Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Τα 12 θεατρικά highlights της πόλης
Οι σημαντικότερες επιλογές ανάμεσα στις 60 θεατρικές παραγωγές που επιφυλάσσει για το κοινό της Αθήνας η μεγαλύτερη πολιτιστική διοργάνωση του καλοκαιριού.
Ύμνος στον έρωτα
Η Πολωνή σκηνοθέτιδα και ιδρύτρια της ρηξικέλευθης ομάδας «Χορός Γυναικών», Μάρτα Γκόρνιτσκα – που γνωρίσαμε στο φεστιβάλ «Transitions 3» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση – επιστρέφει στην Αθήνα με το τελευταίο μέρος της τριλογίας «Mother courage». Η Γκόρνιτσκα επαναδιαπραγματεύεται το ρόλο του Χορού, ως δομικό στοιχείο της αρχαίας τραγωδίας, προκειμένου να στηλιτεύσει το ζήτημα των ανθρώπινων αξιών στην πατρίδα της όσο και στην ευρύτερη ευρωπαϊκή επικράτεια που στρέφεται ολοένα και πιο έντονα σε εθνικιστικές επιλογές. Στην παράσταση δοκιμάζει μια σύνθεση από διαφορετικές εκδοχές εθνικών ύμνων, εμβατηρίων, πατριωτικών τραγουδιών, θρησκευτικών ύμνων και λαϊκών τραγουδιών για να συστήσει ένα σαρκαστικό λιμπρέτο απέναντι στη γλώσσα των πολιτικών καλεί έναν ετερόκλητο Χορό από άντρες και γυναίκες, ενήλικες και παιδιά, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, ηλικιωμένους και άτομα με σύνδρομο Ντάουν να το ερμηνεύσει.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Η
Όλος ο Σαίξπηρ σ’ ένα τραπέζι
Η σπαζοκεφαλιά για «όλον τον Σαίξπηρ» σε μια φόρμα την οποία πολλοί δοκίμασαν απασχολεί και το σχήμα των Forced Entertaiment. Βεβαίως, οι φοβεροί Βρετανοί – που αρέσκονται στα αποδομητικά παιχνίδια από σκηνής – ζητούν από τους θεατές τους εννέα μέρες προκειμένου να τους παρουσιάσουν όλες τις εκδοχές της σαιξπηρικής εργογραφίας μέσα από 36 θεατρικές μικρογραφίες. Και το εννοούν: Κάθε παράσταση τους θα ανεβαίνει πάνω σ’ ένα τραπέζι, σαν μια προσπάθεια εξερεύνησης των δυνατοτήτων αφήγησης.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Β
Περίπατοι τέχνης στην Αθήνα και στον Πειραιά
Από την Ομόνοια ως το Λυκαβηττό· κι από τη Στοά Αττάλου στο Ελαιουργείο της Ελευσίνας. Ίσως, η πιο συντονισμένη προσπάθεια ν’ ανοίξει ένας διάλογος ανάμεσα σ’ ένα πολιτιστικό οργανισμό και την πόλη που τον φιλοξενεί. Ο νεοσύστατος θεσμός – στοίχημα «Άνοιγμα στην πόλη» επιδιώκει μέσα από 30 δράσεις, παραστάσεις, site specific περφόρμανς την επανακατοίκηση και την επανεξοικείωση με τον αστικό πυρήνα. Με επικεφαλής τον πλέον σταθερό αστικό ερευνητή Γιώργο Σαχίνη και την ομάδα του UrbanDig, η σειρά των εκδηλώσεων μας καλεί σχεδόν σε κάθε αθηναϊκή γειτονιά με ενδιαφέρον. Ωστόσο, η πλέον ανατρεπτική γνωριμία θα γίνει με την πόλη του Πειραιά, στα εργοστάσια λιπασμάτων της Δραπετσώνας, τις ταβέρνες του Κορυδαλλού, τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος, στην παλιά Τρούμπα και στα Προσφυγικά της Νίκαιας – ψηφίδες του μεγάλου λιμανιού και σταθμοί της υπο-ενότητας «Γεφυρώνοντας τις διαφορετικότητες» σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Που: Παντού
Το γεφύρι του Δρίνου
Το αριστούργημα του Νομπελίστα συγγραφέα Ιβο Αντριτς μεταφέρει στη σκηνή ο συμπατριώτης του – μολονότι συχνός επισκέπτης της ελληνικής σκηνής – Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς. Πρόκειται για ένα εμβληματικό για τα σερβικά γράμματα έργο και συνάμα για ένα αρχιτεκτονικό τοπόσημο του 16ου αιώνα στα σύνορα Βοσνίας και Σερβίας, στον δρόμο που οδηγεί στο Σαράγεβο, το οποίο συμβολοποιεί το σταυροδρόμι των τεσσάρων θρησκειών και τριών εθνοτήτων που συναποτελούν τους λαούς της περιοχής. Τι παραμένει σταθερό κι ακλόνητο στις μεγάλες ιστορικές και πολιτικές ταραχές και τι γεφυρώνει τις διαφορές; Στο διαχρονικό και υπερεθνικό ερώτημα επιχειρούν να απαντήσουν επί σκηνής η ευέλικτη ομάδα των Σοφία Κόκκαλη, Θάνου Τοκάκη, Προμηθέα Αλειφερόπουλου και Κώστα Μπερικόπουλου.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Η
Greek Freak
Το «μουσικόν – σατιρικόν» για τα ελληνικά σκυλάδικα που οργάνωσε πριν από δύο χρόνια μαζί με τον Γιώργο Παπαγεωργίου στη σκηνή του «Πόρτα» έμεινε αξέχαστο για την ανατρεπτικότητα και το cult ύφος του. Τώρα, ο Σίμος Κακάλας επιστρέφει στο είδος του βαριέτε και με μεγαλύτερες δόσεις αυτοαναφορικότητας παρουσιάζει, με τη λοξή προς τον πειραματισμό ματιά του, ένα σατιρικό Χορό «σεσημασμένων καλλιτεχνών καταδικασμένων από την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Διαδικτύου» να βρίσκονται ισοβίως επί σκηνής προκειμένου να παράγουν ισοβίως επιτυχίες για να γοητεύουν κοινό και κριτικούς.
Που: Θέατρο Ολύμπια
International Institute of political murder – Empire
Και μπορεί να ήταν απογοητευτική η περσινή φεστιβαλική παρουσία του με το «Dark ages» ωστόσο ο Μίλο Ράου συγκαταλέγεται σταθερά ανάμεσα στους σημαντικού δημιουργούς του ευρωπαϊκού πολιτικού θεάτρου με διεθνή ακτινοβολία. Ο Ελβετός σκηνοθέτης επανέρχεται στην Αθήνα με το «Empire», το τελευταίο μέρος της «Ευρωπαϊκής Τριλογίας», μιας τριετούς διερεύνησης του ουμανιστικού μύθου και της πραγματικότητας της Ευρώπης. Ποια μορφή θα έχει η νέα Ευρώπη; Μήπως η λέξη «πατρίδα» έχει αποκτήσει μια καινούργια έννοια; Τι συμβαίνει με τους ανθρώπους που έχουν χάσει την πατρίδα τους και τα υπάρχοντά τους; Ο Μίλο Ράου αναρωτιέται πάνω στη νέα ευρωπαϊκή ταυτότητα που διαμορφώνουν οι μεγάλες μετακινήσεις πληθυσμών σε μια παράσταση όπου ηθοποιοί από την Ελλάδα (πρωταγωνιστεί ο Ακύλλας Καραζήσης), τη Συρία και τη Ρουμανία – μεταξύ αυτών ένας Σύρος και ένας Κούρδος που πρωτοήρθαν στην Ευρώπη ως πρόσφυγες – αφηγούνται ιστορίες βασανιστηρίων, φυγής, θρήνου, θανάτου και αναγέννησης.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Η
Αφιέρωμα στην Φολκσμπύνε
Ο θρυλικός βερολινέζικος θίασος της Φολκσμπύνε και ο, επί 25ετίας, ριζοσπαστικός καλλιτεχνικός διευθυντής της Φρανκ Κάστορφ (λίγο πριν την αποχώρηση του από τα ηνία του θεάτρου) καταφτάνουν στην Αθήνα και κάνουν κατάληψη στην Πειραιώς 260 για δέκα ημέρες. Το ενδιαφέρον συγκεντρώνουν οι τρεις παραγωγές απευθείας από τη Φολκσμπύνε – με κορυφαία τον «Παίκτη» του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι υπό τη σκηνοθετική πάντα ματιά του Κάστορφ. Θα δούμε ακόμα την, φιλοσοφικού περιεχομένου, μεν, χιουμοριστική περφόρμανς δε, «Σ’ αγαπώ αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση» σε σκηνοθεσία του Ρενέ Πόλλες καθώς και τη μεταφορά της νουβέλας του Ντίτερ Ροτ «Μουρμουρητό» από το έτερο άξιο παιδί της Φολκσμπύνε, Χέρμπερτ Φριτς∙ ο Φριτς τολμά να τοποθετήσει 14 ηθοποιούς επί σκηνής με μοναδικό ρόλο την επανάληψη μιας λέξης καθ’όλη τη διάρκεια της σαρκαστικής αυτής παράστασης.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Δ & Θέατρο Ολύμπια
Τα στοιχειώδη σωματίδια
Παρότι μας συστήθηκε μόλις πέρυσι και μόλις στα 29 του χρόνια, ολοκληρώνοντας το Φεστιβάλ Αθηνών με μια μαραθώνια δεκάωρη παράσταση, ο Ζυλιέν Γκοσλέν κατάφερε να αποκτήσει φανατικό κοινό με την τολμηρή κι ευθύβολη του πρόταση πάνω στο ογκωδέστατο «2666» του Χιλιανού Ρομπέρτο Μπολάνιο. Το ραντεβού μαζί του ανανεώνεται φέτος με τη θεατροποίηση του κλασικού οικογενειακού μυθιστορήματος του Μισέλ Ουελμπέκ «Τα στοιχειώδη σωματίδια», σχόλιο στην παρακμή των δυτικών κοινωνιών. Παράσταση με την οποία ντεμπουτάρησε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, κερδίζοντας τις εντυπώσεις.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Δ
Το Ινστιτούτο της παγκόσμιας μοναξιάς
Η πιο δραστήρια και διακεκριμένη ομάδα στην post modern σκηνή της Ευρώπης, οι Blitz επανακάμπτουν μετά από δύο χρόνια στο ελληνικό θέατρο, εφορμώντας από «Το μαγικό βουνό», το αριστούργημα του Τόμας Μαν και βιβλίο σταθμό στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Συνθέτουν λοιπόν, μια ομάδα ανθρώπων – θύματα της αστικής μοναξιάς και σχολιάζουν την απομόνωση της Δύσης στον παγκόσμιο χάρτη και τη μοναχικότητα ως εφαλτήριο για να αντιληφθεί ο άνθρωπος το μυστήριο του χρόνου και της ζωής. Στη σκηνή μαζί με το τρίο των Παπούλια, Πασσαλή και Βαλαή εμφανίζονται οι Γιάννης Παπαδόπουλος, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Ρωμανός Καλοκύρης κ.α.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Η
Democracy in America
Από τους αγαπημένους του Φεστιβάλ Αθηνών, ο Ιταλός εικονοκλάστης Ρομέο Καστελούτσι με την ακούραστη κι ανεξάντλητη ματιά στο πολιτικό θέατρο, επανέρχεται για πέμπτη φορά στην αθηναϊκή σκηνή μ’ ένα έργο «μη πολιτιτικό». Οξύμωρο αν σκεφτεί κανείς ότι στηρίζεται στο δοκίμιο που έγραψε ο διπλωμάτης Αλέξις ντε Τοκβίλ για την αμερικανική δημοκρατία στις αρχές του 19ου αιώνα. Έχει η Δημοκρατία σκοτεινές πλευρές; Σε ποιες περιπτώσεις γίνεται τυραννία; Αυτά και άλλα ερωτήματα βασανίζουν την παράσταση του, όπως φυσικά και την εποχή μας.
Που: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Ξαφνικά πέρυσι το καλοκαίρι
Οι σκηνοθεσίες της την τελευταία τριετία – με αποκορύφωμα τις «Αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες», που παρουσιάστηκαν στο θέατρο Πόρτα – έχουν φέρει τη Γεωργία Μαυραγάνη στο προσκήνιο των υποσχόμενων σκηνοθετών. Αυτή τη φορά και μάλιστα στην πρώτη της φεστιβαλική σκηνοθεσία, η δημιουργός καταπιάνεται με το κλασικό, αυτοβιογραφικό έργο του Τένεσι Γουίλιαμς, επιχειρώντας να εστιάσει – μέσα από την ιστορία του καταραμένου ποιητή – στην ανθρώπινη επιθυμία. Πρωταγωνιστούν οι Μαρία Κεχαγιόγλου, Βαγγέλης Αμπατζής, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Άννα Μάσχα, Γρηγόρης Μπαλλάς, Ελίνα Ρίζου, Ναζίκ Αϊδινιάν.
Που: Πειραιώς 260, Κτήριο Δ
Γράμμα σ’ έναν άνδρα
Η τελευταία τους συνάντηση – και πάλι επί φεστιβαλικού εδάφους – με το «Old Woman» και συνοδοιπόρο του Γουίλεμ Νταφόε, είχε, χωρίς άδικο, συμπεριληφθεί στα θεατρικά γεγονότα της χρονιάς. Τέσσερα καλοκαίρια μετά, ο δάσκαλος του αμερικανικού εξπρεσιονισμού Μπομπ Γουίλσον και ο θρύλος του παγκόσμιου χορού, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ ενώνουν ξανά τις δυνάμεις τους για να αφηγηθούν στιγμές από το ημερολόγιο ενός άλλου μπαλετικού μύθου, του Βάσλαβ Νιζίνσκι. Με πορεία στις σκηνές της Νέας Υόρκης και του Λος Αντζελες, το σόλο «Letter to a man» επισφραγίζει τη βαθιά σχέση του Μίσα με τον Μπομπ Γουίλσον, με αφορμή ένα ρόλο που ο πρώτος είχε αρνηθεί να υποδυθεί ακόμα και σε πρόταση του Ινγκμαρ Μπέργκμαν.
Που: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Πότε: 10-13 Ιουλίου, 21.00