Flâneur#28: Που συναντιούνται καλλιτέχνες και θεατές;
Τι επιζητεί ο θεατής μιας καλλιτεχνικής δράσης, οποιασδήποτε; Να συγκινηθεί, να δηλαδή νιώσει ότι το έργο -το όποιο έργο, θέατρο, κινηματογράφος, βιβλίο, μουσική, εικαστικά- «συνομιλεί» με τις δικές του διαθέσεις, σκέψεις και προβληματισμούς;
Ασφαλώς όταν μια καλλιτεχνική δράση συνδυάζει και τις τρεις αυτές καταστάσεις του θεατή, είναι σίγουρο ότι κάνει έχει γίνει πολύ καλά, αφού το έργο τέχνης, το όποιο έργο, η όποια τέχνη, κατάφερε να αγγίξει και το θυμικό και το σκεπτικό του θεατή. Αλλά δεν συμβαίνει πάντα ή δεν συμβαίνει πάντα στον ίδιο βαθμό.
Αφορμή γι’ αυτά τα ερωτήματα ήταν η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου «Ο μεγάλος δαμαστής» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
Μετά όμως άρχισα να έχω ερωτήματα: αναγνώρισα σαφέστατα τη συνομιλία του με πολλά γνωστά έργα τέχνης, με πίνακες του Ρέμπραντ, του Μποτιτσέλι, με βυζαντινές εικόνες ακόμα, διέκρινα καθαρά τον Σαίξπηρ, αναγνώρισα σε στιγμές του πολέμου, τις στιγμές της συμφιλίωσης και της αλληλεγγύης των ανθρώπων (στη σκηνή που εμφανίζεται ένας άνθρωπος με γύψο, και κάποιος σιγά σιγά τον σπάει και τον απελευθερώνει), τις στιγμές της αναζήτησης και του ξεκινήματος από την αρχή, είδαμε τον φλοιό και τις «σελίδες» της ιστορίας στο «ξεφύλλισμα» του σκηνικού, είδαμε πώς η γη έγινε κάποια στιγμή στέγη και καταφύγιο -όλα αυτά μέσα από τη διαρκή εναλλαγή αυτού του ευφυούς σκηνικού. Ηταν όμως όλα αυτά; Μήπως υπήρχαν κι άλλες νύξεις και δεν τις είδα; Καλά το κατάλαβα, εντέλει;
Μαγεύτηκα από συγκεκριμένες σκηνικές εικόνες, αλλά δεν κουβάλησα την ιστορία και η ιστορία δεν έφτασε σε μένα.
Θα μπορούσε να είναι κάποιο απ’ όλα αυτά. Αλλά έτσι συμβαίνει στις δημιουργίες, στα έργα τέχνης, στις καλλιτεχνικές δράσεις. Όπως και να ’χει σε κάνουν ν’ αναρωτιέσαι. Κι αυτό δεν είναι λίγο.