Η βοηθός
Ο Ολιβιέ Ασαγιές κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάνες με… βοηθό την εξαιρετική Κρίστεν Στιούαρτ αλλά η ατμοσφαιρική ταινία του δεν έχει καθόλου σεναριακή πειθώ.
Η Μορίν, μια νεαρή Αμερικανίδα, ζει στο Παρίσι και εργάζεται ως προσωπική βοηθός αγορών μιας διασημότητας. Ακόμα, ίσως διαθέτει την ψυχική ικανότητα να επικοινωνεί με πνεύματα, όπως ο δίδυμος αδερφός της, Λούις, τον οποίο έχασε πρόσφατα. Σύντομα, η Μορίν θα αρχίσει να λαμβάνει διάφορα μυστηριώδη μηνύματα, από άγνωστη πηγή.
Με οδηγό τον «Ενοικο» του Πολάνσκι και κλασικές στιγμές του σινεμά του φανταστικού, ο Ασαγιάς κατασκευάζει ένα στιλάτο αλλά επιτηδευμένο παραψυχολογικό θρίλερ, όπου οι αρχικές υποσχέσεις του δυνατού ξεκινήματος δίνουν τη θέση τους σε μια ιστορία που καταντά υπερβολικά εγκεφαλική και βαρετή. Ευτυχώς για τον Γάλλο υπάρχει μια πρωταγωνίστρια μπαρουτοκαπνισμένη που θυμάται τις πιασάρικες στιγμές της νεότητας της στο «Λυκόφως», τότε που ως Μπέλα διχαζόταν ως προς το που θα δώσει την καρδιά της (στον λυκάνθρωπο ή τον βρυκόλακα). Η αμερικανίδα Κρίστεν Στιούαρτ συνεργάζεται για δεύτερη φορά με το γάλλο σκηνοθέτη μετά από το «Τα σύννεφα του Σιλς Μαρία» όπου επαναλαμβάνει τρόπο τινά τον ίδιο ρόλο – τότε ήταν η βοηθός της σταρ που υποδυόταν η Ζιλιέτ Μπινός – χτίζοντας μια σχέση δημιουργού και μούσας, που πάντως δεν προβλέπεται να έχει και μεγάλη συνέχεια αν κρίνουμε από τα γιουχαίσματα που έφαγε η ταινία στις Κάνες. Ίσως υπερβολικές αλλά εμπεριέχουν σε μεγάλο βαθμό την γλώσσα της αλήθειας. Τα σκηνοθετικά κολπάκια του Ασαγιάς και η φιλότιμη προσπάθεια της Στιούαρτ δεν μπορούν να μας κρύψουν την ουσία του φιλμ αυτού: πρόκειται για ένα σεναριακό αχταρμά με απλοϊκό συμβολισμό πάνω στη μοναξιά και την αγωνία του σύγχρονου ατόμου. Μάλιστα, μάλιστα…
Κωνσταντίνος Καϊμάκης