70th Φεστιβάλ Καννών: Θα κάνει το ρεκόρ ο Χάνεκε;
Λένε για τα φεστιβάλ ότι τα πρώτα 100 χρόνια είναι τα δύσκολα. Στη γαλλική Κυανή Ακτή δεν έχουν παράπονο αφού τα δύσκολα για αυτούς ήταν τα πρώτα 40 άντε 50.
Με ένα συνδυασμό σελεμπριτιάς, καλλιτεχνικού σνομπισμού και πιπεράτων σκανδάλων, οι Κάνες συγκεντρώνουν κάθε Μάη τα φλας όλου του πλανήτη. Από την πρώτη μέρα οπότε κι ο καθαριστής της πόλης παραδίδει στους διοργανωτές το φυλαγμένο όλο το χειμώνα περίφημο κόκκινο χαλί, για να το πατήσουν εν είδει παρέλασης τα μεγάλα ονόματα της σόου μπιζ…
O Michael Haneke, σκηνοθέτης της ταινίας “Happy End”
Τα «Φαντάσματα του Ισμαήλ» του Αρνό Ντεπλεσάν διέθετε την γκλαμουριά που στοχεύουν οι διοργανωτές με την παρουσία της Μαριόν Κοτιγιάρ (κυρίως) και του Ματιέ Αμαλρίκ αλλά όχι και τη ζωντάνια της κινηματογραφικής γραφής. Ευτυχώς για το φεστιβάλ είχε προηγηθεί μια ξαναμμένη συνέντευξη τύπου του προέδρου Πέδρο γύρω από το hot θέμα του τι είναι σινεμά και που πρέπει να παίζονται οι ταινίες (στο δίλημμα αίθουσα ή σπίτι εμείς είμαστε κατηγορηματικά υπέρ του φυσικού χώρου φιλοξενίας των φιλμ) με αφορμή τη διαμάχη γάλλων αιθουσαρχών και φεστιβάλ καθώς δύο ταινίες του συνδρομητικού Netflix βρίσκονται φέτος στην Κρουαζέτ ανάμεσα στις 19 που θα διεκδικήσουν το Χρυσό Φοίνικα.
O Πρόεδρος, Pedro Almodovar και τα μέλη της κριτικής επιτροπής
Όλοι κοιτούν με δέος την έβδομη εμφάνιση του 75χρονου Χάνεκε στο διαγωνιστικό και αναρωτιούνται αν θα γράψει ιστορία όντας ο πρώτος δημιουργός που θα φτάσει τις τρεις νίκες. Δύσκολο θεωρούμε κάτι τέτοιο για δύο λόγους: το εγκεφαλικό και δύσκολο σινεμά του αυστριακού δεν ταιριάζει στον αλέγκρο φετινό πρόεδρο (πέρα από ελάχιστες εξαιρέσεις ο Φοίνικας στο παρελθόν δόθηκε στην ταινία που άρεσε περισσότερο στον εκάστοτε ηγέτη της κριτικής επιτροπής), ενώ το θέμα του φιλμ του «Happy end», ένα δράμα χτισμένο γύρω από τις σχέσεις των μελών μιας οικογένειας στο Καλέ με αφορμή το προσφυγικό, δεν το λες και πρωτότυπο αφού οι 8 στις 10 ταινίες που γυρίζονται σήμερα έχουν ως φόντο την τραγική μοίρα των άτυχων προσφύγων που αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον με κόστος πολλές φορές την ίδια τους τη ζωή. Αν φυσικά ο δημιουργός των «Λευκή κορδέλα» και «Amour» μεγαλουργήσει και πάλι, κανείς δεν θα μπορέσει να του στερήσει τον τρίτο Φοίνικα, που στην περίπτωση αυτή θα έπρεπε να το πάρει μόνιμα στο σπίτι του όπως συνέβη με τη Βραζιλία στο μουντιάλ του 1970.
Η αφίσα της ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου