MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Συν + Πλην: Τυραννόσαυροι REX στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου

Θετικές και αρνητικές σκέψεις για την παράσταση «Τυραννόσαυροι REX», σε κείμενο και σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

author-image Όλγα Σελλά
Το έργο

Μια τυπική αίθουσα χορού μας περίμενε στο -1 του REX της οδού Πανεπιστημίου. Με τις απαραίτητες μπάρες, με το απαραίτητο πιάνο σε μιαν άκρη, δύο οθόνες τηλεόρασης στο πλάι. Μια νεαρή σπουδάστρια ετοιμάζεται για την πρόβα και σε λίγο βγαίνει η δασκάλα, η περίφημη Κάτια Λε Ρουά (μοναδικός ο Γιάννης Κότσιφας στο ρόλο και στη μεταμφίεση) και αρχίζει να διδάσκει τους σπουδαστές της για να πάνε στα… Μπολσόι. Μετά εμφανίζονται όλοι οι σπουδαστές της σχολής. Και όλοι στην αρχή είναι συνδεδεμένοι με τα… κινητά τους. Ακόμα και στην τουαλέτα πάνε με το κινητό στο αυτί. Και μόνο μεταξύ τους δεν συνομιλούν, παρ’ όλο που ο ένας πέφτει πάνω στον άλλον. Αυτό είναι το πρώτο και μεγαλύτερο μέρος του τρίπτυχου αυτού νέου έργου της Λένας Κιτσοπούλου, με κεντρικό πρόσωπο την Κάτια Λε Ρουά, τις αγωνίες της, τους ακκισμούς της, τους ναρκισσισμούς της, τα ακυρωμένα της όνειρα που τα μετατρέπει σε δεσποτική διδασκαλία. Στο δεύτερο μέρος, τα τραπέζια που είναι στα πλάγια της σκηνής έρχονται στο κέντρο της και εκεί κάθεται όλος ο θίασος που πασχίζει για τα αυτονόητα. Ανθρωποι που πασχίζουν, σφίγγονται για να πραγματοποιήσουν μια αυτοματοποιημένη κίνηση και δυσκολεύονται πολύ…

Στη διάρκεια αυτού του μέρους Στο τρίτο μέρος πρωταγωνιστούν δύο γυναίκες τηλεθεάτριες (Εμιλυ Κολιανδρή και Ιωάννα Μαυρέα). Που ζουν μέσα από την τηλεόραση και τον κόσμο της. Αυτό πάνω κάτω είναι το νέο σπονδυλωτό έργο της Λένας Κιτσοπούλου. Που σε κάθε μέρος του σαρκάζει με διάφορους τρόπους τον κόσμο του θεάματος και τα πρότυπα που δημιουργεί (ειδικά στο σημείο που φλερτάρουν και ακούγεται το τραγούδι της Βουγιουκλάκη και του Παπαμιχαήλ από την ταινία «Η Αρχόντισσα κι ο αλήτης»). Σαρκάζει την υπερβολη αυτού του κόσμου, την χρυσόσκονή του, τις φαντασιώσεις που δημιουργεί στους κοινούς θνητούς, τις ψεύτικες εικόνες του, τις δηθενιές του. Ηταν σαφές το εγχείρημα, αλλά δεν ήταν τόσο σαφές το τελικό κείμενο. Ηταν πολλά αυτά που έβαλε στο νέο της κείμενο η Λένα Κιτσοπούλου, δεν έγινε γρήγορα σαφές τι ήθελε να θίξει (μόνο στο τέλος του πολύ μεγάλου πρώτου μέρους) και δεν ένιωθες τη σύνδεση στο κοινό νήμα, που υπήρχε.

rex 2

Η παράσταση

Εκτός από τα προβλήματα του κειμένου, υπήρχαν αδυναμίες και στην παραστατική του μεταφορά στη σκηνή. Κάποιες σκηνές ήταν ιδιαιτέρως τραβηγμένες (όπως στο δεύτερο μέρος με την υπερπροσπάθεια των ηθοποιών είτε να σηκώσουν το πόδι τους, είτε το χέρι τους, είτε να βγάλουν το παπούτσι τους). Υπήρχε η πρόκληση που επιδιώκει η Λένα Κιτσοπούλου στα έργα της, υπήρχαν οι φοβερές της ατάκες, υπήρχε η δική της μεταμφίεση ως πιανίστρια στο πρώτο μέρος (μόνο από τις μπότες-πλατφόρμες ήταν αναγνωρίσιμη, και από τις πέρλες στο χέρι της, αφού φορούσε μια μελαχρινή περούκα που έκρυβε και το πρόσωπό της). Υπήρχαν οι αιχμές στην επικαιρότητα (όπως το σημείο με τη documenta), υπήρχαν παραπάνω υπερβολές για να δηλωθεί η υπερβολή και υπήρχαν, βεβαίως, κάποιοι εξαιρετικοί ερμηνευτές αυτού του αλλόκοτου σύμπαντος, που υπερασπίστηκαν με πάθος και αυταπάρνηση το έργο. Παρ’ όλα αυτά έμοιαζε σαν κάτι να μην έχει ολοκληρωθεί, σαν κάτι να μην έχει δουλευτεί μέχρι το τέλος. Οχι τόσο στην παράσταση, αλλά στο κείμενο που είναι απολύτως δεμένο με τις παραστάσεις της Λένας Κιτσοπούλου. Και το γέλιο δεν έβγαινε αβίαστα, όπως σε άλλες παραστάσεις της. Λιγότερες φορές έβγαινε και σε μικρότερη διάρκεια.


rex 3

Τα Συν (+)

  • Οι ερμηνείες. Με πρώτον πρώτο τον Γιάννη Κότσιφα, που πήρε στην ουσία πάνω του όλη την παράσταση, αλλά και όλους τους υπόλοιπους, όπως οι θαυμάσιες Εμιλυ Κολιανδρή και Ιωάννα Μαυρέα, που δεν είχαν πρόβλημα να παίξουν μικρότερους ρόλους, αλλά έφεραν κάθε στιγμή όλο το ταλέντο τους, μέχρι τους νεότερους ηθοποιούς της παράστασης, που υποστήριξαν με αυταπάρνηση κάθε στιγμή της παράστασης.
  • Η μουσική. Επειδή η μουσική είναι μέρος του κειμένου στις παραστάσεις της Λένας Κιτσοπούλου, υπηρέτησαν εύστοχα και με χιούμορ το κείμενο και την παράσταση. Μουσικός επιμελητής δεν υπάρχει στους συντελεστές. Αλλά η Λένα Κιτσοπούλου ξέρει καλά μουσική.

Τα Πλην (-)

  • Το κείμενο και η σκηνοθεσία. Περίμενα με αγωνία και προσμονή το νέο έργο της Λένας Κιτσοπούλου που την παρακολουθώ χωρίς διακοπή τα τελευταία χρόνια. Αυτή τη φορά το κείμενο ήταν αδύναμο να εκφράσει αυτά που ήθελε. Κι επειδή η ίδια πάντα υπογράφει και τις σκηνοθεσίες της, νομίζω ότι τράβηξε παραπάνω σε μάκρος μερικές σκηνές, όπως στο δεύτερο μέρος με την υπερπροσπάθεια και το υπερσφίξιμο των ανθρώπων επί σκηνής. Εχω την αίσθηση ότι μόνο όσοι γνωρίζουμε τη διαδρομή τους καταλάβαμε τι ήθελε να πει, αλλά αρκεί;

ρεξ

Το άθροισμα (=)

  • Μια παράσταση που προκάλεσε μια μικρή αμηχανία στους φανατικούς φίλους της Λένας Κιτσοπούλου. Διέκρινα παρ’ όλα αυτά ότι κάτι αναζητεί, ότι βρίσκεται σ’ ένα μεταίχμιο, και είναι φυσικό να χρησιμοποιεί σ’ αυτό το σημείο τα γνωστά κλειδιά της, τα πατήματά της, τους κώδικές της. Αυτούς που υπηρέτησαν επαρκέστατα όλοι οι ηθοποιοί. Αλλά το κείμενο δεν έδωσε το νέο και το διαφορετικό, παρ’ ότι σε δεύτερες σκέψεις ήταν φανερός ο στόχος της. Ηταν ένα αδύναμο κείμενο, σχεδόν μη ολοκληρωμένο, μια παράσταση με αδυναμίες. Παρ΄ όλα αυτά ήταν μια παράσταση που ασφαλώς είχε θέση σε μια Πειραματική Σκηνή.

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις