Θεατής: Λεντς σε σκηνοθεσία Χάρη Φραγκούλη στο Bios
Εντυπώσεις από την παράσταση «Λεντς» του Γκέοργκ Μπύχνερ που παρουσιάζεται στο Bios, σε σκηνοθεσία Χάρη Φραγκούλη.
Το έργο
Για τον λόγο αυτό ο Λεντς απομονώθηκε από τον λογοτεχνικό περίγυρο, ενώ η συγγραφική του αξία αναγνωρίστηκε καθυστερημένα. Κύρια πηγή του Μπύχνερ αποτέλεσε το ημερολόγιο του πάστορα Όμπερλιν, που περιμάζεψε τον Λέντς όταν η κατάσταση του άρχισε να χειροτερεύει. Αργότερα, μετά από μια πρόσκαιρη, ωστόσο φαινομενική, βελτίωση θα συναντήσουμε τον Λεντς στη Ρωσία, που μοιάζει αρχικά ως γη της Επαγγελίας καθότι συμβολίζει την αρχή μιας νέας ζωής, στην κατάληξη όμως θα αποδειχθεί φρούδα αφού εκεί θα τον βρει ο μοναχικός και εξαθλιωμένος θάνατος.
Εκεί εντοπίζει κανείς την γενεσιουργό και κύρια αιτία για τη δύνη αυτή, τις κοινωνικές σχέσεις δηλαδή, τις αμφιταλαντεύσεις της παράνοιας με τη λογική, τις λεκτικές και νοηματικές εξάρσεις που φτάνουν στην ακρότητα, τους αυτοτραυματισμούς ως τιμωρία και λύτρωση μαζί, τη στιγμιαία ελπίδα σωτηρίας, την αυτογνωσία που οδηγεί στη μοναξιά και εν τέλει στην (αυτό)απόρριψη. Διακρίνουμε πινελιές ταύτισης των δύο αντρών, συγγραφέα και λογοτεχνικού του -εν προκειμένω και πραγματικού- ήρωα καθότι ο Μπύχνερ μέσα από τις γραμμές του για τον δεύτερο φαίνεται να καταθέτει και κομμάτια της δικής του ψυχής, η δική του αντιθετική προσέγγιση στα λογοτεχνικά δρώμενα της εποχής, ο δικός του παραμερισμός από το περιβάλλον, το μαύρισμα της δικής του ψυχής και η απογοήτευση, είναι στοιχεία κοινά με τον παράδοξα αληθινό ήρωα του.
Χάρης Φραγκούλης, ηθοποιός – σκηνοθέτης
Η Παράσταση
Αναφέρουμε ενδεικτικά τη σταδιακή πορεία στην παράνοια όπως αληθώς ξεπρόβαλε από τον Μ. Τιτόπουλο, τον μονόλογο- μανιφέστο κατά του ιδεαλισμού που με σφρίγος απέδωσε ο Α. Κοντόπουλος, το χάσιμο κάθε ελέγχου, την πλήρη υποταγή στην τρέλα, όπως αποδόθηκε με το συνταρακτικό ξέσπασμα –ερμηνευτικό ρεσιτάλ από τον Γιάννη Παπαδόπουλο, στις στιγμές που η κρίση περνά από το μυαλό στο σώμα και αυτό ενεργεί απροσδιόριστα. Πέφτει, σηκώνεται, ουρλιάζει, κλαίει, παλεύει με ανύπαρκτους εχθρούς, τρώει τα πλήκτρα του πιάνου, απογυμνωμένος από ρούχα και αισθήσεις όχι όμως και από συναισθήματα τείνει στο τέλος το χέρι του στο κοινό επιζητώντας την επαφή. Είναι ο Λέντς, ο Μπύχνερ, είναι και οι δυο μαζί, ίσως κάποιος πιο σύγχρονος, λίγη σημασία έχει πια η αναρώτηση. Φρίκη, τρόμος και υπόκλιση θαυμασμού για το αριστοτεχνικό πορτρέτο ενός σχιζοφρενή. Πρωτότυπη πινελιά η Ηρώ Μπέζου που κινείται ανάμεσα στους θεατές, τους τραγουδάει, τους αγκαλιάζει, θέλοντας να τους κάνει συμμέτοχους στην παράσταση, να τους απαλύνει συγχρόνως από τη σκληράδα του κειμένου, χωρίς ωστόσο να ξεστρατίζει από αυτό. Ικανοποιητική και η έτερη της παρέας Σοφία Κόκκαλη που καταπιάνεται με τον ευαίσθητο πάστορα Όμπερλιν.
Το Σύνολο
Η παράσταση είναι ξεκάθαρα άρτιο αποτέλεσμα εντατικής και συνολικής δουλειάς. Τον κύριο λόγο έχουν οι ερμηνείες -αποδεικνύεται και από το δέσιμο μεταξύ τους- που καταφέρνουν ατόφιες, με ειλικρίνεια και αμεσότητα να κρατήσουν το ενδιαφέρον ακόμα και όταν το εκ φύσεως δύσκολο κείμενο μπερδεύεται, κουράζει και ίσως σε στιγμές στην πορεία της παρακολούθησης του χάνεται. Πυκνό στα νοήματά του, ταξίδι στα άδυτα της ψυχής, αληθοφανής περιγραφή της σχιζοφρένειας, είναι ένα κείμενο με ιδιαίτερα σκληρό περιεχόμενο, ασυνήθιστο και ασύμβατο θεατρικά, που κατάφερε όμως να μετατραπεί σε πετυχημένο σύνθετο πείραμα από μια έντιμη ομάδα που βούτηξε σε βαθιά νερά.