Ελένη Βαροπούλου: Όπως κάθε άνθρωπο του θεάτρου, η Αργολίδα με μαγνητίζει
Είκοσι χρόνια μετά το ιστορικό site specific Φεστιβάλ Άργους – το οποίο ανέπτυσσε τις καλλιτεχνικές δράσεις του σε αρχιτεκτονικά μνημεία, αρχαία και σύγχρονα, σε αρχαιολογικούς χώρους και εργοστάσια της περιοχής – η σημαντική θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου επιστρέφει στην αργολική γη με το «Διεθνή τόπο» ένα νέο, διεθνές καλλιτεχνικό project. Φωτογραφίες: Αρτεμις Αλκαλάη, Πλάτων Ριβέλλης
Ο «Διεθνής Τόπος» θα συγκεντρώσει, από 3-9 Ιουλίου, έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, σε μια συνομιλία, αφενός, με το έργο του Ιάννη Ξενάκη και, αφετέρου, με τις βιομηχανικές μνήμες της περιοχής. Με αυτήν την αφορμή, συνομιλήσαμε με την Ελένη Βαροπούλου για τις κατευθυντήριες ιδέες που την οδήγησαν στη διοργάνωση.
Τι σας κάνει να επιστρέφετε, είκοσι χρόνια μετά, στην Αργολίδα; Ποια σημασία έχουν για σας σήμερα, ως θεατρολόγο, τόποι όπως το Άργος και οι Μυκήνες;
Κάθε επιστροφή έχει πολλές αιτίες. Κίνητρα συνειδητά και ασυνείδητα. Αλλά και το τυχαίο παίζει σημαντικό ρόλο. Όπως κάθε άνθρωπο του θεάτρου, η Αργολίδα με μαγνητίζει. Το Άργος και οι Μυκήνες είναι τόποι με έμβλημα το τραγικό. Το Άρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου είναι ο τόπος της κατεξοχήν θεατρικής εμπειρίας. Όμως στο Άργος επιθυμούσα να επιστρέψω και επειδή το site specific Φεστιβάλ της δεκαετίας του ’90 είχε διακοπεί για λόγους που δεν είχαν σχέση με τους καλλιτέχνες ή με εμένα την ίδια.
Πιστεύω στη δυναμική του site specific διαβήματος
Τι σας οδήγησε στην απόφαση να προσδώσετε site specific χαρακτήρα στις δράσεις του project «Διεθνής Τόπος»;
Η μία από τις δύο βασικές πτυχές του «Διεθνούς Τόπου» είναι αφιερωμένη στον Ιάννη Ξενάκη. Το αφιέρωμα αυτό εντάσσεται σε μια γενικότερη επανεκτίμηση των πρωτοποριών του ’60, που είδαμε να αποτελεί μέρος και του προβληματισμού της documenta 14; Τι επιβάλλει σήμερα κάτι τέτοιο;
Η δεύτερη πτυχή, η «Αργολική Industriale», συνδιαλέγεται μέσω της τέχνης με τις βιομηχανικές μνήμες της περιοχής. Τι πιστεύετε πως οδηγεί σήμερα συχνά νέους καλλιτέχνες να ερευνούν την ίδια την εμπειρία της βιομηχανικής εργασίας και της μνήμης της; Υπάρχει δυνατότητα δικτύωσης ανάλογων καλλιτεχνικών προσπαθειών;
Αναφερόμενη στο εργοστάσιο «Ρέα» και την εικαστική παρέμβαση σε αυτό, κάνετε λόγο για μια «ετεροτοπία». Με ποια έννοια θεωρείτε ότι αποτελεί έναν «ετεροτοπικό χώρο» και πώς αυτός συνδέεται με την κρίση την οποία βιώνουν οι δυνητικοί επισκέπτες του;