Ο «Ερωτόκριτος» τραγουδά και χορεύει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ένα ποίημα που απέχει από εμάς τέσσερις αιώνες, τον Ερωτόκριτο, μετατρέπει σε μιούζικαλ ο Δημήτρης Μαραμής, έπειτα από παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, παρουσιάζοντας την παράσταση που σκηνοθετεί και χορογραφεί ο Κωνσταντίνος Ρήγος από την Παρασκευή 5 Μαΐου στην Εναλλακτική Σκηνή της, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ο Ερωτόκριτος, ένα αφηγηματικό ποίημα 10.000 στίχων σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, γραμμένο στην κρητική διάλεκτο, αποτελεί το γνωστότερο έργο της Κρητικής Αναγέννησης και ένα από τα πρώτα έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, γράφτηκε περίπου το 1600 από τον Βιτσέντζο Κορνάρο.
Το έργο εξιστορεί τον έρωτα δύο νέων από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, του Ερωτόκριτου, γιου αυλικού, και της Αρετούσας, κόρης του βασιλιά της Αθήνας Ηράκλη, ο οποίος μετά από πολλές περιπέτειες, αντιδράσεις και αντιξοότητες οδηγείται σε αίσιο τέλος. Παράλληλα, μέσα από τους στίχους του, ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια του αναγνώστη ο κόσμος της βενετοκρατούμενης Κρήτης, αναδεικνύεται η πολιτισμική του φυσιογνωμία, οι αντιλήψεις, οι ιδέες και οι συμπεριφορές της εποχής.
Επιχειρώντας να προσεγγίσει το μουσικό θέατρο σε όλες του τις εκφάνσεις, η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ανέθεσε στον Δημήτρη Μαραμή, γνωστό συνθέτη του έντεχνου κυρίως τραγουδιού, να διερευνήσει το μουσικό και σκηνικό ιδίωμα του μιούζικαλ, ένα από τα είδη του ελαφρού μουσικού θεάτρου που για πρώτη φορά εντάσσεται στα ερευνητικά ενδιαφέροντα της Εναλλακτικής Σκηνής.
Με αναφορές στην τζαζ και τα μπλουζ, ο Δ. Μαραμής φέρνει το λεξιλόγιο του μιούζικαλ κοντά στην κρητική μουσική παράδοση. Το λιμπρέτο κρατά τον δεκαπεντασύλλαβο, την πρωτότυπη διάλεκτο και τη δομή του ποιήματος, χωρίς να τοποθετείται σε συγκεκριμένο χρόνο και χώρο, εστιάζοντας κυρίως στα διαχρονικά στοιχεία της ερωτικής ιστορίας, στην αρρώστια του πόθου και στις περιπέτειες των δύο νέων μέχρι να φτάσουν στο αίσιο τέλος.
«Σπάνια χρησιμοποιείται στην όπερα, στο μιούζικαλ γενικότερα, ένα ποιητικό κείμενο τόσο υψηλής ποίησης και το γεγονός αυτό, από μόνο του, συνιστά μια πρόκληση», σημειώνει ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής. «Δεν ακολούθησα αυστηρά τη γραμμική εξέλιξη της πλοκής, αλλά επέλεξα σκόρπιους στίχους από το σώμα των δέκα χιλιάδων στίχων του έργου και ανασύνθεσα σκηνές που δεν υπάρχουν μέσα στο πρωτότυπο, τουλάχιστον όχι σε αυτή τη μορφή».
Από τη μεριά του, ο σκηνοθέτης και χορογράφος Κωνσταντίνος Ρήγος σημειώνει πως στην προσέγγισή του τονίζει δύο στοιχεία: «από τη μία το χιούμορ και την ελαφρότητα, από την άλλη το δράμα, τον εφηβικό ενθουσιασμό στο πρώτο μέρος, το εφηβικό δράμα στο δεύτερο. Γιατί, μην το ξεχνάμε, στο πρωτότυπο οι ήρωες είναι πολύ νεαροί: η Αρετούσα δεκατεσσάρων και ο Ερωτόκριτος μόλις δεκαοχτώ χρονών. Ο Ερωτόκριτος είναι μια μεγάλη ιστορία αγάπης, ένα επαναστατικό κείμενο για την αγάπη».
Στην παράσταση πρωταγωνιστούν τρεις νέοι τραγουδιστές, που διαπρέπουν στο χώρο της έντεχνης ελληνικής μουσικής: Ο Θοδωρής Βουτσικάκης, που ερμηνεύει τον ρόλο του τίτλου, έχει συνεργαστεί με τους Στ. Ξαρχάκο, Χρ. Λεοντή, Ν. Κυπουργό, Λίνα Νικολακοπούλου, Ντούλτσε Πόντες, Λουίς Μπόρντα, Δ. Μαραμή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κ.ά. Η Μαρίνα Σάττι, η οποία ερμηνεύει την Αρετούσα, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Τζαζ (2009), έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Μπόμπυ ΜακΦέριν, Ουέιν Σόρτερ, Ν. Κυπουργός, αλλά και σκηνοθέτες όπως οι Θ. Μοσχόπουλος, Λ. Κονιόρδου, Ν. Μαστοράκης. Ο Gautier Βελισσάρης, ο οποίος ερμηνεύει τον ρόλο του Πολύδωρου, είναι τραγουδιστής – τραγουδοποιός, αυτοδίδακτος μουσικός και κιθαρίστας και έχει εμφανιστεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μαζί τους εμφανίζονται οι λυρικοί καλλιτέχνες Ιωάννα Φόρτη και Κωστής Μαυρογένης, ενώ συμμετέχουν ακόμα εννεαμελές ενόργανο οκταμελές φωνητικό σύνολο, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη.