MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
21
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Φεστιβαλικά notes #9: Φρανκ Κάστορφ, Φόλκσμπύνε- «Ο παίκτης» του Φ. Ντοστογιέφσκι στην Πειραιώς 260

Σκέψεις, στιγμιότυπα, εντυπώσεις από την παράσταση που σκηνοθέτησε ο απερχόμενος καλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικού γερμανικού θεάτρου Φολκσμπύνε, Φρανκ Κάστορφ, και έκανε πρεμιέρα στον κατάμεστο Χώρο Δ της Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τη Δευτέρα 19 Ιουνίου.

author-image Όλγα Σελλά
Εκκωφαντικοί ήχοι μουσικής μας υποδέχθηκαν στο προαύλιο της Πειραιώς 260. Προέρχονταν από τις εγκαταστάσεις που στήθηκαν στο προαύλιο του χώρου, για τις ανάγκες της πρώτης παράστασης της Φολσκμπύνε «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση», που παρουσιάστηκε μόνο την Κυριακή, αφού η βροχή του Σαββάτου την ακύρωσε. Πηγαίνοντας το πλήθος του κοινού προς τον Χώρο Δ, αρκετοί συνειδητοποιούσαν εκείνη τη στιγμή τη διάρκεια της παράστασης, και αντιδρούσαν με έκπληξη και δέος: 4 ώρες και 40 λεπτά και μετά θα ακολουθούσε συζήτηση με τον Φρανκ Κάστορφ. Και σχόλια για τις υψηλές τιμές των εισιτηρίων ακούσαμε, από «ταγμένους» θεατές των φεστιβαλικών εκδηλώσεων.

SPIELER Volkbuehne photo Thomas Aurin Site 1 1

Είδαμε

Οπωσδήποτε ήταν η πιο must-see παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών, μέχρι στιγμής, αν κρίνει κανείς από τη μεγάλη παρουσία καλλιτεχνών. Και ήταν η πρώτη φορά που ήταν πραγματικά γεμάτη η αίθουσα. Μέχρι και καρέκλες επιστρατεύτηκαν την τελευταία στιγμή. Είδαμε μια παράσταση που δεν είναι σημερινή. Άρα εξ αρχής γνωρίζαμε ότι ακουμπούσε στον αισθητικό προβληματισμό άλλων χρόνων.

Είδαμε μια παράσταση που πήρε ιδέες από τον «Παίκτη» του Ντοστογιέφσκι, που χρησιμοποίησε πολύ το βίντεο, τη ζωντανή βιντεοσκόπηση των ηθοποιών. Για την ακρίβεια θα έπρεπε να είναι κάπου διακριτή η λέξη «βασίζεται». Αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα, που πολλές φορές έχει απασχολήσει τους θεατές και τους δημιουργούς παραστάσεων που βασίζονται σε προϋπάρχοντα κείμενα, σύγχρονα ή παλαιότερα. Και στη συνέχεια παρακολουθήσαμε μια διαρκή κίνηση (ζαλιστικά διαρκή) των έξοχων ηθοποιών της Φολκσμπύνε, που πέρναγαν από το ένα στο άλλο μέρος του κυκλικού σκηνικού, με τις πολλές όψεις, και παρακολουθήσαμε, ασφαλώς, τις απόψεις του Φρανκ Κάστορφ για τη σύγχρονη Ευρώπη, τους λαούς της, τις αγκυλώσεις τους, τους τρόπους να επικοινωνήσουν μεταξύ μας. Όσο για τη ρουλέτα που ο «παίκτης» Ντοστογιέφσκι είχε παίξει, προφανώς ο Κάστορφ την είδα σαν τη ρουλέτα στη διαδρομή της σύγχρονης Ευρώπης.

PIELER_Volkbuehne

Στα σκηνικά υπήρχαν από πατάτες μέχρι ταπετσαρίες που παρέπεμπαν στη δεκαετία του ’60, αλλά και σκηνικά αστικής μεγαλοπρέπειας του 19ου αιώνα. Πραγματικά οι όψεις της Ευρώπης. Ο Κάστορφ δεν χαρίστηκε σε κανέναν Ευρωπαίο. Με πρώτους τους συμπατριώτες του. Μίλησε, μέσω των ηθοποιών για «το γερμανικό ιδεώδες της αποταμίευσης και του πλουτισμού». Για τις εξαρτήσεις κάθε είδους. Για τις συγγένειες των λαών που μπλέκονται αξεδιάλυτα, όπως οι συγγένειες των ηρώων στον Ντοστογιέφσκι. Για το διαρκές παιγνίδι και παζάρεμα, όπως ήθελε να καταδείξει. Για τις όψεις του ναζισμού. Για τις μορφές της εξουσίας

Ορατά όλα αυτά, αν και όχι αμέσως, αν και όχι εύκολα. Με κουραστικές μικρές σκηνές, με πολλές επαναλήψεις, με πολλές κραυγές, που υποστήριξαν άψογα όλοι οι ηθοποιοί, με το ίδιο κλίμα στο βίντεο που εικονοποιούσε έξυπνα ακόμα και το κολύμπι σε μια πισίνα, με γεύση από διάφορα είδη ευρωπαϊκού θεάτρου ανακατεμένα. Όλα αυτά όμως μ’ έναν τρόπο απόλυτης θυσίας στον θεό της αποδόμησης, μ’ έναν τρόπο που δεν άγγιξε πολλούς από τους θεατές του Χώρου Δ. Δύο ώρες μετά την έναρξη, όταν έγινε το διάλειμμα, οι θεατές βγήκαν έξω είτε θυμωμένοι, είτε απηυδισμένοι, είτε κουρασμένοι. Κυρίως απογοητευμένοι. Και αρκετοί πήραν το δρόμο της επιστροφής στο… σπίτι τους.

SPIELER_Volkbuehne

Η επίγευση και όσα ακούσαμε στο φουαγιέ…

Ήταν μια αίσθηση απορίας στους περισσότερους. Ήταν μια αίσθηση κόπωσης από την επανάληψη μιας φόρμας που ίσως έχει κάνει τον κύκλο της. Γιατί φαίνεται ότι στην εκπνοή της θητείας του, ο Κάστορφ επέλεξε να παρουσιάσει μια παράσταση όχι σημερινή του, μέσω της οποίας ήθελε να αποχαιρετίσει. Και θέλησε προφανέστατα να καταδείξει το σκεπτικό του, είτε στο πολιτικό είτε στο καλλιτεχνικό πεδίο. Το οποίο εν πολλοίς δεν συνομίλησε με τους Έλληνες θεατές. Κι ας έχουμε δει πολύ γερμανικό θέατρο τα τελευταία χρόνια στο Φεστιβάλ Αθηνών. Κι ας έχουμε γοητευτεί από πολλές παραστάσεις επιφανών δημιουργών του.

Αυτή τη φορά ο Κάστορφ δεν «κατέβηκε» στην πλατεία. Μήπως γιατί όσα έχουν συμβεί στους Έλληνες πολίτες τα τελευταία χρόνια δεν τους επιτρέπουν να δουν γαλήνια μια παράσταση αποδόμησης; Μήπως γιατί νιώθουμε ότι έχει αποδομηθεί η καθημερινότητά μας και επιζητούμε κάτι άλλο, πιο γαλήνιο, πιο παρηγορητικό; Κι αυτό ακούστηκε στις συζητήσεις του διαλείμματος πάντως.

Για την τελική επίγευση της παράστασης και για το δεύτερο μέρος δεν μπορώ να σας ενημερώσω. Για τον απλούστατο λόγο ότι ανήκα στους πολλούς που δεν μπήκαν μετά τη λήξη του διαλείμματος στο δεύτερο μέρος της παράστασης. Αντιεπαγγελματικό; Μπορεί. Και ανθρώπινο όμως.

Πάντως, σύμφωνα με όσους έμειναν, η ανταπόκριση ήταν η εξής: «Έφυγαν αρκετοί. Στο δεύτερο μέρος είδαμε ολοκληρωμένη την άποψη του Κάστορφ. Και μετά τον ακούσαμε σε μια φορτισμένη ομιλία να λέει για τη σύγχρονη Ευρώπη και τις απόψεις του για το σήμερα». Και η βραδιά ολοκληρώθηκε στις 2 τα ξημερώματα.

Περισσότερα από ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις