Σαν σήμερα, 2 Αυγούστου το 1997,πέθανε ο Γουίλιαμ Μπάροουζ
Σαν σήμερα έφυγε από την ζωή ο άνθρωπος ο οποίος με το συγγραφικό του έργο άλλαξε ριζικά την εικόνα της Αμερικής.
O Γουίλιαμ Σ. Μπάροουζ ήταν Aμερικανός συγγραφέας, κοινωνικός κριτικός, ζωγράφος και ομιλητής. Γεννήθηκε το 1914 και ήταν ο νεώτερος από τους δύο γιους του Μόρτιμερ Π. Μπάροουζ και της Λάουρα Χάμμον Λι. Παρακολούθησε μαθήματα στο σχολείο Τζον Μπάροουζ, στο Σεντ Λούις του Μιζούρι. Εκεί έγραψε το πρώτο του δοκίμιο με τίτλο “προσωπικός μαγνητισμός”, το οποίο εκδόθηκε στην εφημερίδα του σχολείου το 1929. Μετά γράφτηκε στο σχολείο Λος Άλαμος Ραντς, στο Νέο Μεξικό, το οποίο ήταν πιεστικό γι’ αυτόν. Στην διάρκεια εκείνων των χρόνων ένιωσε ερωτική επιθυμία για ένα συμφοιτητή του και κράτησε κρυφό ημερολόγιο για το γεγονός το οποίο απέκρυψε, σε όλη την εφηβεία του αλλά και ως ενήλικος, μέχρι την έκδοση του βιβλίου ”Γυμνό Γεύμα”.
Το 1932 πήγε στο Χάρβαρντ για να αποκτήσει πτυχίο καλών τεχνών. Συνεχίζει με σπουδές ιατρικής στη Βιέννη, ενώ μετέπειτα θα παρακολουθήσει σεμινάρια εθνολογίας και αρχαιολογίας. Η σχετικά οικονομική του άνεση θα τον βοηθήσει πολύ να κάνει διαρκώς ταξίδια. Στην Ευρώπη, στη Νότια Αμερική, στη Βόρεια Αφρική θα καταγράψει διαρκώς τις εμπειρίες του σε σημειωματάρια που με τον καιρό έγιναν μικρά εικαστικά έργα και που έμελλε να αποτελέσουν πολλές φορές το πρώτο υλικό για τα πρωτότυπα αφηγήματά του.
O William Burroughs μαζί με τον Jack Kerouac τον Allen Ginsberg και τον Hal Chase.
Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1940 ο Μπάροουζ θα γνωρίσει τους Άλεν Γκίνσμπεργκ και Τζακ Κέρουακ. Οι τρείς αυτοί φίλοι θα αποτελέσουν τον κεντρικό πυρήνα της γενιάς τον μπιτ και σαν κεραυνός εν αιθρία θα προσπαθήσουν να γκρεμίσουν τον καθιερωμένο τρόπο ζωής της βαθιάς συντηρητικής αμερικάνικης κοινωνίας του 50′, 60′. Προσπάθησαν να περάσουν έναν αντικομφορμιστικό τρόπο ζωής μέσα από την λογοτεχνία και την ποίηση. Ο Μπάροουζ και η παρέα του υπήρξαν πρωτοπόροι τόσο θεματολογικά όσο και στο ζήτημα της μορφής του κειμένου. O Μπάροουζ απογείωσε με τον δικό του τρόπο την ήδη δοκιμασμένη τεχνική του cut up για να αποδομήσει την γραμμική αφήγηση του κειμένου και να ανακατέψει τις λέξεις. Ο Μπάροουζ και η παρέα του έκαναν άνω κάτω την Αμερική με τα ταξίδια τους. Περιπλανήθηκαν από τόπο σε τόπο, λάτρεψαν την Τζαζ, εκθείαζαν την παραβατικότητα, ήρθαν σε στενή επαφή με το περιθώριο θέλωντας να πάνε κόντρα σε κάθε κοινωνική νόρμα μια χώρας που ζούσε κάτω από τις επιταγές του κέρδους και την εκπλήρωση του Αμερικάνικου ονείρου.
Η “νονά” της Punk rock μουσικής, Πάττι Σμιθ ανάφερε για τον Μπάροουζ και όχι άδικα ότι ”ήταν ο Παππούς όλων μας”. Ο Μπάροουζ μαζί με την υπόλοιπη ομάδα της γενιάς του επηρέσαν όσο κανείς τα κινήματα της υποκουλτούρας της δεκαετίας του 70′,80′ των χίπης και των οργισμένων πάνκις. Το κίνημα των μπιτ ως φαινόμενο, άσκησε γενικά σημαντική επιρροή σε ολόκληρη τη Δυτική κουλτούρα, αμφισβητώντας τις παραδοσιακές και συμβατικές αξίες της εποχής. Η επιρροή του βρίσκονταν παντού, στους οργισμένους πάνκις, στους πλημμυρισμένους από ελευθερία χίπις στους μοναχικούς δρόμους τους Μπουκόφσκι, στον κινηματογράφο του Γκας Βαν Σαντ. Μερικά από τα διασημότερα βιβλία του ήταν “Junky”, “Naked lunch”, “Οι πόλεις της κόκκινης νύχτας”, “Ο τόπος των νεκρών δρόμων”. Αποτέλεσε μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας και του Ινστιτούτου Τεχνών και Γραμμάτων και Commandeur του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών της Γαλλίας.