MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

10 + 2 σταθμοί στην ιστορία της Volksbyhne πριν την απόβαση της στο Φεστιβάλ Αθηνών

Ταξίδι – εξπρές στην, πλούσια σε γεγονότα και καλλιτεχνικές ίντριγκες, ιστορία του διάσημου βερολινέζικου θεάτρου της Volksbuhne, με την ευκαιρία της επίσκεψης της στην Αθήνα και της φοβερής κρίσης που έχει ξεσπάσει στους κόλπους της.

author-image Στέλλα Χαραμή
Είναι το ιστορικότερο και επιδραστικότερο θέατρο του Βερολίνου. Ταυτισμένο με την ιστορία και την εξέλιξη της πόλης, ταυτισμένο με το “γερμανικό” στιλ θεάτρου, πατρίδα της γερμανικής πρωτοπορίας και κορυφαίων avant garde δημιουργών. Εσχάτως είναι και ο λόγος για τον οποίο έχει ξεσπάσει “πόλεμος” στην καλλιτεχνική κοινότητα της Δύσης. Η Volksbuhne, του ένδοξου παρελθόντος και του άδηλου μέλλοντος, στην πιο κρίσιμη στιγμή της διαδρομής της, κάνει στάση στην Αθήνα και στο Φεστιβάλ Αθηνών με τρεις παραστάσεις πρώτης γραμμής κι ένα δεκαήμερο κύκλο εκδηλώσεων. Εμείς ξεφυλλίζουμε τα σημαντικότερα γεγονότα της 130χρονης ιστορίας της.

Στην πρόσοψη της βερολινέζικης Volksbuhne είναι χαραγμένη η φράση «Die Kunst dem Volke» που σημαίνει «Τέχνη για τους ανθρώπους». Εξάλλου, η ίδια η ονομασία της Volksbuhne, παραπέμπει σε αυτό: «Η σκηνή των ανθρώπων».

Η ιδέα ίδρυσης της βερολινέζικης Volksbuhne θεμελιώθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, το 1890 όταν τα σωματεία των εργατών της σοσιαλδημοκρατικής πτέρυγας συνασπίστηκαν σε μια πολιτιστική ένωση, χορηγώντας με την ετήσια συνδρομή τους θεατρικές παραγωγές, τις οποίες θα μπορούσαν να παρακολουθούν οι ίδιοι και οι οικογένειες τους με φτηνό εισιτήριο.

Volkbuehne original building2
Η αρχική μορφή του θεάτρου της Volksbuhne. 

  • Το εμβληματικό κτήριο στην πλατεία Ρόζα Λούξενμπουργκ του Βερολίνου ολοκληρώθηκε το 1914 σε σχεδιασμό του αρχιτέκτονα Οσκαρ Κάουφμαν. Το σύμβολο του θεάτρου – μια ρόδα από κάρο πάνω σε ανθρώπινα πόδια – δεσπόζει στον προαύλιο χώρο του. Η χωρητικότητα της κεντρικής του σκηνής είναι 2.000 ατόμων.
  • Το 1924, οπότε και ο φωτισμένος Έρβιν Πισκάτορ, ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του οργανισμού, η Volksbuhne έζησε όχι μόνο το πρώτο μεγάλο της δημιουργικό ξέσπασμα αλλά και ημέρες ριζοσπαστισμού. Ο Πισκάτορ εγκαινίασε στους κόλπους της Volksbuhne την έννοια της “ολικής τέχνης” ανεβάζοντας παραστάσεις που συνομιλούσαν με τον κινηματογράφο και τις προβολές. Επί των ημερών του, στη Volksbuhne άνθισε το «επικό θέατρο», όρο που αργότερα οικειοποιήθηκε ο Μπέρτολντ Μπρεχτ.

Volkbuehne building4
Η σημερινή εκδοχή του βερολινέζικου οργανισμού.

  • Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Volksbuhne, υπό εθνικοσοσιαλιστική διεύθυνση πια, απομακρύνεται πλήρως από το ρόλο του «θεάτρου του προλεταριάτου» που της είχε αποδώσει ο Πισκάτορ και γίνεται εργαλείο της χιτλερικής προπαγάνδας. Λίγο πριν το τέλος του πολέμου, το 1943 το κτήριο βομβαρδίζεται, επιφέροντας σοβαρότατες πληγές στο σώμα του. Η θεατρική δραστηριότητα μεταφέρεται στο έτερο ιστορικό και φημισμένο θέατρο του Βερολίνο, το Μπερλίνερ Ανσάμπλ μέχρι την ανοικοδόμηση του το 1954. Η παρέμβαση στον αρχικό σχεδιασμό του κτηρίου ήταν ορατή σε μια πιο λιτή και λιγότερο επιβλητική εκδοχή του.
  • Το επιστέγασμα του διχοτομημένου Βερολίνου με την ανέγερση του Τείχους το 1961, έθεσε καινούργια δεδομένα για το βερολινέζικο πολιτισμό. Η Volksbuhne λόγω γεωγραφική θέσης εντάχθηκε στην ανατολικογερμανική συνθήκη, γεγονός που σταδιακά την έκανε “θύμα” της λογοκρισίας του καθεστώτος. Νωρίτερα, ωστόσο είχε προλάβει να αναδείξει μερικούς από τους επιφανέστερους σκηνοθέτες στην ιστορία του μεταπολεμικού ευρωπαϊκού θεάτρου όπως ο Χάινερ Μίλλερ και ο Μπένο Μπεσσόν.

Volkbuehne Castorf
Ο πλέον επιτυχημένος και απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της Volksbuhne, Φρανκ Κάστορφ.

  • Η ανάθεση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης της Volksbuhne στον Φρανκ Κάστορφ τον 1991 από τον τότε υπουργό Πολιτισμού Ιβάν Νάιτζελ θεωρήθηκε τεράστιο ρίσκο. Στον τελευταίο ανήκει και η περίφημη, προς τον Κάστορφ, φράση «σε τρία χρόνια από σήμερα είτε θα είστε “νεκροί” ή διάσημοι». Ο Κάστορφ επέλεξε τη δεύτερη… εναλλακτική.
  • Ο γιος ενός πωλητή σιδηρουργικών αγαθών “έσωσε” την Volksbuhne. Στα 39 του χρόνια, ο Φρανκ Κάστορφ – απόφοιτος του πανεπιστημίου Humboldt, μέχρι τότε πολιτικοποιημένος σκηνοθέτης και με διοικητική εμπειρία σε περιφερειακά θέατρα της Γερμανίας – άδραξε την ευκαιρία να συμπεριφερθεί όχι σαν ένα ακόμα στέλεχος με διοικητικά και καλλιτεχνικά καθήκοντα αλλά σαν ακτιβιστής που πιστεύει στην πολιτική τέχνη. Από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας υπό την εποπτεία του, η Volksbuhne μετατρέπεται σ’ ένα εκκεντρικό θεατρικό εργαστήρι, ένα αναρχικό και συνάμα πρωτοπόρο θέατρο για ολόκληρη τη Γερμανία. Κι εκτός από την εκρηκτική του προσωπικότητα συστήνει σκηνοθέτες σαν σαν τον Ντιμίτρι Γκότζεφ, τον Κριστόφ Μαρτάλερ και τον Χέρμπερτ Φριτς.


Volkbuehne play

  • «Θέλουμε τον κόσμο και τον θέλουμε τώρα». Ο στίχος από το κλασικό τραγούδι των Doors « When the music’s over» αποτέλεσε τον οδηγό σκέψης και καλλιτεχνικής αναζήτησης του Κάστορφ. Αποφάσισε να φέρει την έκρηξη και τη ζωτικότητα του ροκ θεάματος στη θεατρική δράση. Έγινε διάσημος για τις πολύωρες και πολιτικές σκηνοθεσίες του, με μεθυσμένους και γυμνούς πρωταγωνιστές, που ανέτρεπαν ριζικά τη δομή κλασικών έργων και την εμπλούτιζαν με multimedia, πολύβουα και θεαματικά εφέ. Όταν κάποιος τον ρώτησε γιατί υπάρχει τόσος θόρυβος στις παραστάσεις του εκείνος απάντησε «όταν κάτι καίγεται κανείς δεν ψιθυρίζει τη λέξη “φωτιά”. Τη φωνάζει δυνατά».
  • 25 χρόνια πλήρους θητείας μετά, το προσεχές καλοκαίρι, ο Φρανκ Κάστορφ αποχωρεί οριστικά από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή εν μέσω, ωστόσο, φοβερών αντιδράσεων στη βερολινέζικη καλλιτεχνική σκηνή. Κι αυτό γιατί ως διάδοχος του χρίζεται ο πρώην διευθυντή της Tate Modern του Λονδίνου, Κρις Ντέρκον. Από την πρώτη στιγμή που ο δήμαρχος του Βερολίνου, Μίχαελ Μίλερ ανακοίνωσε το νέο – εδώ και δύο χρόνια δηλαδή – ξέσπασε κύμα αντιδράσεων που κορυφώθηκε σε μαζικές αποχωρήσεις ηθοποιών και σκηνοθετών οι οποίοι συνθέτουν το ανσάμπλ της Volksbuhne. Βασικό επιχείρημα των αντιρρησιών στην έλευση του Ντέρκον είναι πως ο ερχομός του σηματοδοτεί μια μη αναστρέψιμη κατάσταση στην ταυτότητα του οργανισμού που θα θυσιαστεί στο βωμό της «παγκοσμιοποιημένης συναινετικής κουλτούρας».

Volkbuehne Chris Dercon
Ο Κρις Ντερκόν αναλαμβάνει την VolksBuhne εν μέσω έντονων αντιδράσεων. 

  • Με σπουδές θεάτρου και ιστορίας της Τέχνης, ο Βέλγος Κρις Ντέρκον, 58 ετών σήμερα, έχει εκφράσει παντοιοτρόπως και ανοιχτά την αγάπη του για τη σύγχρονη βερολινέζικη σκηνή. Παρόλα αυτά και πριν καν αναλάβει επίσημα καθήκοντα στην Volksbuhne μια φοβερή πολεμική – που έχει ξεφύγει από τα όρια της βερολινέζικης επικράτειας έχει στηθεί εναντίον του. Αποδέκτης εκδηλώσεων μίσους – οι οποίες πρόσφατα κορυφώθηκαν και σε δημόσιες, βίαιες αντιδράσεις – αυτοσαρκάζεται πικρά λέγοντας πως μόνο για το Brexit δεν έχει κατηγορηθεί ακόμα. Έμπειρος επιμελητής τέχνης μεν, φαντάζει στα μάτια της καλλιτεχνικής κοινότητας του Βερολίνου ως εκπρόσωπος της νεοφιλελεύθερης διαχείρισης της τέχνης που ευδοκιμεί στο Λονδίνο και επιχειρεί τώρα να “μολύνει” το Βερολίνο μετατρέποντας ένα ιστορικό θέατρο ρεπερτορίου με σταθερό ανσάμπλ σε φεστιβαλικό venue για φιλοξενούμενα σχήματα απ’ όλο τον κόσμο.
  • Το debate που απασχολεί τον καλλιτεχνικό κόσμο από το Λονδίνο ως το Λος Αντζελες (και για το οποίο έχουν τοποθετηθεί μερικές από τις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου) συνοψίζεται στο εξής ερώτημα: Θα είναι η Volksbuhne η «κερκόπορτα» για να αλωθεί και αλλοιωθεί η θεατρική παράδοση της πόλης η οποία και ανδρώθηκε στη φιλοσοφία του ανσάμπλ; Η μήπως η έλευση του Ντέρκον θα είναι μια ακόμα ευκαιρία για την Volksbuhne να επανεφεύρει τον εαυτό της και να διατυπώσει ένα νέο κεφάλαιο στην πρωτοπορία, όπως έκανε 25 χρόνια πριν ο Κάστορφ; Θα αποφασίσει το Βερολίνο να εγκαινιάσει μια νέα οπτική, διεθνοποιημένη οπτική ή θα παραμείνει πιστό και αγκιστρωμένο στην διακριτή, τοπική του γλώσσα;

Volkbuehne building
Η εμβληματική είσοδος του κτηρίου της Volksbuhne. 

Περισσότερα από Art & Culture