Εθνικό Θέατρο: Γιατί οι εργασιακές σχέσεις είναι ξανά σε κρίση;
Ένα αναρτημένο πανό του ΣΕΕΘ στον προαύλιο χώρο του Εθνικού θεάτρου συνοψίζει το τεταμένο κλίμα στις σχέσεις εργαζομένων και διοίκησης. Τι ζητάει το Σωματείο, τι απαντά η διεύθυνση του οργανισμού.
«Αξιοπρέπεια και σεβασμός στην εργασία – Στοιχεία Πολιτισμού». Το αναρτημένο, εδώ και λίγες ημέρες, πανό στον προαύλιο χώρο του Εθνικού θεάτρου από το Σωματείο των Εργαζομένων του (ΣΕΕΘ) μαρτυρά πως οι εργασιακές εντάσεις στους κόλπους του οργανισμού δεν έχουν κοπάσει. Οι πρόσφατες απεργιακές κινητοποιήσεις του σωματείου και η ανταλλαγή ανακοινώσεων με τη διοίκηση του Εθνικού θεάτρου – όπου αιχμή του δόρατος ήταν η υπογραφή συλλογικής σύμβασης για τους τεχνικούς και διοικητικού υπαλλήλους του – δεν εκτόνωσαν την κατάσταση, όπως όλα δείχνουν.
Κι ενώ η κρίση εντός του Διοικητικού Συμβουλίου δείχνει να αποτελεί παρελθόν (κατά την τελευταία ανακοίνωση του ο καλλιτεχνικός διευθυντής Στάθης Λιβαθινός συνυπογράφει για πρώτη φορά με τον πρόεδρο του ΔΣ Θανάση Παπαγεωργίου) ενώ αναμένεται άμεσα και η υπογραφή συλλογικής σύμβασης με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), το μέτωπο με το τεχνικό και διοικητικό προσωπικό παραμένει ανοιχτό.
Το πανό που έχει αναρτήσει στο προαύλιο του Εθνικού θεάτρου το Σωματείο των Εργαζομένων.
Το ΣΕΕΘ, δια του προέδρου του Μάκη Σπετσιέρη, προειδοποιεί πως οι εργαζόμενοι του Εθνικού θα «εντείνουν τις κινητοποιήσεις τους» κατηγορώντας τη διοίκηση του οργανισμού πως «η διαπραγμάτευση για τη συλλογική σύμβαση δεν έχει προχωρήσει»· κάνοντας μάλιστα λόγο για απροθυμία να δοθούν λύσεις. «Δεν ζητούμε τίποτα περισσότερο από την ανανέωση της προηγούμενης συλλογικής σύμβασης. Δεν διαπραγματευόμαστε για υψηλότερους μισθούς και αυξήσεις από το υπουργείο Οικονομικών. Αμειβόμαστε βάσει του μισθολογίου του Δημοσίου» εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΕΕΘ.
Την ίδια ώρα ωστόσο, η εικόνα που μεταφέρει η διοίκηση του Εθνικού είναι πολύ πιο ψύχραιμη. Ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής Θοδωρής Αμπαζής (καθώς ο Στάθης Λιβαθινός μόλις επέστρεψε από τις Βρυξέλλες όπου σκηνοθέτησε την όπερα της «Aida» για λογαριασμό του La Monnaie) μας ενημερώνει πως τόσο η διαδικασία για την υπογραφή της ανανεωμένης σύμβασης έχει προχωρήσει όσο και ότι στη θέση της τηρείται η προηγούμενη. Συνεπώς προς τι οι αντιδράσεις;
Ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής Θοδωρής Αμπαζής.
«Η συλλογική σύμβαση είναι σχεδόν έτοιμη, ήδη την επεξεργάζονται τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και εκτιμώ ότι θα έχουμε ολοκληρώσει τη διαδικασία μέσα στην εβδομάδα» ενημερώνει σχετικά ο κ. Αμπαζής. «Η μοναδική διαφορά της νέας σύμβασης με την προηγούμενη έγκειται στην μη έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών ενός επιδόματος προς τους εργαζόμενους για αγορές σε super market (συνολικού κόστους ετησίως 120.000 ευρώ το οποίο αντιστοιχεί σε 50 ευρώ το μήνα ανά εργαζόμενο), το οποίο και αναζητούμε τρόπους για να επαναφέρουμε. Δεν διακυβεύεται κάτι άλλο. Αν, δηλαδή, δεν συμφωνήσουμε στο συγκεκριμένο άρθρο με το υπουργείο, δεν επηρεάζονται οι αποδοχές των εργαζομένων του Εθνικού. Ο μισθός τους είναι σίγουρος» καθησυχάζει ο αναπληρωτής διευθυντής.
Παρόλα αυτά, οι εργαζόμενοι του Εθνικού θεάτρου εμμένουν στη θέση τους φέρνοντας κι άλλα επιχειρήματα στη δυστοκία συνεννόησης με τη διοίκηση κατηγορώντας την για κωλυσιεργία στη λήψη αποφάσεων – όπως για παράδειγμα η καθυστέρηση εξασφάλισης αναβατορίου για άτομα με κινητικές δυσκολίες στην Πειραματική Σκηνή που λειτουργεί στο «-1» του Rex (αναγκάζοντας τους ίδιους να μεταφέρουν στα χέρια τους θεατές) ή η άρνηση να καταβληθούν οι προβλεπόμενες αποζημιώσεις για την, εκτός έδρας, εργασία σε δύο υπαλλήλους που αμέλησαν να προσκομίσουν εγκαίρως τα παραστατικά τους.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός.
Στην πρόσφατη ανακοίνωση των Λιβαθινού – Παπαγεωργίου δίνονταν απαντήσεις τόσο για το ζήτημα του αναβατορίου το οποίο οφείλεται σε καθυστέρηση προμήθευσης του από το εξωτερικό όσο και για την μη καταβολή εκτός έδρας αποζημιώσεων σε δύο εργαζόμενους που απευθύνθηκαν στο λογιστήριο με τα παραστατικά τους μετά το πέρας της ορισμένης προθεσμίας.
Και πάλι, επανέρχεται ο Θοδωρής Αμπαζής, λέγοντας πως «αυτά είναι ζητήματα που προκύπτουν διαρκώς σ’ ένα μεγάλο οργανισμό και δεν θεωρώ πως συνιστούν σημεία ρήξης με το σωματείο. Το Εθνικό παρέχει στους εργαζομένους του ένα ασφαλές περιβάλλον τη στιγμή που στην ελεύθερη αγορά του θεάτρου επικρατεί το χάος· κι αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε» επισημαίνει.
Το ΣΕΕΘ από την πλευρά του εξηγεί πως «δεν μπορεί να μπει σε σύγκριση με τον εργασιακό μεσαίωνα που επικρατεί στην ελεύθερη αγορά. Αλίμονο αν το έκανε. Το μη χείρον, βέλτιστον» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Σπετσιέρης. Και δεν αποκλείει, παρότι «είναι πολύ νωρίς ακόμα» να απειληθεί η ομαλή παρουσία του Εθνικού στο Φεστιβάλ Επιδαύρου προκηρύσσοντας απεργία όπως εξάλλου έπραξαν και προ δύο εβδομάδων κατά την πρεμιέρα της «Τάξης μας» σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά. Ως εκ τούτου, η επιστροφή του καλλιτεχνικού διευθυντή Στάθη Λιβαθινού από τις Βρυξέλλες αναμένεται να πυροδοτήσει εξελίξεις.