπίδη θα είναι η δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου με τη Μαρία Κίτσου στον επώνυμο ρόλο. Στο πλαίσιο των οικονομικών στενοτήτων, οι περιοδείες που θα ακολουθήσουν την πρεμιέρα των παραστάσεων στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου θα είναι περιορισμένες με 10 επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα.

Εξίσου συνετό, τουλάχιστον ως προς τον αριθμό των παραγωγών, αναμένεται να είναι και το ρεπερτόριο της επόμενης χειμερινής περιόδου. Στην Κεντρική Σκηνή θα ανέβουν κλασικά, «ασφαλή» κείμενα με δημοφιλείς πρωταγωνιστές: «Πέερ Γκυντ» του Ιψεν σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Λιγνάδη με τον ίδιο και τη Στεφανία Γουλιώτη στους βασικούς ρόλους, «Ψηλά από τη γέφυρα» του Αρθουρ Μίλερ σε σκηνοθεσία της Νικαίτης Κοντούρη και πρωταγωνιστή το Γιώργο Κιμούλη στην παρθενική του εμφάνιση στο Εθνικό και τον «Τίμων, τον Αθηναίο» που θα σηματοδοτήσει την επιστροφή του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του στα σαιξπηρικά έργα.

Ethniko Kimoulis
Ο Γιώργος Κιμούλης θα βρεθεί για πρώτη φορά στη σκηνή του Εθνικού τον επόμενο χειμώνα.

Σίγουρες θεωρούνται οι επαναλήψεις τριών ή τεσσάρων παραστάσεων της φετινής σοδειάς που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία (μεταξύ αυτών τα «Στέλλα κοιμήσου» του Γιάννη Οικονομίδη, «Γενικός Γραμματέας» της Σοφίας Μαραθάκη) καθώς και η ένταξη παραστάσεων που προέκυψαν από το θεσμό «Ο συγγραφέας του μήνα» στον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς.

Παρά την τακτοποίηση των ανοιχτών ζητημάτων, την κατάθεση προτάσεων, τις συνέργειες του Εθνικού εντός κι εκτός Ελλάδος, τις παράλληλες δράσεις, ο Στάθης Λιβαθινός έκλεινε νωρίτερα τη συνάντηση με την παραδοχή πως «κάνουμε λιγότερα απ’ όσα θα μπορούσαμε». Η κεντρική επιδίωξη του για το μέλλον του Εθνικού θεάτρου μέσα από τη λειτουργία ενός ασνάμπλ εξακολουθεί να είναι μια από τις κεντρικές επιδιώξεις του. «Η κατανάλωση έργων και παραστάσεων δεν είναι ό,τι καλύτερο για ένα Εθνικό θέατρο. Θα ήθελα πολύ να πετύχουμε ένα θέατρο συνόλου, να γυρίσουμε στη λογική της ομάδας. Ωστόσο, για να συμβεί αυτό πρέπει να αλλάξει η δομή του Εθνικού. Και δεν είναι εύκολο».

Περισσότερα από Επίκαιρα