Ομάδα Τέχνη: Η Εθνική Πινακοθήκη αναβιώνει τις απαρχές του ελληνικού μοντερνισμού
Στη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα, στις απαρχές του ελληνικού μοντερνισμού, μεταφέρεται ο επισκέπτης της έκθεσης «Ομάδα Τέχνη: 100 χρόνια», που διοργάνωσε η Εθνική Πινακοθήκη και φιλοξενείται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας.
Νικόλαος Λύτρας (1883-1927): Ο ζωγράφος Ουµβέρτος Αργυρός [Σπουδή], 1910
Η έκθεση που φιλοξενείται στο Βυζαντινό Μουσείο αποτελεί σύνοψη και μερική ανασύσταση των τριών εκθέσεων μέσω των οποίων η Ομάδα Τέχνη έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική (και διεθνή) εικαστική σκηνή: Στα γραφεία της εφημερίδας του Κόμματος Φιλελευθέρων Ελεύθερος Τύπος, τα Χριστούγεννα του 1917, στην αίθουσα της διαφημιστικής εταιρείας «Ανατολή» δύο χρόνια αργότερα και, ίσως η σημαντικότερη, στην γαλλική πρωτεύουσα τον Σεπτέμβριο του 1919, οργανωμένη από την κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου, στο πλαίσιο του Συνεδρίου της Ειρήνης, που διεξαγόταν παράλληλα στις Βερσαλλίες.
Κωνσταντίνος Μαλέας (1879-1928). Ακρογιάλια Αττικής − Λαύριο, 1918-1919
Η σύνδεση του μοντερνισμού της ομάδας με την εκσυγχρονιστική πολιτική της κυβέρνησης Βενιζέλου, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο ο ίδιος ο Βενιζέλος αγκάλιασε το έργο της (όχι μόνο εγκαινίασε την έκθεση του 1917, αλλά αφού την περιεργάστηκε εμβριθώς, έδωσε εντολή να αγοραστούν έργα που μέχρι και σήμερα εκτίθενται στη Λέσχη Φιλελευθέρων, τα πρώην γραφεία του κόμματος), δίνει μια παράλληλη πολιτική διάσταση στην έκθεση, αυτή της σύνδεσης πολιτικού και καλλιτεχνικού εκμοντερνισμού.
Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης (1881-1955), ∆υο παιδιά στην παραλία, 1919
Αυτή η διάσταση έκανε την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, που παραβρέθηκε στην παρουσίαση, να μιλήσει για «πολιτικό μήνυμα που δεν έχει χάσει την επικαιρότητά του», κάνοντας λόγο για την ανάγκη «σύνδεσής μας με τον κόσμο των ιδεών, προκειμένου να συντονίσουμε τα βήματά μας με την εποχή που ζούμε». «Εκτός από την υλική, μας απασχολεί και η πνευματική επιβίωση. Και οι δύο είναι σεβαστά αιτούμενα», κατέληξε.
Κωνσταντίνος Παρθένης (1878/1879-1967), Λουόµενες, 1917-1919
∆ηµήτριος Γαλάνης (1882-1966), Πλαστικές ρίµες, 1919
Η ανακαίνιση της Πινακοθήκης
Οι εργασίες για την ανακαίνιση του κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης συνεχίζονται, καθώς το ΥΠΠΟ δεν έκανε δεκτό το αίτημα διάλυσης της συμβασης με την εταιρία που έχει αναλάβει το έργο. Η Λυδία Κονιόρδου δεν θέλησε να δεσμευτεί ανακοινώνοντας τον χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου, πάντως δήλωσε ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου έχουν παραλάβει τη μουσειογραφική μελέτη, η οποία, μετά την έγκρισή της, αναμένεται να δημοπρατηθεί μετά τις 15 Ιουνίου. «Υπήρξαν καθυστερήσεις για αντικειμενικούς λόγους, αλλά προχωράμε γρήγορα», κατέληξε.