Φεστιβαλικά notes #7: Σίμος Κακάλας, «Greek Freak/ all star game»
Σκέψεις, στιγμιότυπα, εντυπώσεις από την παράσταση που σκηνοθέτησε ο Σίμος Κακάλας «Greek Freak/ all star game» και έκανε πρεμιέρα στο θέατρο «Ολύμπια», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τη Δευτέρα 12 Ιουνίου.
Είδαμε…
Λίγο μετά εμφανίστηκε και ο Σίμος Κακάλας στη μικρή σκηνή, με μια αστεία περικεφαλαία, με φούστα και άρχισε να τραγουδάει και να μιλάει. Αγγλικά και ελληνικά. Απευθυνόταν στους θεατές, όσους αναγνώριζε ονομαστικά. Στον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, σε φίλους του στην πλατεία. «Γιατί έχει τόσο λίγο κόσμο; Γαμώτο, ξέχασα να ποστάρω στο facebook», έλεγε ανάμεσα σε άλλα πολλά. Λίγο μετά αποχώρησε. Και επικράτησε σιωπή, μερικά γέλια. Οταν επανήλθε πάλι απευθύνθηκε στο κοινό: «Δεν φύγατε; Τώρα θα μείνετε μέχρι το τέλος. Οι πόρτες είναι κλειδωμένες». Με τέτοιου είδους πειράγματα συνεχίστηκαν οι παρλάτες του.
Στην αρχή αναρωτιόταν κανείς πού θα το πάει. Μετά άρχισε να επαναλαμβάνεται, με κάτι λίγο από το «Βρίζοντας το κοινό», με κάτι λίγο από Λένα Κιτσοπούλου (αλλά πολύ απέχον από το δικό της ύφος και στυλ), πάντως οπωσδήποτε με υπερβολική διάθεση αποδομητικού σαρκασμού και αυτοσαρκασμού. Αποδόμησε τα πάντα. Δεν άφησε τίποτα όρθιο. Την τηλεόραση, τα τηλεπαιχνίδια, το Φεστιβάλ, συναδέλφους του καλλιτέχνες, την ανάγκη για δημοσιότητα, τις κλισέ φράσεις, τους δημοσιογραφικούς και τηλεοπτικούς διαλόγους. Ηταν σαφές το σκεπτικό του. Freak άλλωστε, και μάλιστα Greek.
Κούρασε, θύμωσε κάποιους, έκανε πολλούς να αποχωρήσουν στο διάλειμμα, και απογοήτευσε ακόμη περισσότερους που πίστευαν στην τέχνη και στο ταλέντο του Σίμου Κακάλα. Μέσα στα πολλά που αποδόμησε ο Σίμος Κακάλας, πάντως, ήταν και ο χώρος. «Πρώην Λυρική είναι, άρα ό,τι θέλουμε κάνουμε». Μόνο που οι χώροι και τα αντικείμενα κουβαλούν ερήμην της δικής μας διάθεσης τη δική τους ιστορία. Ισως αν ήταν σε έναν άλλο χώρο, πιο φεστιβαλικό, το εγχείρημά του να «χωρούσε» καλύτερα. Στην προκειμένη περίπτωση έμοιαζε σαν να είχαν εισβάλει μπαχαλάκηδες και έκαναν το πάρτι της κατάληψης…
Η επίγευση…
Ακόμα και όσοι δεν κάπνιζαν ζήτησαν τσιγάρο στο διάλειμμα. Εβλεπες παγωμένα πρόσωπα, αμήχανα στην καλύτερη περίπτωση, αλλά και εξαγριωμένα βλέμματα σε όσους έφευγαν, όχι με μικρά βηματάκια, αλλά με μεγάλες δρασκελιές. Ελάχιστοι υπερασπίστηκαν το εγχείρημά του. Σε συζητήσεις με συναδέλφους ειπώθηκε ότι «η παράσταση πετυχαίνει το στόχο της, γιατί δεν έγινε για να αρέσει, αλλά για να ενοχλήσει». Ναι, πράγματι, η τέχνη οφείλει να είναι ενοχλητική, αλλά η επανάληψη, στην προκειμένη περίπτωση, βλάπτει σοβαρά: τη διάθεση των θεατών πρωτίστως. Ισως και το ζητούμενο του καλλιτέχνη.
Ακούσαμε στο φουαγιέ…