ΕΜΣΤ: Μετά την documenta, η Κίνα
Μπορεί η (ελληνογερμανική) documenta 14 να ολοκληρώνεται την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου στο Κάσελ, και μάλιστα με μια εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη του δολοφονημένου από τους νεοναζί Παύλου Φύσσα, όμως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ο βασικός εταίρος της διοργάνωσης στην Αθήνα, συνεχίζει τη δράση του, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, με επόμενο σταθμό το… Πεκίνο.
Ο χώρος που φιλοξένησε τις μεγάλων ή μικρότερων διαστάσεων εγκαταστάσεις σύγχρονων καλλιτεχνών που επέλεξε ο Άνταμ Σίμτσικ προετοιμάζεται πυρετωδώς για να υποδεχθεί, την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου, ένα άλλο είδος τέχνης, βαθύτατα παραδοσιακής, αλλά γι’ αυτό εξαιρετικά μοντέρνας.
Πρόκειται για τα «Αριστουργήματα της κινεζικής ζωγραφικής xieyi από το Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας», που θα φιλοξενηθεί στον χώρο περιοδικών εκθέσεων του ΕΜΣΤ και παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους Ελλάδας – Κίνας 2017, με τη συνεργασία του ΥΠΠΟ, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 14 Νοεμβρίου 2017.
Στα κινέζικα, «xie» σημαίνει «γράφω» και «yi» σημαίνει «νόημα».
Όπως φανερώνει και το όνομά του, το ζωγραφικό αυτό στυλ χρησιμοποιεί πολλές από τις τεχνικές της καλλιγραφίας, ευνοώντας την ελεύθερη γραμμή και την ταχύτητα του σχεδιασμού, απαιτώντας, παράλληλα, από τον καλλιτέχνη πολύ μεγάλη εμπειρία. Το «ελεύθερο στυλ» (όπως θα μπορούσαμε να μεταφράσουμε το «xieyi»), μαζί με το «σχολαστικό» (gongbi) αποτελούν τα δύο βασικά στυλ της κινέζικης ζωγραφικής.
Παράλληλα, από τον Οκτώβριο και μέχρι το τέλος του έτους, το ΕΜΣΤ προγραμματίζει μια ακόμα έκθεση, με νέα αποκτήματα της συλλογής του, που συγκεντρώθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ στις 23-24 Σεπτεμβρίου στον ημιώροφο του μουσείου θα πραγματοποιηθεί το 2ο Διεθνές Συμπόσιο Performance Philosophy School of Athens, που συνδιοργανώνεται με το Διεθνές Δίκτυο Performance Philosophy. Τέλος, συνεχίζεται το εκπαιδευτικό εργαστήριο Face Forward, σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και με αποδέκτες πρόσφυγες, που θα ολοκληρωθεί με έκθεση των έργων τους τον Νοέμβριο.
«Έξω πάμε… καλύτερα»
Οι φθινοπωρινές αυτές δραστηριότητες του ΕΜΣΤ αποτελούν σταδιακά βήματα προς την πολυπόθητη πλήρη λειτουργία του, που οι υπεύθυνοι του μουσείου τοποθετούν «στους επόμενους μήνες».
Όπως τονίζουν, οι προϋποθέσεις γι’ αυτό έχουν ήδη συγκεντρωθεί: τον Αύγουστο εγκρίθηκε ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας, εξασφαλίστηκε αύξηση του τακτικού προϋπολογισμού του και ολοκληρώθηκαν οι ενέργειες για την απαραίτητη αύξηση του προσωπικού, με κάποιες από τις νέες θέσεις να έχουν ήδη προκηρυχθεί. Αυτό που απομένει, λένε οι υπεύθυνοι του ΕΜΣΤ, είναι η ολοκλήρωση και η εφαρμογή των μελετών, που θα οδηγήσουν στην πλήρη λειτουργία του.
Η Σαρλότ Ράμπλινγκ επισκέφθηκε το Ελληνικό Περίπτερο στην 57η Μπιενάλε Βενετίας
Έως τότε όμως, η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά μπορεί να ισχυριστεί με ικανοποίηση πως «έξω πάμε καλά» –ή μάλλον «καλύτερα», αφού εκθέσεις και προτάσεις με επιμέλεια της ίδιας παρουσιάζονται κυρίως στο εξωτερικό:
Η έκθεση «Αντίδωρον», μια πρόγευση της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ, ολοκληρώνεται την Κυριακή στο Fridericianum του Κάσελ, στο Βέλγιο συνεχίζουν με επιτυχία τη διαδρομή τους οι «Κρίσιμοι διάλογοι: Αθήνα – Αμβέρσα», σε συνδιοργάνωση του ΕΜΣΤ και του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (ΜΗΚΑ), ενώ, τέλος, στη Βενετία συνεχίζει το «ταξίδι» του το «Εργαστήριο διλημμάτων» του Γιώργου Δρίβα, στο Ελληνικό Περίπτερο της 57ης Μπιενάλε, επίτροπος του οποίου φέτος ήταν το ΕΜΣΤ, καθώς και η έκθεση «Glass and Bone Sculptures 1977-2017» του Jan Fabre, συνεπιμελήτρια της οποίας είναι η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά.
Όχι και λίγα, για ένα μουσείο που, επισήμως, δεν έχει ανοίξει ακόμη…
Jan Fabre: «Glass and Bone Sculptures 1977-2017»