Δέκα παραστάσεις που φέρνουν την Άνοιξη
Τα καλύτερα στο θέατρο και στο χορό που μας επιφυλάσσει η ενδιάμεση, στο χειμώνα και το καλοκαίρι, περίοδος σε μια αναλυτική λίστα.
Τοπία – Χορογραφία πολλών αστέρων
Ο Ντάγκλας Λι (ο Βρετανός χορογράφος με το διεθνές εκτόπισμα), ο Μπενζαμίν Μιλπιέ (πρώην διευθυντής της όπερας του Μπαλέτου του Παρισιού) και ο Αντώνης Φωνιαδάκης (καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ) ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια πολυαναμενόμενη τοπιογραφία-χορογραφία πάνω σε έργα των Πόσο, Μπαχ και Ανταμς. Πολλές όψεις του νεοκλασικού μπαλέτου που εγκαινιάζουν επισήμως την Κεντρική Σκηνή της Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Πρεμιέρα στις 31 Μαρτίου στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Θεία κωμωδία – Οι Vasistas επιστρέφουν με Δάντη
Το φανταστικό ταξίδι του Δάντη στον Κάτω Κόσμο, έργο – σταθμός στην ευρωπαϊκή σκέψη, οδηγεί τα επόμενα βήματα της δραστήριας ελληνικής ομάδας. Ανάμεσα στην Κόλαση, στο Καθαρτήριο και τον Παράδεισο και σε δραματουργία του Νίκου Α. Παναγιωτόπουλου – ενός μύστη της μεσαιωνικής δραματουργίας – η σκηνοθέτις Αργυρώ Χιώτη οργανώνει ένα «πνευματικό road trip» πάνω στην αλληγορική ποίηση του Δάντη για μια οκταμελή ομάδα ηθοποιών και μια εξαμελή ορχήστρα εγχόρδων.
Πρεμιέρα στις 22 Απριλίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Colossus– Η νέα σκηνοθεσία του Θάνου Παπακωνσταντίνου
Πέντε χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση με το «Venison» – το οποίο διαδέχθηκε ένα χρόνο μετά το «Pedestal» – δύο έργα εμπνευσμένα από τις «Ευμενίδες» και τις «Χοηφόρους» αντίστοιχα, ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου έρχεται να ολοκληρώσει το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας «Carnage» προτείνοντας μια ελεύθερη απόδοση της «Ορέστειας» του Αισχύλου. Με αφετηρία την τραγωδία του «Αγαμέμνονα» και σαφή αναφορά στα ολοκληρωτικά καθεστώτα του 20ού αιώνα και στην κοινωνία αυτοδικίας στην οποία περνά ο άνθρωπος, η σκηνική σύνθεση του Παπακωνσταντίνου έχει για πρωταγωνίστρια την ιέρεια του σωματικού θεάτρου και του Θόδωρου Τερζόπουλου, Σοφία Χιλλ.
Πρεμιέρα στις 22 Απριλίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Η τάξη μας – Μισαλλοδοξία στα χρόνια του Ναζισμού
Το συγκλονιστικό έργο του Πολωνού Ταντέους Σλομποντζιάνεκ (που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού το περασμένο καλοκαίρι και διακόπηκε απροσδόκητα) για την καθηλωτική ιστορία ενός Πολωνικού χωριού στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου περνάει στα σκηνοθετικά χέρια του Τάκη Τζαμαργιά. Η θηριωδία και η μισαλλοδοξία που ενεργοποιεί ο ναζισμός σε μια μικρή κοινωνία, όπως την αναβιώνει μια δεκαμελής ομάδα ηθοποιών με προεξάρχοντες τους Ράνιας Οικονομίδου, Θέμη Πάνου, Γιώργου Πυρπασόπουλου, Κωνσταντίνας Τάκαλου, Καίτης Κωνσταντίνου.
Πρεμιέρα στις 27 Απριλίου στο Εθνικό θέατρο
Οπερέτα του Γκομπρόβιτς δια χειρός Νίκου Καραθάνου
Μετά το σπάνιο ποιητικό του ξέσπασμα δια μέσου του Αριστοφάνη και των «Ορνίθων του» ο Νίκος Καραθάνος επανακάμπτει με το σπάνια παιζόμενο έργο του Βίτολντ Γκομπρόβιτς. Κείμενο προφητικό για το Μάη του ’68 εξόχως πολιτικό, κριτικό και σουρεαλιστικό κινητοποιεί ξανά με τραγούδια, νούμερα, χορούς – όλη την ελαφράδα της οπερέτας δηλαδή – την ομάδα του Νίκου Καραθάνου αποτελούμενη αυτή τη φορά από τους Κώστα Μπερικόπουλο, Εύη Σαουλίδου, Μιχάλη Σαράντη, Έλενα Τοπαλίδου, Χάρη Φραγκούλη, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Νάντια Κοντογεώργη, Κώστα Κορωναίο. Για την ώρα το πρώτο σήμα που εκπέμπει η παράσταση, είναι η αγριεμένη όψη ενός χιμπατζή μέσα στη σκοτεινιά και την ομίχλη.
Πρεμιέρα στις 29 Απριλίου στο Εθνικό θέατρο, σκηνή Rex
Ερωτόκριτος – Τώρα και σε μιούζικαλ
Το εμβληματικό έμμετρο έργο του Βιντσέζου Κορνάρου συναντά την πρωτότυπη σύνθεση του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή και την ποπ αισθητική του Κωνσταντίνου Ρήγου. Και εγένετο… μιούζικαλ. Πρόκειται για την πρώτη παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στο είδος του μιούζικαλ με τις αναφορές στη τζαζ και τα μπλουζ καθώς και στοιχεία της κρητικής μουσικής παράδοσης. Μια μοντέρνα εκδοχή στην ερωτική ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας με τους Θοδωρή Βουτσιδάκη και Μαρίνα Σάττι στους βασικους ρόλους.
Πρεμιέρα στις 5 Μαΐου στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Τυραννόσαυροι Ρεξ – Η Λένα Κιτσοπούλου πειραματίζεται (ξανά)
Η προσμονή για τη νέα πρόταση της ανατρεπτικής δημιουργού ανανεώνεται στο φυσικό της χώρο: Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Με μια δραματουργία – καυστικό σχόλιο στην αδυναμία του σύγχρονου Ελληνα να ζήσει επί της ουσίας και να επικοινωνήσει, η Κιτσοπούλου προϊδεάζει: «Το έργο αυτό θα θελήσει να γιορτάσει την τεράστια ανάγκη μας για επικοινωνία μέσα από την οδό της ανικανότητας μας για αυτήν. Θα είναι δηλαδή μια από τα ίδια. Μια βαρετή ιστορία ανθρωπιάς υπό εξαφάνιση. Το ανθρώπινο τέρας θα χωρέσει τελικά μέσα σε ένα μικρό διαμέρισμα κι ας εξέχει η ουρά του λίγο έξω από την πόρτα. Κι ας προσπαθεί το τεράστιο κεφάλι του να πάρει μια ανάσα έξω από το παράθυρο της πολυκατοικίας του». Μαζί της επί σκηνής οι σταθεροί συνεργάτες της Εμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα.
Πρεμιέρα στις 11 Μαϊου στο Εθνικό θέατρο, Πειραματική Σκηνή
Νέο έργο και διεθνής περιοδεία για το Δημήτρη Παπαϊωάννου
Η αθηναϊκή – παγκόσμια πρεμιέρα, η συμπαραγωγή της Στέγης με το φεστιβάλ της Αβινιόν (και όχι μόνο) κι ένα αιωρούμενο ανδρικό παπούτσι να ξεκολλάει από τις ρίζες του. Αυτά είναι όλα όσα γνωρίζουμε για την επιστροφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου – και πάλι με σημείο εκκίνησης την Κεντρική Σκηνή της Στέγης και με ήδη 13 σταθμούς ανά την Ευρώπη και τον κόσμο για τη συνέχεια της. Ένα εικαστικό πείραμα στη πλέον δημιουργική φάση ωριμότητας στην οποία τελεί τα τελευταία χρόνια ο διεθνής μας χορογράφος.
Πρεμιέρα στις 24 Μαΐου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Οι «Φωνές» του Χάρολντ Πίντερ σε μια παράσταση
«Αλάσκα», «Νύχτα», «Οικογενειακές φωνές», «Ένα για το δρόμο». Τα τέσσερα μονόπρακτα του Χάρολντ Πίντερ ενώνονται κάτω από μια κοινή παράσταση (υπό τον τίτλο «Φωνές») και τη σκηνοθετική ματιά του νεαρού Μάνου Καρατζογιάννη. Ο έρωτας, η οικογένεια, η εξουσία είναι τα μοτίβα που απασχολούν την πιντερική σκέψη σε τέσσερις ιστορίες με ερμηνευτές τους Δημήτρη Καταλειφό, Ολια Λαζαρίδου, Λουκία Μιχαλοπούλου και Νίκο Πουρσανίδη.
Μια αδιαφιλονίκητη τραγωδός, η Αμαλία Μουτούση κι ένας συνθέτης-ερευνητής του ήχου, ο Δημήτρης Καμαρωτός, συναντιούνται στον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, προτείνοντας μια διαφορετική εμπειρία θέασης και ακρόασης του αρχαίου δράματος. Η μουσική σαν μια παράλληλη σύνθεση αμφισβητεί τη φωνή και το λόγο παρότι εκκινεί από αυτήν. Ο μουσικός και η ηθοποιός καταλαμβάνουν τη σκηνή του Παρνασσού και αφηγούνται τα πάθη της Φαίδρας και του Ιππόλυτου, βυθίζοντας μας σε μια ιστορία γεμάτη έρωτα, ομορφιά, μίσος και εκδίκηση.
Πρεμιέρα στις 7 Ιουνίου στο Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσό»
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της