Καλοκαίρι στην Άνδρο: Ο Εγγονόπουλος στην πατρίδα του ελληνικού υπερρεαλισμού…
Στην πατρίδα του φίλου και ομοτέχνου του Ανδρέα Εμπειρίκου επιστρέφει φέτος το καλοκαίρι ο Νίκος Εγγονόπουλος, καθώς το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Ελίζας και Βασίλη Γουλανδρή διοργανώνει και φιλοξενεί μια μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στη ζωγραφική, αλλά και σε άλλες πτυχές της δημιουργικής του πορείας, αναδεικνύοντας, με αυτόν τον τρόπο, την Άνδρο σε… πατρίδα του ελληνικού υπερρεαλισμού.
Η έκθεση θα είναι κατανεμημένη στις παρακάτω επτά ξεχωριστές ενότητες:
Βυζαντινές επιρροές: Πλάι στους δασκάλους του, τον Κόντογλου και τον Παρθένη, ο Εγγονόπουλος διδάχτηκε τόσο την ανατολική όσο και τη δυτική θρησκευτική ζωγραφική, φιλοτέχνησε εικόνες και αγιογράφησε ναούς, ενώ, παράλληλα, άντλησε από τη βυζαντινή τεχνοτροπία στοιχεία και τεχνικές που χρησιμοποίησε σε «κοσμικά» έργα του.
Ήρωες και πρότυπα: Μορφές της αρχαίας ελληνική ιστορίας, της ύστερης βυζαντινής, αλλά και μορφές διανοουμένων και συγγραφέων άσκησαν μεγάλη επίδραση πάνω του και εμφανίζονται συχνά ως «πρωταγωνιστές» στα έργα του.
Γυναίκα: Στο επίκεντρο της δημιουργίας του βρίσκονται αισθησιακές γυναίκες που αναδεικνύονται σε σύμβολα, όπως η Μούσα, που εμφανίζεται, μεταξύ άλλων, στο πρώτο (Ποιητής και Μούσα, 1938) και στο τελευταίο (Μεσογειακή Μούσα, 1984) ζωγραφικό έργο που δημιούργησε.
Μυθολογία: Οι μυθικές μορφές στον Εγγονόπουλο δεν έχουν την ψυχαναλυτική διάσταση που είχαν για τους σουρεαλιστές, αλλά αποτελούν έκφραση της αντίληψής του για την ελληνικότητα. Ο Ορφέας, ο Ερμής, ο Λέανδρος και η Ηρώ αποτελούν αγαπημένες και επαναλαμβανόμενες φιγούρες, που ο δημιουργός συχνά αντιμετωπίζει με ειρωνεία και χιούμορ.
Ζευγάρια: Σχεδόν μόνιμοι πρωταγωνιστές στους πίνακές του ένας άνδρας και μια γυναίκα, σχεδόν πάντα όρθιοι, αισθησιακά ζευγάρια, επώνυμα ή συμβολικά, που αποπνέουν έναν διάχυτο ερωτισμό, χωρίς όμως ποτέ να έρχονται σε σωματική επαφή.
Ενδυματολόγος: Μαζί με τα σκηνικά, ο Εγγονόπουλος φιλοτεχνούσε και τα κοστούμια, στα οποία είναι αφιερωμένη η τελευταία ενότητα της έκθεσης, φιλοξενώντας δύο αυθεντικά κοστούμια, αλλά και τα σχέδια ενδυμάτων που έφτιαξε για τις παραστάσεις αρχαίου δράματος Ίων και Προμηθέας δεσμώτης, το 1959, από τον «Θυμελικό Θίασο» του Λίνου Καρζή.